تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۴۱۷۴۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

کاهش ارزبری توسط ایران‌خودرو و سایپا

می متالز - معاون وزیر صمت اعتقاد دارد برخی قطعات خودرو‌های پرتیراژ داخلی پیش از این از خارج وارد می‌شد که با تولید آن قطعات در داخل شاهد کاهش ارزبری ۲ خودروساز معروف کشور شدیم.
کاهش ارزبری توسط ایران‌خودرو و سایپا

به گزارش می متالز، فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزیر صمت در حاشیه بیست و هفتمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران گفت: بر این اساس شرکت ایران خودرو ۴۰ میلیون دلار و سایپا ۳۸ میلیون دلار به علت بومی‌سازی آن قطعات کاهش ارز بری داشته‌اند چرا که دیگر نیاز به واردات آن قطعات نبود.

ایران براساس برنامه ریزی‌ها در تلاش است تا پایان سال قطعات و تجهیزات بیشتری از خودرو‌های پرتیراژ در داخل تولید شود تا بتوانیم از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های توان داخلی بیش از پیش استفاده کند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: برنامه ریزی کردیم در سال ۹۸ در مجموع ایران خودرو ۹۲ میلیون یورو و سایپا ۱۸۲ میلیون یورو با تولید قطعات مورد نیاز در داخل کاهش ارزبری داشته باشد و در عین حال در کیفی سازی تولیدات داخلی غافل نیستیم.

مقیمی با اشاره به وجود تعداد زیادی خودرو در پارکینگ‌های خودروسازان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و رفع عیوب و تکمیل قطعات ۱۶ هزار دستگاه از این خودرو‌ها به بازار عرضه شده‌اند و اقدام‌هایی برای رفع مشکلات باقی مانده خودرو‌ها نیز ادامه دارد.

تولید قطعات خودرو با همکاری شرکت‌های دانش بنیان

همچنین علی رضا بخت آزما؛ رئیس خط تولید و سالن‌های مونتاژ ایران خودرو در ارتباط زنده با خبر نیمروزی سیما، گفت: به دستور مدیرعامل ایران خودرو و پای کار آمدن شرکت‌های دانش بنیان روند تولید قطعات حساس و الکترونیکی خودرو‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: از هفت خرداد ماه تا به امروز شرکت‌های دانش بنیان توانسته اند با تشکیل کارگروه و تولید قطعاتی که خودرو‌ها برای تحویل به مشتری کم داشتند، حدود ۲۳ هزار دستگاه خودرو را تکمیل کنند تا شرکت ایران خودرو تحویل مشتری دهد.

بخت آزما در خصوص شایعاتی مبنی بر اینکه بعضی از خودرو‌ها آئینه و دیگر تجهیزات را کم دارند گفت: تمام خودرو‌های داخل انبار قابل رویت است و می‌توانید همین حالا از تمام آن‌ها بازرسی کنید و بالای ۹۰ درصد قطعاتی که خودرو به خاطر آن در پارکینگ منتظر مانده قطعات بسیار حساس ایمنی است که در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال تکمیل آن‌ها هستیم.

بخت آزما افزود: روند تکمیل یک خودرو خاص است و طبق یک استاندارد کیفی فرآیندی را طی می‌کند که نمی‌شود گفت: بخاطر آئینه و سپر خودرو تحویل مشتری نمی‌شود.

رئیس سالن‌های مونتاژ ایران خودرو گفت: تحریم‌های ظالمانه که برای گروه‌های صنعتی خودروساز به خصوص ایران خودرو به وجود آمد باعث شد که بسیاری از قطعات با فناوری بالا (هایتک) و الکترونیکی که قطعات خاصی هستند و جزو قطعات ایمنی صنعت خودرو هستند در چالش تامین قرار بگیرند.

وی گفت: همیشه در انبار‌های ایران خودور حدود ۴۰ هزار خودور دپو شده است و این هم به خاطر فرآیند تولید است چرا که خودرو تا بخواهد فرآیند تولید را طی کند و سالن‌های رنگ و مونتاژ و دیگر سالن‌ها مثل بدنه عبور کند و به دست مشتری برسد و مشتری تکمیل وجه کند حدود ۱۶ روز به طول خواهد کشید.

بخت آزما افزود: فقط در این پارکینگ نیست و سه پارکینگ دیگر در تهران و دیگر استان‌ها نیز مثل شهر‌های تبریز و مشهد هم دپوی خودرو وجود دارد.

وی در خصوص وجود قطعه در بازار آزاد هم گفت: این مطلب درست است که قطعات در بازار وجود دارد، اما سوال اینجا است که آیا ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه در روز که ایران خودرو با کمبود آن مواجه است در بازار آزاد قابل تامین است.

بخت آزما در ادامه افزود: قطعات به صورت محدود در بازار آزاد وجود دارد.

عناوین برگزیده