به گزارش می متالز، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران از اعمال افزایش متوسط 22 درصدی قیمت بلیت قطار از روز یکشنبه (فردا 19 خرداد) خبر داده و گفته بود: بر اساس تصویب شورایعالی ترابری به طور متوسط قیمت قطارهای مسافری 22 درصد افزایش می یابد.
سعید رسولی با یادآوری اینکه از سال 94 تا تیر 97 افزایش قیمت قطارهای مسافری نداشتیم و در تیرماه سال گذشته 10درصد قیمت بلیت افزایش یافت، تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینهها، شرکتهای حمل ونقل ریلی درخواست افزایش قیمت بیش از 22درصد را داشتند که شورایعالی ترابری با همین رقم موافقت کرد.
بلافاصله پس از این اظهارت، برخی از نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس با افزایش قیمت بلیت قطار مخالفت و اعلام کردند که برای اجرایی نشدن این برنامه دولت تلاش خواهند کرد. این در حالی است که مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا که بیش از 60 درصد از ناوگان ریلی مسافری کشور را در اختیار دارد گفته است: از 19 خرداد قیمت بلیت قطارهای بین شهری مشمول افزایش قطعی 22 درصدی میشوند.
بهعنوان مثال هم اکنون قیمت هر صندلی قطار کوپهای چهار نفره برای مسیر تهران - مشهد حدود 125 هزار تا 440 هزار تومان است. با اعمال رشد 22 درصدی قیمتها بهای هر صندلی قطار کوپهای چهار نفره به ترتیب به حدود 152 هزار تومان و 536 هزار تومان افزایش مییابد. البته لازم به ذکر است بلیتهای ارزانتری نیز در این مسیر وجود دارد که مربوط به قطارهای 6 تخته و اتوبوسی (غیر از قطارهای تندرو) است.
طی سالهای اخیر قطار یکی از وسایل حمل و نقلی بوده که بیشتر از سوی اقشار کم درآمد جامعه مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر میرسد با افزایش قیمتها که یکی از دلایل آن عدم حمایتهای یارانه ای دولت است، سفرهای ریلی از سبد این خانوارها خارج خواهد شد و به همان اندازه نیز تقاضا برای حمل و نقل جاده ای افزایش خواهد یافت. مسئلهای که بهطور قطع هزینههای بالایی را در مباحث مربوط به مصرف سوخت، تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات رانندگی و ... به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.