تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۴۱۱۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پایان پرماجرای خرداد بورس

دیده‌بان بورس شنبه (25 خرداد)

می متالز - بازار سهام هفته گذشته را نیز با صعود 2.8 درصدی پشت سر گذاشت تا همچنان با اقتدار پیشتاز بازارهای 98 باقی بماند. این در حالی است که رویدادهای متعدد پایان هفته، انتظار تغییر روند بازارها حداقل در کوتاه‌مدت را ایجاد کرده است. در تقابل نیروها به نظر می‌رسد شاخص سهام شروع دشواری را در معاملات امروز داشته باشد و باید دید برآینده عوامل به چه روندی منتهی خواهد شد.
دیده‌بان بورس شنبه (25 خرداد)

به گزارش می متالز، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به بیش از 30 درصد رسید تا با قدرت تمام، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در سال جاری باقی بماند. اما پایان هفته دو رویداد مهم را شاهد بودیم. اولا با وجود خوش‌بینی‌هایی که نسبت به حضور نخست وزیر ژاپن در ایران وجود داشت، پس از دیدار وی با رهبر انقلاب و رئیس جمهور، انتظارات تغییر کرد. به این ترتیب، نرخ ارز افزایشی شد و بورسی‌ها نیز نسبت به روند هفته جاری بدبین شدند. هم‌زمان دو نفت‌کش در دریای عمان دچار حریق شدند که بار دیگر تنور تنش‌های منطقه‌ای را داغ‌تر کرد. عاملی که با افزایش ریسک‌گریزی می‌تواند پیام بدی برای بازار سهام و در مقابل تقویت‌کننده دارایی‌های امن نظیر سکه و دلار باشد.

یک دلهره؛ یک دلگرمی: در فضایی که به نظر می‌رسد تردیدها رو به فزونی گذاشته توجه به دو نکته مهم به نظر می‌آید. اولا اینکه در شرایط رشد 30 درصدی شاخص کل بورس تهران، شاخص کل هم‌وزن به عنوان نماینده سهام کوچک‌تر بازدهی بیش از 70 درصدی را تجربه کرده است. این مساله عمدتا به واسطه ورود پول‌های تازه و قدرتمند است و در بسیاری از موارد با شرایط بنیادی نمادها هم‌خوانی ندارد. همین مساله می‌تواند در فضای تردید فشار فروش‌ها را تشدید کند و تکرار رفتار هیجانی، این بار در جهت معکوس به بازار سرایت کند. به طوری که حتی سهام با پشتوانه بنیادی نیز از هیجان فروش در امان نمانند.اما هم‌زمان وجه مثبت ماجرا به برگزاری تدریجی مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها به ویژه سهام بزرگ معطوف می‌شود. جایی که افت مجدد قیمت سهام باعث افزایش انگیزه خریداران و در نهایت تقویت قیمت‌ها می‌شود.

چشم بازارها به دلار: با توجه به آنکه تبعات رویدادهای اخیر بسیار ناشناخته است و سرمایه‌گذاران طی مدت اخیر بارها این افت و خیزهای سیاسی را دیده‌اند، تمایل محسوسی به کم‌واکنشی به این ماجرا دیده می‌شود. برای این منظور احتمالا معاملات امروز دلار به عنوان دماسنج سیاسی کشور عمل کند و نقش مهمی در هدایت بازارها خواهد داشت. به ویژه آنکه اگر نوسان محدودی را در بازار ارز ایجاد کنیم، می‌توان انتظار فشار مجدد نقدینگی در بازار سهام بتواند بر موج‌های منفی احتمالی غلبه کند.

عبور نرم نفت از تنش‌های جدید: به نظر می‌رسد بازار نفت نیز تا حدودی نسبت به تنش‌های منطقه‌ای واکسینه شده است. هرچند بهای طلای سیاه نسبت به سطوح پایین خود در هفته گذشته، توانست رشد کند و اکنون در محدوده بالای 60 دلار تثبیت شود.، اما افزایش قیمت‌ها نسبت به انفجار دو نفت‌کش چندان هولناک به نظر نمی‌رسد. تحلیل‌گران معتقدند فعالان بازار درجه ریسک فعلی در خاورمیانه و احتمال تقابل نظامی را ضعیف ارزیابی می‌کنند که می‌تواند پیام خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: رهبر انقلاب در دیدار با نخست وزیر ژاپن و هیات همراه تاکید کردند: ایران هیچ اعتمادی به امریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با امریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی‌پذیرد.  در همین روز با حمله به 2 نفتکش غول‌پیکر در دریای عمان نزدیک سواحل ایران، قیمت نفت با افزایش معناداری روبه‌رو شد؛ در این میان یکی از نفتکش‌ها نیز غرق شد.

در رویدادهای داخلی نیز رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تکاپوی دلالان برای افزایش قیمت دلار گفت: افزایش قیمت ارز متغیر اقتصادی ندارد. به گفته همتی بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است و نوسان‌ها گذراست. عبدالناصر همتی همچنین از اجرای برنامه جدید برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خبر داد. روز پنج‌شنبه همچنینجلسه بررسی آغاز به کار بازار متشکل ارزی با حضور هیات مدیره و تعدادی از صرافان کشور برگزار شد.

ب) صنایع: دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد: هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور بین ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص دارند که دلیل اصلی این مساله کمبود نقدینگی است. به گفته احمد نعمت‌بخش امروز خودروسازان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند، همچنین محمدرضا نجفی‌منش؛ عضو اتاق بازرگانی تهران نیز می‌گوید: در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار خودرو در خطوط تولید منتظر رسیدن قطعات مورد نیاز هستند.

انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود شرکت‌ها و کشورهای برتر فولادساز جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی را معرفی کرد که براساس آن ایران از رتبه سیزدهم در سال ۲۰۱۷ به رتبه یازدهم در سال ۲۰۱۸ ارتقا یافت. بر این اساس تولید فولاد (خام) ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۴میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ثبت رسید.

ج) شرکت‌ها: زمان قطعی عرضه اولیه پلی پرو پیلن جم مشخص و مقرر شد دوشنبه هفته جاری ۱۰ درصد از سهام این شرکت ۲۰۰ میلیارد تومانی در بورس واگذار شود که گران‌ترین شرکت جدید در ۱۲ ماه اخیر خواهد بود.

واحدهای اسیداستیک و منواکسیدکربن پتروشیمی فن آوران به مدت ٢٠ روز برای تعمیرات اساسی وارد فاز اورهال شده و بارگیری اسیداستیک متوقف است. همچنین تفاهم‌نامه جدید همکاری مشترک بین داروسازی رش سوئیس و زهراوی تبریز امضا شد.

مهدی محمدرضایی؛ معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا از ادامه طرح فروش اموال مازاد و غیرتولیدی این گروه خبر داد و گفت: شرکت لنت پارسیان پیشرو و پنج فقره ملک متعلق به این مجموعه در لیست فروش قرار گرفت. در همین حال با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک مرابحه سایپا به مبلغ 400 میلیارد تومان از طریق بورس اوراق بهادار تهران در هفته جاری عرضه عمومی می‌شود.

عناوین برگزیده