تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۲
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۴۲۱۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در انتظار رکوردهای جدید

می متالز - در سال ۹۸ با توجه به تسهیلات ایجاد شده برای شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و تجدید ارزیابی‌های اتفاق افتاده، بازار سرمایه رشد مناسبی را تجربه کرد.
در انتظار رکوردهای جدید

به گزارش می متالز، در سال 98 با توجه به تسهیلات ایجاد شده برای شرکت‌های مشمول ماده 141 قانون تجارت و تجدید ارزیابی‌های اتفاق افتاده، بازار سرمایه رشد مناسبی را تجربه کرد. شرکت هایی که بر اساس قانوت تجارت حداقل نصف سرمایه خود را ازدست داده بودند با معافیت مالیاتی درنظر گرفته شده با تجدید ارزیابی دارایی خود ساختار مالی شان را اصلاح و سهامداران را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها کردند.
 از طرف دیگر با رشد ارزش دلار و افزایش قیمت‌های کالاها در سال 1397 با توجه به بهبود درآمدهای ناشی از فروش یا افزایش ارزش موجودی مواد و کالا در شرکت‌های تولیدی بخصوص صنایع دارویی و غذایی و ارزش دارایی‌های ارزی در شرکت‌های صادرات محور همچون صنایع معدنی فولادی و پتروشیمی؛ از دیگر دلایل اقبال بازار سرمایه بود. با توجه به فصل مجامع و گزارش‌های مالی منتشره از سوی ناشران برای سال مالی 1397 تقریبا رویکرد سرمایه گذاران توجه به سهم‌های بنیادی با کیفیت سود بالا جلب شد. شرکت‌هایی با بازدهی بالا و P/E پایین و البته سود باکیفیت جزو این دسته از ناشران بودند.
در بین این گروه بازهم گروه‌های پتروشیمی و پالایشی با توجه به نقدینگی بالا برای تقسیم سود نقدی مورد توجه سهامداران با دید میان مدت و بلند مدت بود. فقدان واکنش یا واکنش ضعیف به نوسانات بازار ناشی از ریسک‌های سیاسی در این گونه سهم‌ها بسیار مشهود بود. اتفاق دیگری که در این مدت رقم خورد عبور شاخص کل از رقم 200.000 بود که در مقایسه با سال گذشته تقریبا افزایش دوبرابری را تجربه کرد.
بازدهی قیمتی اکثر سهم ها نیز در بازار رقمی نزدیک به این عدد بود. بر همین اساس بازار سرمایه به یکباره با ورود نقدینگی با حجم‌های بالا مواجه شد، به طوری که حجم روزانه معاملات را نسبت به سال گذشته به طور معنی داری تحت تاثیر قرار داد. از همین رو افزایش یا کاهش رقم شاخص بیشتر از چند هزار واحد در روز برای این حجم معاملات طبیعی بوده و در مقایسه نسبی با سال‌های گذشته نسبت به سهام شناور حتی ناچیز بوده است. به طور طبیعی در مقابل ریسک‌های سیاسی موجود و شرایط نبود اطمینان حاکم بر بازار، سرمایه‌گذاران نسبت به بازارهای دیگر با تردید به بازار سرمایه نگاه می‌کنند. همچنین دارایی‌های سرمایه‌ای مانند مسکن، خودرو و ارز برای آنها اولویت بیشتری دارد. ولی آنچه که مسلم است هنوز بازار سرمایه با بازده حداکثری خود فاصله زیادی داشته که به نظر می آید با برطرف شدن ریسک‌های موجود رکوردهای جدیدی در این بازار دیده شود.

 

عناوین برگزیده