تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۴۲۱۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دستاورد بهاری بورس بررسی شد

رکورد بازدهی در دستان بازار پایه

می متالز - در سه ماهه ابتدایی سال جاری شاهد جهش بازار سرمایه و رکورد زنی شاخص کل بورس در قله های مختلف هستیم. این در حالی است که به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا پایان سال ۹۸ نیز ادامه یابد. در ابتدای سال جاری و با فروکش کردن التهابات دیگر بازارهای مالی و نوسانات نرخ ارز، پول‌های سرگردان به بازار سرمایه وارد شده به طوری که رشد بیش از 35 درصدی شاخص‌کل بورس تهران را در سه ماه منتهی به 26 خرداد رقم زد.
رکورد بازدهی در دستان بازار پایه

به گزارش می متالز، در سه ماهه ابتدایی سال جاری شاهد جهش بازار سرمایه و رکورد زنی شاخص کل بورس در قله های مختلف هستیم.  این در حالی است که به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا پایان سال ۹۸ نیز ادامه یابد. در ابتدای سال جاری و با فروکش کردن التهابات دیگر بازارهای مالی و نوسانات نرخ ارز، پول‌های سرگردان به بازار سرمایه وارد شده به طوری که رشد بیش از 35 درصدی شاخص‌کل بورس تهران را در سه ماه منتهی به 26 خرداد رقم زد.

 

حجم و ارزش معاملات رو به رشد

براساس گزارش‌های دریافتی از نرم افزار ره آورد نوین  حجم معاملات از ابتدای سال جاری تا تاریخ 26 خردادماه به 265میلیارد سهم رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد 282 درصدی و حجم معاملات فرابورس نیز  با رشد 376 درصدی همراه بود.همچنین در این روند  ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران در سه ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه با رشد 378 و ارزش بازار  با رشد 134درصدی همراه بود.البته  در فرابورس ایران  هم  ارزش معاملات  با رشد 451 درصدی و ارزش بازار با رشد 145 درصدی نسبت به سه ماهه سال گذشته به ثبت رسید.  این مسائل در حالی مطرح است که از تعداد 56 روز معاملاتی از ابتدای سال تا تاریخ 26 خرداد بازار سهام 42 روز مثبت و 14روز منفی را به خود تجربه کرد که نسبت به مدت مشابه تعداد روزهای مثبت معاملاتی بیشتری را به خود اختصاص داده است.

 

رتبه داران بازدهی در یک نگاه

 براساس این گزارش،  صنعت محصولات کامپیوتری  با 185 درصد بازدهی رتبه اول صنایع برتر در سه ماه اخیر را به خود اختصاص داده و صنایع ماشین آلات و تجهیزات با 120 درصد بازدهی و چاپ با 116 درصد بازدهی رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در مقابل صنایع استخراج سایر معادن و سایر حمل و  نقل کمترین بازدهی را در بین صنایع حاضر در بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند. از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر با بازدهی 858 درصد، لنت ترمز با بازدهی 823 درصد و الیاف مصنوعی با بازدهی 720 درصد بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند. شرکت‌های سرمایه گذاری دانیان پارس، سایر اشخاص بورس انرژی و آذریت کمترین بازدهی را در بین شرکت های بورسی و فرابورسی به خود اختصاص داده اند.

 

عناوین برگزیده