تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۴۰۰۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چرا موتور حرکت هپکو خاموش شد؟

می متالز - بی‌تدبیری دولتی‌ها موتور حرکتی هپکو را درحالی خاموش کرده که ضربات سومدیریت بر پیکره بزرگترین شرکت تولید ماشین‌آلات راهسازی کشور به شدت این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است.
چرا موتور حرکت هپکو خاموش شد؟

هپکو قربانی زد و بندهای پشت پرده خصوصی‌سازی شد

به گزارش می متالز، «وحید علیمحمدی» یکی از پرسنل شرکت هپکو با اشاره به ظرفیت تولیدی شرکت هپکو گفت: شرکت هپکو با ظرفیت تولید 2000 دستگاه ماشین‌آلات راهسازی معدنی و کشاورزی در سال بزرگترین تولید‌کننده ماشین‌آلات در خاورمیانه است که در سال 1386 با تولید 2000 دستگاه در سال این مهم را جشن گرفت.

وی افزود: شرکتی که به راحتی می‌تواند پاسخگوی نیاز ماشین‌آلات کشور باشد، ولی در این سال‌ها با بی‌مهری مسئولان و اشتباهات جبران‌ناپذیری که مرتکب شدند اعم از ناخصوصی‌سازی‌، واردات بی‌رویه ماشین‌آلات دست دوم و چینی این شرکت با ارزش و صنعت پایه‌ای به ورطه نابودی کشانده شد.

مسئول روابط عمومی شرکت هپکو تصریح کرد: جالب است که تحریم خارجی کمترین تاثیر را در نابودی هپکو داشته و بیشترین عامل مشکلات این شرکت، تحریم‌های داخلی و زد و بندهای پشت پرده سازمان‌ خصوصی‌سازی و مسولان بلندمرتبه کشور در واگذاری این صنعت به نااهل‌ها بوده است.

علیمحمدی بیان کرد: ولی نکته مهم تر از همه این بحث‌ها، این است که هنوز هم زمان برای نجات این معدن طلای ملی باقی است و هنوز نیروی انسانی متخصص و دستگاه‌های پیشرفته تولید، آماده تولید هستند و با اینکه این صنعت ماندگار نفس‌هایش به شماره افتاده، ولی هنوز زنده است واگر همین الان چند قرارداد ساخت ماشین‌آلات با وامی که قول آن را داده بودند مهیا شود شرکت پس از چند قرارداد به اوج باز می‌گردد.

حال غریب و پرغصهِ مهم‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات راهسازی

هپکو این روزها به جای فعالیت در عرصه تولید و صادرات حال و روز خوشی ندارد و این صنعت مهم و موثر کشور که چرخه تولیدش گرداننده چرخ زندگی هزاران کارگر توانمند در استان است، در بستر اغما به سر می برد.

هرچند مسئولان و تصمیم‌گیران که نقش پزشک معالج را در این زمینه ایفا می‌کنند دارای بورد تخصصی درمان نیستند یا اراده‌ای در مسئولان برای حل مشکل دیده نمی‌شود اما با این حال امید کارگران براین است تا در سالی که به تدبیر و فرمایش ارزشمند رهبرمعظم انقلاب اسلامی به نام رونق تولید نام گرفته شرکت هپکو از کما خارج و به میدان تولید باز گردد.

درحالی که تمام نشست‌ها و جلسات در رابطه با احیای تولید در هپکو به ثبت سفارش و عقد قرارداد خرید محصولات این شرکت ختم می‌شد، معاون وزیر راه درخواست خود مبنی بر صدور مجوز برای واردات ماشین‌آلات راهسازی را مطرح می‌کند.

 

درخواست معاون وزیر راه برای واردات ماشین‌آلات راهداری تیری به شریان حیاتی هپکو

این موارد درحالی بود که انتظار مردم و کارگران استان و کشور حمایت از هپکوست اما معاون وزیر راه و رئیس راهداری کشور در سخنان خود، موتور ماشین بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات سنگین راهسازی کشور را به سمت خاموش شدن حرکت دهد تا نه تنها به مشکلات این شرکت کمک کند بلکه زخمی بر زخم‌های صنعت و تولید هپکو باشد.

«عبدالهاشم حسن‌نیا» رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام این‌که مقابله با سیل 3000 میلیارد تومان پول می‌خواهد، گفت:‌ با توجه به این‌که اکثر ماشین‌آلات مورد نیاز راهداری تولید خارج است، از این رو درخواست داریم مجوز 3 ساله واردات این نوع ماشین‌آلات صادر شود.

وی با اشاره به وضعیت تجهیزات، ماشین‌آلات و اعتبارات مورد نیاز حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای مقابله بحران‌های احتمالی و جبران خسارت‌های وارده بر اثر سیل اخیر و بحران‌های احتمالی تصریح کرد:‌ با توجه به میانگین 25 سال عمر ناوگان راهداری، بالا رفتن عمر ماشین‌آلات و مستهلک شدن آن‌ها همه ساله تعدادی از گردونه خدمت خارج می‌شوند. از این رو باید برای تامین ماشین‌آلات و نوسازی ناوگان حداقل 3000 میلیارد تومان به عنوان اعتبار تصویب و به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ شود.

 

دولت موظف به جلوگیری از واردات محصولات مشابه داخلی است

اما سخنان رئیس راهداری کشور با واکنش تند «محمدرضا منصوری» عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی روبرو شد به طوری که وی در 28 اردیبهشت‌ماه، با انتقاد از سخنان معاون وزیر راه مبنی بر واردات ماشین‌آلات راهداری اظهار داشت: براساس مصوبه مجلس، کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود، واردات آنها ممنوع شده، اینکه همه محصولات ما وارداتی باشد با توجه به شرایط تحریم برای کشور مقدور نیست چراکه برای کالاهای وارداتی نیاز به تامین ارز است و این رویکرد دولت را با مشکل مواجه می‌کند.

محمدرضا منصوری افزود: اگر پیش‌تر در رابطه با استفاده از ماشین‌آلات خارجی صحبت کردم، منظور ماشین‌آلات خارجی دست دوم موجود در کشور بود که نیاز به تامین ارز برای آنها نبود.

وی تصریح کرد: وقتی محصولی در داخل تولید می‌شود چرا اجازه واردات آن را می‌دهیم؟ در خارج از کشور تولیدکننده‌ها محصولات‌ خود را با نرخ بانکی دو تا سه درصد تولید می‌کنند که با هزینه تمام‌شده محصولات داخلی ما قابل مقایسه نیست، بنابراین ما باید از محصولات داخلی صیانت کنیم.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بیان کرد: واردات محصولاتی که در داخل به اندازه تولید می‌شود، باید ممنوع شود تا به تبع آن تولید غنی و اشتغال ایجاد شود.

منصوری خاطرنشان کرد: تعیین تعرفه واردات کالا می‌تواند به طور موثر رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی را در مقایسه با محصولات مشابه خارجی به میزان لازم افزایش دهد، به ویژهکالاهایی که مشابه داخلی دارند. افزایش تعرفه واردات یک اقدام ضروری است که از سوی بسیاری از کشورهای دنیا اجرا می‌شود.

وی افزود: استفاده از ابزار ممنوعیت واردات نیز یکی از اقدامات لازم برای مدیریت واردات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی خصوصا در زمینه محصولات استراتژیک است و مجلس نسبت به واردات بی‌رویه کالا حساسیت دارد.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چراکه در قانون برنامه ششم توسعه، از واردات بی‌رویه کالا جلوگیری شده و دولت نیز موظف است تا نسبت به اجرای این قانون گام‌های موثری بردارد.

 

معاون وزیر راه از توان شرکت هپکو اطلاع ندارد یا معرفی ما از ظرفیت‌ها خوب نبوده است!

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی، با اشاره به درخواست معاون وزیر راه در رابطه با مجوز واردات ماشین‌آلات راه‌سازی گفت: رئیس راهداری کشور در سخنان خود مطرح کرده که نیازهای آنها به‌صورت کامل در داخل کشور تامین نمی‌شود که شاید با توجه به رکود چندساله و شرایط فعلی امکان تامین نیاز نبوده باشد اما باید دید نیازهای آنها چیست بنابراین در راستای آشنایی معاون وزیر با ظرفیت‌ها و تولیدات داخلی، نیاز به برقراری ارتباط و مذاکره بیشتر با وی وجود دارد.

سعید فرخی افزود: البته شرکت هپکو سال 86 حدود 2 هزار و 600 دستگاه شامل انواع ماشین‌آلات راهسازی در سال تولید داشته، بنابراین باتوجه به توانایی تولید در شرکت هپکو، نیاز به مذاکره با رئیس راهداری کشور درراستای معرفی بیشتر این توانایی‌ها داریم.

وی بیان کرد: تصور می‌کنیم با حمایت از تولیدات تولیدکنندگان داخلی مثل شرکت هپکو، نیاز به واردات ماشین‌آلات راه‌سازی نداشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی اضافه کرد: با توجه به صحبت‌های اخیر معاون وزیر راه به طور قطع یا از توانمندی‌های شرکت هپکو آگاهی لازم را ندارند یا اینکه ما از نیازهای خاص آنها اطلاع نداریم.

فرخی ادامه داد: مجموعه هپکو قابلیت و توانایی تولید ماشین‌آلات راه‌سازی مورد نیاز سازمان راهداری کشور را دارا است مگر اینکه ماشین‌آلات راهداری خاصی مد نظر باشد که باید روی آن هم برنامه‌ریزی کرد.

وی عنوان کرد: نظر ما بر این است که شرکت هپکو به طور حتم می‌تواند بخش زیادی از نیازهای کشور و حتی تمام نیازهای داخلی را تامین می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی از نامه اخیر استاندار مرکزی به دولت برای معرفی ظرفیت‌های هپکو خبر داد و گفت: اینکه استاندار هم روزهای گذشته برای رئیس جمهور و معاون اول وی نامه‌ای مبنی بر معرفی توانایی‌های استان در رابطه با مرتفع کردن نیازهای راه‌سازی کشور ارسال کرد.

فرخی همچنین با اشاره به نتیجه جلسات مربوط به واگذاری هپکو اضافه کرد: سازمان خصوصی‌سازی در ادامه فراخوان خود برای واگذاری هپکو، درحال مذاکره برای انتخاب شخصی مناسب بوده و نتایج خیلی ناامیدکننده نیست.

 

وزارت صنعت و معدن با جدیت ممنوعیت کالاهای مشابه ساخت داخل را دنبال می‌کند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم در رابطه با درخواست رئیس سازمان راهداری کشور برای صدور مجوز واردات ماشین‌آلات راهداری گفت: یکی از مباحثی که درحال حاضر در حوزه وزارت صنعت و معدن پیگیری می‌شود، ممنوعیتِ واردات کالاهای ساخت داخل است.

محمدرضا حاجی‌پور افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری هم تاکید ویژه‌ای به بحث استفاده از توان داخل دارد، مجموعه وزارت صنعت و معدن هم با جدیت موضوع ممنوعیت کالاهای مشابه ساخت داخل و استفاده از توان داخلی را پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: هر دستگاه اجرایی که بخواهد درراستای واردات محصولات مشابه ساخت داخل اقدام کند، به طور قطع با تذکر و در صورت نیاز با اخذ مصوباتی در شورای عالی اقتصاد و هیئت دولت مواجه می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: از این رو مجموعه وزارتخانه با تمام توان درراستای جلوگیری از کالاهای مشابه ساخت داخل اقدام می‌کند و درحال حاضر برای ورود بالغ بر یک‌هزار و 400 کالایی که ساخت داخل دارد و در سامانه توانمندی‌های وزارتخانه درج شده است، ممانعت واردات اعمال می‌شود.

حاجی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا شما نسبت به صحبت معاون وزیر راه و رئیس راهداری کشور واکنشی نشان داده‌اید یا نه ادامه داد: این مباحث به طور عمده در وزارتخانه توسط معاونت امور صنایع پیگیری می‌شود. اما اگر مدیران واحدهای تولیدی، مباحث این‌چنینی را به سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان هم منعکس کنند، پیگیری می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در کمیسیون ماده یکِ استان هم در رابطه با محصولاتی که تولید داخل داریم و واردات آن می‌تواند به بازار داخلی صدمه بزند، اگر مواردی اعلام شود، از طریق وزارتخانه نسبت به جلوگیری از واردات آن اقدام می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: البته نکته‌ای هم در این زمینه وجود دارد و آن این که بعضا تولیدات ما نیاز کشور را برآورده نخواهد کرد، که در این قبیل موارد بحث واردات مطرح می‌شود.

حاجی‌پور تصریح کرد: در غیر این صورت براساس سیاست وزارتخانه کالاهایی که توان تامین نیاز داخل را داشته باشند جزو گروه 4 قرار می‌گیرند و مشمول ممنوعیت واردات می‌شوند.

حال باید دید با توجه به توان تولید مجموعه عظیمی چون شرکت هپکو در تولید انواع ماشین‌آلات راهسازی، آیا همتی برای تحقق شعار جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخل و استفاده از توان داخلی، درست در مقطعی که لازمه حرکت این مجموعه بر ریل رونق نیازمند سفارش محصول است وجود دارد یا خیر؟؟

عناوین برگزیده
اجاره بدون پورسانت
ورود شورای‏‌شهر نیویورک به مساله «مسکن»؛ پرداختی مستاجر‌ها به آژانس‏‌ها متوقف شد

اجاره بدون پورسانت