تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۱۱
بازدید: ۹۶۲
کد خبر: ۳۹۷۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

ایران در فرآوری سنگ های ساختمانی و تزئینی ضعیف است

می متالز - رییس انجمن سنگ ایران با اشاره به این که، صادرات سنگ ایران نسبت به 27 سال قبل رشد 150 درصدی داشته است، گفت: ضعف کشورمان در فرآوری سنگ های ساختمانی و تزئینی موجب شد تا رقبا در این بازار رشد 10 تا 20 برابری پیدا کنند.
ایران در فرآوری سنگ های ساختمانی و تزئینی ضعیف است

ابوالقاسم شفیعی در این خصوص افزود: سالهای 70- 1369 ارزش صادرات سنگ های ساختمانی و تزئینی بالغ بر 80 میلیون دلار بود، در حالی که ترکیه به عنوان یکی از رقبا، درآمد ارزی این کشور از این بخش فراتر از 40 میلیون دلار نبود.
وی خاطر نشان کرد: امروز ارزش سالیانه صادرات سنگ ساختمانی و تزئینی ایران بر پایه آمار رسمی 200 تا 210 میلیون دلار است، اما رقم واقعی به 250 میلیون دلار هم می رسد، در حالی که ترکیه اکنون 2.5 میلیارد دلار ارزش صادرات سنگ تزئینی و نما دارد.
شفیعی تصریح کرد: برپایه ارزش صادرات 250 میلیون دلاری صادرات سنگ ایران، سهم فرآوری شده 50 و خام 200 میلیون دلار است.
به گفته این متخصص بازار سنگ، رشد تقاضای داخلی سنگ به وِیژه در دوره ساختمان سازی در قالب مسکن مهر موجب شد تا تولید کنندگان کمتر در اندیشه تسخیر بازارهای بین المللی باشند و موضوع فرآوری مورد کم توجهی قرار گرفت.
رییس تشکل مزبور اظهار داشت: هزینه سنگ فرآوری شده در ایران نسبت به رقبا بالا است و این امر مانع رقابت در بازارهای بین المللی می شود، در عین حال از سال 90 جوایز صادراتی لغو و این ابزار موثر در رشد صادرات کشور، کنار گذارده شد.
شفیعی یادآور شد: وزارت صنعت، معدن وتجارت، پس از لغو جوایز صادراتی، کمک هایی در زمینه هزینه های نمایشگاهی داخلی و خارجی داشت، اما اکنون این امر نیز صورت نمی گیرد.
وی گفت: فعالان تولید وصنعت سنگ وقتی بهره 24 تا 25 درصدی را بابت فعالیت در بازار باید متقبل شوند، تحریم ها نیز مانع از اخذ ال سی خارجی شد و در داخل نیز نقدینگی تولید کننده باید جذب نظام بانکی شود و در نهایت قدرت مانور در بازار، از صادرکننده ایرانی گرفته می شود.
شفیعی اضافه کرد: رقبای خارجی صادر کننده سنگ برای تهیه ملزومات و نیازهای خود حدود 10 درصد هزینه دارد و در بازارهای مختلف حاضر می شود، اما طرف ایرانی که 100 درصد باید هزینه کند، قدرت مصاف با حریف پیدا نمی کند.
به گفته وی، کالای صادراتی، بلافاصله وصولی به همراه ندارد و تا 6 ماه زمان سپری می شود تا وجه کالا وصول شود، این برای اغلب صادرکنندگان می تواند پدید آید، اما مجتمع های پتروشیمی شرایط متفاوتی دارند.
رییس انجمن سنگ ایران یادآور شد: دولت دهم سیاست اخذ عوارض صادراتی از سنگ ساختمانی و تزئینی را به مورد اجرا گذاشت که تا سطح 70 درصد بود و ضربه سنگینی به این بخش از صنعت وارد ساخت، اکنون دولت یازدهم هم که موضوع اخذ عوارض صادراتی را برای امسال پیش بینی کرده بود، فعلا ملغی ساخته، اما تا شرایط دولت دوازدهم روشن شود و سیاست های صادراتی، باید منتظر ماند.
آمارهای پیشین حاکی است که میزان ذخیره سنگ تزیینی و ساختمانی کشور حدود 4.5 میلیارد تن است و در سطح جهان ذخایر این بخش به 70میلیارد تن می رسد.
مطالعات نشان می دهد در سال 1368 (آغاز برنامه پنج ساله نخست) تعداد معادن سنگ تزیینی کشور 330 معدن بود و حدود یک هزار و 200 کارخانه سنگبری در کشور فعالیت داشتند، اکنون تعداد یک هزار و 800 معدن در این بخش وجود دارد که به حدود یک هزار 200 تا 300 معدن کاهش یافته و تعداد کارخانه های سنگبری به حدود 6 هزار و 500 واحد رسیده است.

عناوین برگزیده