تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۴۱۸۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رکود اقتصادی موجب کوچکترشدن بازار شد

می متالز - عضو هیات مدیره و قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: مهم ترین مساله بخش صنعت و تولید کشور، رکود اقتصادی است که باعث کوچکترشدن بازار شده است.
رکود اقتصادی موجب کوچکترشدن بازار شد

به گزارش می متالز، آرمان خالقی در آستانه فرارسیدن 10 تیر روز صنعت و معدن اظهار داشت: این رکود حاصل تحریم ها است که معضل صادرات محصولات ایرانی را بوجود آورده است تا تولیدات داخلی، به سادگی به کشورهای خارجی صادر نشود.
وی گفت: این مساله باعث شد که شرکت ها و تولید کنندگان ایرانی نتوانند محصولات خود را به خارج کشور صادر نمایند از این رو ناگزیر شدند آن را وارد بازارهای داخلی کنند و به معرض فروش بگذارنند.
خالقی توضیح داد: ورود کالاهای داخلی به بازارهای کشور به ایجاد رقابت شدید بین شرکت های داخلی منجر شد که به طور قطع بازار کوچکتری نسبت به بازارهای جهانی است.
وی تصریح کرد: کوچکترشدن بازار، فشار زیادی به تمام شرکت های داخلی وارد کرده است.
این کارشناس اقتصادی، کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان را از مشکلات دیگر تولیدکنندگان کشور دانست و گفت: با توجه به تورم اعلام شده، افزایش حقوق کارکنان دولت، مستمری بگیران و بازنشستگان حدود 25 درصد بوده است.
خالقی افزود: قدرت خرید حقوق بگیران در سال جاری کاهش یافته است و این مساله سبب شد که آنان کالا و جنس کمتری از بازار بخرند.
وی اظهار داشت: کاهش قدرت خرید مردم، به تولیدکنندگان و فروشندگان فشار مضاعفی وارد کرده است و با افزایش هزینه های تولید، قدرت رقابت صادر کنندگان نیز کاهش یافته است.
این کارشناس اقتصادی گفت: هر چند افزایش قیمت دلار مزیتی برای صادر کنندگان محسوب می شود اما تورم در تولید محصولات باعث شد که نیاز تولیدکنندگان به نقدینگی بیشتر شود.
وی افزود: تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه باید با ارز گران آن را وارد کنند که این مساله هزینه تولید را افزایش داده است.
خالقی به منابع تامین مالی تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان برای تولید نیاز به نقدینگی دارند که این نقدینگی و منابع مالی معمولا از طریق بانک ها تامین می شود اما در این شرایط بانک ها افزایش سرمایه نداشته اند تا نقدینگی این واحدها را تامین کنند.
در تقویم رسمی کشور 10 تیر به عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده است.

عناوین برگزیده