به گزارش میمتالز، چین در برنامه پنجساله بخش انرژی که در روز پنجشنبه منتشر شد، هدفگذاری کرده تا سال ۲۰۳۰ نیمی از برق خود را از منابع غیرفسیلی تأمین کند. این رقم نسبت به هدف ۴۲.۳ درصدی برای سال ۲۰۲۵ افزایش یافته است.
سایر نکات کلیدی این برنامه عبارتند از:
انرژی بادی و خورشیدی: هدفگذاری شده تا سال ۲۰۳۰، سهم انرژی بادی و خورشیدی از ظرفیت نصبشده از حدود ۴۷ درصد در پایان ۲۰۲۵ به بیش از ۵۰ درصد برسد.
کاهش کربن: چین، بزرگترین تولیدکننده انرژی تجدیدپذیر و بزرگترین انتشاردهنده کربن در جهان، هدفی الزامآور برای کاهش شدت انتشار کربن در بخش نیروگاهی به میزان بیش از ۱۰ درصد در طول این دوره پنجساله تعیین کرده است.
ذخیرهسازی انرژی: هدف توسعه ظرفیت ذخیرهسازی انرژی به ۳۰۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ افزایش یافته است (هدف قبلی ۱۸۰ گیگاوات برای سال ۲۰۲۷ بود).
هیدروژن سبز: تولید هیدروژن تجدیدپذیر باید تا سال ۲۰۳۰ به ۲ میلیون تن در سال برسد (در مقایسه با هدف قبلی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن در سال تا ۲۰۲۵).
زغال سنگ: این برنامه بر هدف رسیدن به اوج مصرف زغال سنگ تا سال ۲۰۳۰ تأکید مجدد دارد، اما سطح مشخصی برای آن تعیین نکرده است.
نیروگاههای فضایی: «نیروگاههای فضایی» به عنوان یک حوزه نوآوری آیندهدار معرفی شدهاند که احتمالاً با تأمین برق برای مراکز داده فضاییِ برنامهریزیشده چین برای هوش مصنوعی در پنج سال آینده مرتبط است.
منبع: خبرگزاری تسنیم