تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۵۳
بازدید: ۴۷۱
کد خبر: ۴۱۰۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
ابوالقاسم شفیعی:

هزینه سنگ فرآوری شده در ایران نسبت به رقبا بالا است

می متالز - «ابوالقاسم شفیعی» رییس انجمن سنگ ایران ضمن یادآوری رشد ۱۵۰ درصدی صادرات سنگ ایران نسبت به ۲۷ سال قبل، گفت: ضعف کشورمان در فرآوری سنگ های ساختمانی وتزئینی موجب شد تا رقبا در این بازار رشد ۱۰ تا ۲۰ برابری پیدا کنند.
هزینه سنگ فرآوری شده در ایران نسبت به رقبا بالا است

وی افزود: سالهای ۷۰- ۱۳۶۹ ارزش صادرات سنگ های ساختمانی و تزئینی بالغ بر ۸۰ میلیون دلار بود، درحالی که ترکیه به عنوان یکی از رقبا، درآمد ارزیش از این بخش فراتر از ۴۰ میلیون دلار نبود.

وی خاطرنشان ساخت: امروز ارزش سالیانه صادرات سنگ ساختمانی و تزئینی ایران برپایه آمار رسمی ۲۰۰ تا ۲۱۰ میلیون دلار است، اما رقم واقعی به ۲۵۰ میلیون دلار هم می رسد، درحالی که ترکیه اکنون ۲.۵ میلیارد دلار ارزش صادرات سنگ تزئینی و نما دارد.

شفیعی تصریح کرد: برپایه ارزش صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری صادرات سنگ ایران، سهم فرآوری شده ۵۰ و خام ۲۰۰ میلیون دلار است.

به گفته این متخصص بازار سنگ، رشد تقاضای داخلی سنگ به وِیژه در دوره ساختمان سازی در قالب مسکن مهر موجب شد تا تولید کنندگان کمتر در اندیشه تسخیر بازارهای بین المللی باشند و موضوع فرآوری مورد کم توجهی قرار گرفت.

رییس تشکل مزبور اظهار داشت: هزینه سنگ فرآوری شده در ایران نسبت به رقبا بالا است و این امر مانع رقابت در بازارهای بین المللی می شود، در عین حال از سال ۹۰ جوایز صادراتی لغو و این ابزار موثر در رشد صادرات کشور، کنار گذارده شد.

شفیعی یادآور شد: وزارت صنعت، معدن وتجارت، پس از لغو جوایز صادراتی، کمک هایی در زمینه هزینه های نمایشگاهی داخلی و خارجی داشت، اما اکنون این امر نیز صورت نمی گیرد.

وی گفت: فعالان تولید وصنعت سنگ وقتی بهره ۲۴ تا ۲۵ درصدی را بابت فعالیت در بازار باید متقبل شوند، تحریم ها نیز مانع از اخذ ال سی خارجی شد و در داخل نیز نقدینگی تولید کننده باید جذب نظام بانکی شود و در نهایت قدرت مانور در بازار، از صادرکننده ایرانی گرفته می شود.

شفیعی اضافه کرد: رقبای خارجی صادر کننده سنگ برای تهیه ملزومات و نیازهای خود حدود ۱۰ درصد هزینه دارد و در بازارهای مختلف حاضر می شود، اما طرف ایرانی که ۱۰۰ درصد باید هزینه کند، قدرت مصاف با حریف پیدا نمی کند.

به گفته وی، کالای صادراتی، بلافاصله وصولی به همراه ندارد و تا ۶ ماه زمان سپری می شود تا وجه کالا وصول شود، این برای اغلب صادرکنندگان می تواند پدید آید، اما مجتمع های پتروشیمی شرایط متفاوتی دارند.

رییس انجمن سنگ ایران یادآور شد: دولت دهم سیاست اخذ عوارض صادراتی از سنگ ساختمانی و تزئینی را به مورد اجرا گذاشت که تا سطح ۷۰ درصد بود و ضربه سنگینی به این بخش از صنعت وارد ساخت، اکنون دولت یازدهم هم که موضوع اخذ عوارض صادراتی را برای امسال پیش بینی کرده بود، فعلا ملغی ساخته، اما تا شرایط دولت دوازدهم روشن شود و سیاست های صادراتی، باید منتظر ماند.

عناوین برگزیده