تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۴۰۵۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
داریوش اسماعیلی با تشریح ۳ محور اصلی فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی معدن ایران اعلام کرد:

جذب نقدینگی سرگردان به معادن با هوشمندسازی کلید می‌خورد

می متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، روز گذشته ۳ محور اصلی این سازمان را تشریح کرد.
جذب نقدینگی سرگردان به معادن با هوشمندسازی کلید می‌خورد

به گزارش می متالز، در این جلسه که با تاخیر برگزار شد، داریوش اسماعیلی اظهار کرد: ۳ محور را برای ارتقای فعالیت‌های خود در سازمان نظام مهندسی معدن در نظر گرفتیم. نخست صیانت از معادن و مواد معدنی، دوم هوشمندسازی و سوم تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن.
وی افزود: برای صیانت از معادن، مسیرهایی از جمله حضور مسئولان فنی، اصلاح و تدوین نظام‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌هایی برای صیانت از معدن را در نظر گرفته‌ایم. در صیانت از معادن به عنوان نخستین و مهم‌ترین محور فعالیت سازمان نظام مهندسی معدن ایران، آموزش، مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوع است.
وی با بیان اینکه آموزش در داخل و خارج از معدن امکان‌پذیر می‌شود، گفت: به منظور شفاف‌سازی تمام فعالیت‌های معادن کشور سعی کردیم از هوشمندسازی کمک بگیریم. در این زمینه در نظر داریم با ۳ برنامه به شکل هوشمند، خدمت‌رسانی کنیم.
وی با اشاره به اینکه نقدینگی سرگردان در ایران بسیار است، اظهار کرد: امروز بیش از ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند بخش قابل توجهی از این رقم را جذب کند. این نقدینگی به هر سمتی از جمله مسکن، طلا و دلار برود ویرانگر است. در همین زمینه، واحدی را در سازمان نظام مهندسی ایجاد کردیم که بخشی از سرمایه را جذب معدن کنیم.
وی با بیان این موضوع که ارتقای سطح نظام مهندسی ایران از دیگر اهداف این سازمان است، گفت: ۲ اقدام در داخل و خارج از نظام برای بهبود جایگاه سازمان نظام مهندسی معدن انجام داده‌ایم. تلاش می‌کنیم اعضای نظام مهندسی ایران را تقویت و در میان آنها خودباوری ایجاد کنیم.
اسماعیلی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره توجه نظام مهندسی به اکتشاف بر اساس نقشه راه گفت: تاکید زیادی بر نقشه راه شده است. ۲۰ درصد منابع داخلی ایمیدرو در سال که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است باید صرف اکتشاف شود و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال با توجه به دیگر بخش‌ها به اکتشاف اختصاص داده شود که با این تخصیص‌ها، انقلابی در اکتشاف به وجود خواهد آمد.
وی افزود: ما به عنوان نظام مهندسی در این موضوع مشاور نیستیم اما در کنار بخش خصوصی کمک می‌کنیم و می‌دانیم اگر نقشه راه به طور کامل اجرایی شود موفقیت‌های بسیاری در این زمینه کسب خواهد شد.
وی سپس در بخش دیگری به موضوع ایمنی معادن اشاره کرد و گفت: درباره ایمنی معادن، بازرسی‌های متعدد و پیاپی از معادن به‌ویژه زغال‌سنگ انجام شده و کارگروهی شامل ۳ بخش بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نظام مهندسی برای حل مشکلات این بخش تعیین شده و با جدیت به امور ایمنی معادن خواهد پرداخت.
اسماعیلی همچنین درباره واگذاری پهنه‌های معدنی گفت: در زمینه پهنه‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است واگذاری‌ها را در مدت یک‌سال تعیین تکلیف کند تا به لحاظ مشکل زیست‌محیطی، مالی و... مشکلات‌شان حل شود. در غیر این صورت برای بازپس‌گیری آن اقدام می‌شود و ما موافقیم به بخش خصوصی در این زمینه توجه بیشتری شود.
وی درباره استانداردسازی معادن نیز گفت: به دنبال این هستیم که ۱۰ تعریف درباره استاندارد، تعیین شده و در معادن رعایت شود.

 


۱۳ میلیارد دلار ارزش محصولات مصرفی

در ادامه این نشست اسماعیلی اظهار کرد: بر پایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارز محصولات تولیدی بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۷ حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیارد دلار بود که از این رقم ۱۳ میلیارد دلار سهم مصرف بازار داخلی بود و بقیه صادر شد.
وی گفت: تولیدات سال گذشته ضمن حفظ اشتغال در این بخش، نقش بسزایی در صرفه‌جویی ارزی داشت که مانع هزینه ارزی شد.
اسماعیلی افزود: آمارها، گویای این است که بیش از ۳۸ هزار متخصص به عضویت این سازمان درآمده و ۱۶ هزار و ۱۶۴ مورد ارجاع کار در سال ۹۷ وجود داشته که بیشترین آن مربوط به استان زنجان با یک هزار و ۸۴۰ مورد بود. همچنین از ۳۱۱۲ مجوز برداشت، بیشترین مورد با تعداد ۱۳۸۷ مربوط به زنجان بوده است.
وی درباره طرح‌های اکتشاف نیز گفت: ۱۱۶۰ طرح اکتشاف، ۷۷۴ گواهی کشف و ۱۰۳۹ گواهی بهره‌برداری در سال گذشته صادر شد، ۱۶۹۴ مسئول فنی اکتشاف داشتیم و بیش از ۶۰۰۰ مسئول فنی استخراج به معادن معرفی کردیم. ۳۳۶۵ طرح در کل کشور بررسی شدند که بیش از ۲۰۰۰ طرح آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید شد‌ه‌اند.
اسماعیلی بیان کرد: درباره مسئولان فنی اکتشاف، بیشترین تعداد در کرمان با ۲۲۲ مورد و کمترین تعداد مربوط به گیلان، البرز و خوزستان بوده است. همچنین ۳۳۶۵ طرح، بررسی شده که از این میزان ۲۷۵۰ طرح به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن بیان کرد: در بخش مسئول ایمنی نیز بیشترین تعداد برای استان خراسان رضوی با ۱۹ مورد بوده است.
اسماعیلی ضمن یادآوری اینکه ذخایر معدنی کشور تجدیدناپذیرند، گفت: نحوه برداشت مواد معدنی باید به‌گونه‌ای باشد که این ذخیره خدادادی بین نسل‌ها حفظ شود و از آن بتوان سال‌ها بهره‌ گرفت.
وی ابراز امیدواری کرد مسئولان فنی اکتشاف و استخراج که از اعضای سازمان نظام مهندسی معدن هستند، بتوانند در چارچوب شیوه برداشت اصولی و درست معادن، نقش خود را ایفا کنند.
وی درباره نقشه راه معدن و صنایع معدنی گفت: کارگروه اجرای نقشه راه معدن هر هفته یک بار برای رصد اجرای این سند تشکیل جلسه می‌دهد.
 نقش سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این نقشه این است که مسئولیت اجرای هر بند بر عهده یکی از معاونت‌ها قرار داده شده است. ما به عنوان بخش خصوصی برای اجرای بیش از ۳۵ بند از این ۷۲ بند به عنوان همکار حضور داریم.
به گفته وی، تفاهمنامه‌ای با ایمیدرو، شستا و صندوق حمایت از فعالیت‌های معدنی امضا شده است. رئیس سازمان نظام مهندسی معدن اضافه کرد: شورای‌عالی معادن، ماموریت بررسی حقوق دولتی را به سازمان نظام مهندسی واگذار کرده است.
اسماعیلی با بیان اینکه آیین‌نامه داخلی شورای مرکزی را اصلاح کرده‌ایم تا در شورا به نظر کارشناسی کمیسیون‌ها بپردازیم، تصریح کرد: در زمینه شورای انتظامی نیز گام‌هایی برداشته شده است. همچنین به دنبال فعال‌تر شدن این شورا در استان‌ها هستیم و اگر تخلفی رخ دهد، این شورا برخورد خواهد کرد.
اسماعیلی درباره اظهار نظر سازمان بازرسی کل کشور درباره اینکه کارمندان دولت نمی‌توانند عضو هیات مدیره باشند، تصریح کرد: این موضوع را پیگیری کردیم تا بتوانیم کارمندان دولت را در هیات مدیره استان‌ها قرار دهیم.

 

اجلاس هیات عمومی برای تکمیل شورای مرکزی

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران همچنین با بیان اینکه ۲۱ و ۲۲ خرداد امسال، اجلاس هیات عمومی سال ۹۸ این سازمان در مازندران برگزار می‌شود، گفت: قرار است در این اجلاس با برگزاری انتخابات، از بین اعضای سازمان یک نفر در رشته معدن برگزیده شود تا ۱۱ نفر شورای مرکزی این سازمان تکمیل ‌شوند.
وی تصریح کرد: تفویض اختیارات در حوزه عملکردی سازمان نظام مهندسی معدن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نقش موثری در ارتقای روند بهره‌برداری از معادن کشور دارد.

عناوین برگزیده