تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۴۱۷۶۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

افزایش سرانه مصرف فولاد، در گرو تحرک مسکن

می متالز - در جدیدترین گزارش‌های بین‌المللی اعلام‌شده مصرف فولاد جهان در سال گذشته میلادی (از دی‌ ۱۳۹۶ تا دی‌ ۱۳۹۷) به ۲۲۴ کیلو و ۵۰۰ گرم افزایش یافت، این درحالی است که سرانه مصرف ایران در مرز ۲۳۸ کیلوگرم قرار دارد که از میانگین جهانی بالاتر است.
افزایش سرانه مصرف فولاد، در گرو تحرک مسکن

به گزارش می متالز، لازم به یادآوری است، براساس گزارش انجمن جهانی فولاد در این مدت، بیشترین سرانه مصرف فولاد با یک هزار و ۴۷ کیلو و ۲۰۰ گرم متعلق به کره‌جنوبی و کمترین میزان مصرف نیز با ۵ کیلو و ۳۰۰ گرم متعلق به ونزوئلا است؛ موضوعی که موید این مطلب است که میزان سرانه مصرف فولاد با توسعه‌یافتگی هر کشوری در ارتباط مستقیم قرار دارد.
سرانه مصرف فولاد در هر کشوری به عنوان یکی نشانه‌های توسعه‌یافتگی آن کشور به‌شمار می‌رود. ایران در چشم‌انداز افق سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کرده که سرانه مصرف فولاد کشور را به ۵۰۰ کیلوگرم برای هر نفر برساند. البته رسیدن به مصرف۵۰۰کیلوگرم فولاد، مستلزم پیش‌نیازهایی است که در صورت محقق شدن این پیش‌نیازها این امر دست‌یافتنی خواهد شد.

 

عوامل تاثیرگذار در افزایش سرانه مصرف فولاد

در افق چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ باید به جمیعت حدود ۹۰ میلیون نفر برسیم تا بتوانیم مصرف ۵۰۰ کیلوگرم فولاد را محقق کنیم. از سوی دیگر رشد اقتصادی کشور باید به ۸ درصد برسد تا سرانه مصرف فولاد به سرانه درنظر گرفته شده نزدیک شود، چراکه در رشد اقتصادی ۸ درصد است که صنایع مادر رشد خواهند کرد. البته عوامل تاثیرگذار چون ساخت‌وساز، پروژه‌های عمرانی و توسعه بخش‌هایی چون خودروسازی و صنایع پایین‌دستی فولاد می‌تواند سرانه فولاد را افزایش دهد. البته کارشنان معتقدند یکی از مهم‌ترین محرکی که می‌تواند سرانه مصرف فولاد را افزایش دهد، تقاضا برای مسکن و افزایش ساخت‌وساز است.
 درباره عوامل تاثیرگذار بر مصرف سرانه فولاد در کشور مسعود خاری‌زاده کارشناس فولاد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در افزایش سرانه مصرف فولاد اثرگذار باشد، افزایش ساخت‌وساز در بخش مسکن است. به تازگی نیز از سوی دولت طرح ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در سال کلید خورده است که اگر چنین طرحی عملی ‌شود که احتمال دارد اواخر امسال یا اوایل سال آینده آغاز شود، به‌تدریج این موضوع می‌تواند به نوبه خود سرانه مصرف فولاد کشور را بیش از آمارهای اعلام‌شده افزایش دهد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در پایان دولت دهم و با آغاز ساخت مسکن مهر شاهد مصرف بالای فولاد بودیم. از این‌رو اگر ساخت‌وساز در کشور دوباره آغاز شود، می‌تواند رونق بسیاری به بازار فولاد به‌ویژه میلگرد و تیرآهن ببخشد. درحقیقت در ایران بخش ساخت‌وساز است که می‌تواند انقلابی در افزایش سرانه مصرف فولاد به‌وجود آورد. این کارشناس فولاد در ادامه یادآور شد: موضوع دیگر عمر بالای استفاده از خودرو در کشور است که سرانه مصرف فولاد را پایین نگه داشته است، درحالی‌که اگر عمر استفاده از خودرو در کشور کاهش یابد، جزو عواملی خواهد بود که می‌تواند سبب افزایش سرانه مصرف فولاد شود. خاری‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: البته موضوع دیگر میزان استفاده از فولادهای آلیاژی است که میزان مصرف آن در داخل افزایش یافته است و این موضوع نیز می‌تواند میزان مصرف داخلی فولاد را افزایش دهد. البته به لحاظ تولید در زمینه فولاد آلیاژی تا چند سال پیش واردکننده این نوع فولادها بودیم اما هم‌اکنون تولیدکننده هستیم و به‌تدریج به واحدهای تولیدکننده فولاد آلیاژی در کشور افزوده می‌شود.
وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال، سال «رونق تولید» عنوان شده و اگر در عمل به سمت تولید ملی پیش برویم، این موضوع نیز می‌تواند میزان سرانه مصرف فولاد را افزایش دهد. اگر در زمینه صنعت و تولید در داخل خود را بی‌نیاز از واردات کنیم، این موضوع در افزایش سرانه فولاد نیز موثر خواهد بود.

 

چشم‌انداز سرانه مصرف فولاد

همچنین درباره میانگین سرانه مصرف فولاد در کشور زکریا نایبی مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز اظهار کرد: محاسبه سرانه فولاد با فرمول «تولید داخل به‌علاوه واردات منهای صادرات تقسیم بر جمعیت کل کشور» به‌دست می‌آید. به بیان ساده‌تر این میانگین از طریق میزان مصرف فولاد چه از طریق تامین داخلی و چه از طریق واردات تقسیم بر کل جمیعت به‌دست می‌آید.
نایبی در ادامه با اشاره به اهداف سرانه مصرف فولاد در چشم‌انداز عنوان کرد: در چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ میزان ۵۰۰ کیلوگرم برای سرانه مصرف فولاد درنظر گرفته شده است. البته برای این موضوع باید عواملی را درنظر گرفت که یکی از آنها جمعیت است و ممکن است کشور ما به حدود ۱۰۰ میلیون جمیعت تا این افق نزدیک نشود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در چشم‌انداز فولاد ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد درنظر گرفته شده است و باید بالای ۲۰ میلیون تن آن به صادرات اختصاص یابد که در محاسبه سرانه مصرف فولاد، صادرات درنظر گرفته نمی‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی در افزایش سرانه مصرف فولاد موثر هستند، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در مصرف فولاد افزایش تولید و استفاده آن در داخل است که در این راستا رشد و رونق بخش مسکن و ساخت‌وساز بسیار موثر است.
زمانی که تقاضا در این زمینه به تحرک درآید، به شکل زنجیر‌وار بخش‌هایی از صنعت فولاد کشور تا صنایع پایین‌دست به حرکت درخواهد آمد و سبب افزایش تقاضا و به دنبال آن سرانه مصرف فولاد در کشور می‌شود.

عناوین برگزیده