تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۴۰۴۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عملیاتی شدن رویه واردات در مقابل صادرات برای مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید

می متالز - بخشنامه ای نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات از نگاه برخی صادرکنندگان مشکلاتی را دارد که برای حل آنها طی تعامل صورت گرفته با بانک مرکزی و گمرک رویه واردات در مقابل صادرات برای مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید به جای انتقال ارز به داخل کشور عملیاتی شد.
عملیاتی شدن رویه واردات در مقابل صادرات برای مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید

به گزارش می متالز، بانک مرکزی  28 آبان سال گذشته در بخشنامه ای نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ اقتصادی کشور را ابلاغ کرد. در این بخشنامه تمام صادرکنندگان مکلف به ارایه تعهد برگشت ارز هستند و بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تامین ارز کند که نحوه بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی کشور مطابق ساختار تعیین شده در دستورالعمل این بانک باشد.

به دنبال آن 19 دی ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور با ارسال بخشنامه ای به استان های خود در کشور اعلام کرد که براساس نامه بانک مرکزی در خصوص «رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور» دستور العمل نحوه ثبت اطلاعات واردات در مقابل صادرات، ارسال می شود.

اما این بخشنامه با وجود مزایا دارای نقاط ضعفی نیز بود و کارشناسان اقتصادی معتقد بودند این بخشنامه  کلیه صادرکنندگان بیش از یک میلیون یورو را موظف کرده که بخشی از ارز را در سامانه نیما عرضه کنند و همچنین صادرکنندگان بیش از 10 میلیون یورو باید 90 درصد ارز حاصل از صادرات خود را در این سامانه عرضه کنند و این امر ممکن است برای شرکت‌های بزرگ مثل پتروشیمی‌ها امکان‌پذیر باشد اما از آنجا که وجهی در اختیار صادرکنندگان کوچک و متوسط قرار نمی‌گیرد و باید وجوه صادراتی را برای فروشندگان کالا در ایران، توسط همان شرکت‌های خرید کالا، حواله کنند؛ امکان پذیر نیست و برای آنها مشکل ایجاد می‌کند.

همچنین صادرکنندگان بزرگ بخش خصوصی که در حوزه صنایع غذایی فعالیت می‌کنند، صادراتی بیش از 10 میلیون دلار دارند که اگر قرار باشد ارزشان را در سامانه نیما و با نرخ نیمایی بفروش برسانند با توجه به اینکه مواد اولیه خود را در داخل و با قیمت ارز بازار آزاد تهیه می‌کنند، با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

حالا در راستای حل مشکلات موجود در این بخشنامه طی تعامل صورت گرفته با بانک مرکزی و گمرک رویه واردات در مقابل صادرات برای مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید به جای انتقال ارز به داخل کشور عملیاتی شد. اینها گفته های وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کنترل پروژه های برنامه های سال ۹۸ است.

«رضا رحمانی» ادامه داده است: «با پیگیری انجام شده بانک مرکزی موافقت کرده است که صنعتگران در سال ۹۸ به هر میزان صادرت داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور به جای انتقال ارز به کشور می‌توانند مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید وارد کنند.»

وی با بیان اینکه سیستم وزارتخانه باید بگونه ای باشد که نه فقط معاونین که بدنه وزارتخانه برای توسعه صادرات و تولید فعالیت کند، گفت: «با ۱۵ کشور همسایه هستیم که برای توسعه صادرات به این کشورها باید برنامه و عزم جدی داشته باشیم و اولویت هم برای صادرات باید به این کشورها باشد.»

به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهای مورد نیاز کشور باید از کشورهایی باشد که به آنها صادرات داریم.

عناوین برگزیده
فاکتور سیاست برای اقتصاد
موسی غنی‌نژاد و فرهاد نیلی در میزگرد گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» بررسی کردند؛ دولت جدید چگونه موفق خواهد شد؟

فاکتور سیاست برای اقتصاد