تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۷
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۴۲۲۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سریال هیجانی بورس‌بازان در پایان هفته

دیده‌بان بورس شنبه (یک تیر)

می متالز - بازار سهام فصل نخست سال را با کسب بازدهی مطلوب 31.5 درصدی پشت سر گذاشت و اکنون در حالی وارد فصل داغ تابستان می‌شود که بار دیگر یک پایان هفته پرماجرا را سپری کرد. وضعیتی که طی چند هفته گذشته به بهانه‌های مختلف تکرار شده و این‌بار اما به عقیده برخی به اوج تنش‌های منطقه‌ای رسید. اکنون واکنش بازار سهام و پیامی که رفتار سایر بازارها نشان داده‌اند مهم‌ترین پرسش سرمایه‌گذاران است.
دیده‌بان بورس شنبه (یک تیر)

به گزارش می متالز، از ابتدای سال بورس تهران در 56 روز کاری توانست 56 هزار واحد صعود کند که رکوردی کم‌سابقه محسوب می‌شود. این در شرایطی است که بازارهای موازی نظیر ارز و سکه بازدهی‌های بسیار ناچیزی را تجربه کردند. حال مسیر بازار سهام در ادامه سال با توجه به ریسک‌های سیاسی و در مقابل فرصت‌های اقتصادی اهمیت می‌یابد.

تحلیل تنش منطقه‌ای در بورس تهران: سقوط پهپاد آمریکایی در حریم هوایی آب‌های ایران، رویدادی جدی از سوی بازارها محسوب شد. تنش منطقه‌ای که بیشترین واکنش بازار جهانی را به همراه داشت و بورس تهران، خوش‌بختانه یا متاسفانه به علت تعطیلی بار دیگر واکنش لحظه‌ای به یک رویداد مهم را نشان نداد. برخی تحلیل‌گران این اقدام را اوج تنش‌های میان ایران و آمریکا پس از خروج ترامپ از برجام عنوان می‌کنند؛ انتظاری که در صورت شیوع میان بورس‌بازان منجر به فشار شدید فروش در بازار سهام خواهد شد.

در سوی دیگر، دسته‌ای از تحلیل‌گران قرار می‌گیرند که عقب‌نشینی ترامپ از موضع جنگی خود را نشانه‌ای بر آرامش بازارها می‌دانند. این امر سبب خواهد شد بورس تهران روند طبیعی خود را در این روزها ادامه دهد. در حالت خوش‌بینانه این سناریو می‌توان انتظار داشت پول‌های تازه پس از اصلاح چندروزه سهام در نقش خریدار ظاهر شوند و همگام با رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها به صعود سهام دامن زنند.

در این میان اما توجه به دو نکته حائز اهمیت است؛ اولا آنکه از اواخر هفته گذشته، بورس در مسیر اصلاحی گام‌هایی را برداشت و عموما در یک زمین منفی، اخبار نامساعد اثرگذاری بیشتری پیدا می‌کنند. دومین مساله نیز به این ماجرا برمی‌گردد که هرچند به طور موقت ریسک تنش‌های منطقه‌ای با عقب‌نشینی آمریکا فروکش کرده است، اما تکرار رویدادهای تنش‌زا می‌تواند ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را کاهش دهد و در نتیجه بخش مهمی از بورس‌بازان را به ویژه در روندهای صعودی فروشنده کند. پس اگر قرار باشد قدرت نقدینگی تازه‌وارد به بازار سهام خودنمایی کند احتمالا با فشار فروش جدی مواجه خواهد شد.

سیگنال‌های دریافتی از بازار ارز: در شرایط ریسک‌های سیاسی که تحلیل شرایط از سوی معامله‌گران بازارهای مالی دشوار می‌شود، توجه به بازارهای موازی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. به طوری که در بسیاری از شرایط، تحولات بازار ارز به عنوان دماسنج سیاسی اقتصاد کشور شناخته می‌شود. اگر بر اساس این سنت، دلار را مبنای دمای ریسک سیاسی قرار دهیم به نظر می‌رسد درجه نگرانی فعالان این بازار به شدت پایین است. به طوری که در روز سقوط پهپاد آمریکایی و پس از آن نرخ دلار نوسان خاصی را تجربه نکرد. اکنون نیز که بر خلاف انتظار برخی افراد FATF تعلیق ایران از لیست سیاه را تمدید کرد، زمینه برای عقب‌نشینی بیشتر دلار فراهم شد. بنابراین از جانب بازار ارز، نگرانی سرمایه‌گذاران بورسی را تهدید نمی‌کند.  

پرش پهپادی قیمت نفت: در بازار جهانی اما قیمت نفت با یک صعود پرقدرت توانست بهترین عملکرد هفتگی را در بیش از دو سال اخیر به ثبت برساند. به طوری که نفت برنت در مجموع حدود 5 درصد و نفت خام آمریکا نزدیک 10 درصد بازدهی را کسب کنند. رشد قیمت نفت عمدتا در روز سقوط پهپاد آمریکایی و نگرانی از جدی شدن تنش‌ها میان ایران و آمریکا رقم خورد. اما در ادامه، یعنی روز جمعه با فروکش موقت تنش‌ها شاهد متعادل‌تر شدن بهای طلای سیاه بودیم. بنابراین، از جانب بازار جهانی نفت هرچند درجه ریسک تعدیل شده، اما نمی‌توان حضور تردیدهای سیاسی را انکار کرد. البته هم‌زمان ممکن است برخی معامله‌گران رشد قیمت نفت را به فال نیک گرفته و به سهام کالایی وابسته به این گروه اقبال نشان دهند.

پیام طلایی به بازار جهانی: اونس طلای جهانی نیز پایان هفته‌ای پرقدرت داشت و با صعود به کانال 1400 دلاری بالاترین قیمت در سه سال گذشته را تجربه کرد. هرچند تنش‌های منطقه‌ای در افزایش قیمت طلا اثرگذار بود، اما محرک اصلی این افزایش قیمت انتظار کاهش نرخ بهره آمریکا بود. سیگنال فدرال رزرو مبنی بر باز بودن مسیر برای کاهش نرخ بهره، منجر به افت ارزش دلار و تقویت فلز زرد شد. هم‌زمان بانک‌های مرکزی اروپا و استرالیا نیز برای اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر خیز برداشتند که جذابیت دارایی‌های امن مانند طلا را تقویت می‌کند. منفی ماندن منحنی بازده اوراق قرضه آمریکا که نشان از بالا بودن احتمال رکود اقتصادی دارد به اونس کمک کرد. در پایان نیز، ورود پول صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار طلا و افزایش ذخایر بانک‌های مرکزی کشورهایی مانند چین و روسیه، انتظارات مثبت از این بازار را تقویت کرد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» ۲۸ ژوئن (جمعه هفتم تیر) در وین تشکیل جلسه خواهد داد. برخی هم از حضور وزیران 3 کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در تهران خبر می‌دهند. در همین حال محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه گفت: در نامه روحانی به سران و نامه بنده به موگرینی ۲ مرحله اقدامات درباره برجام اعلام شده که مرحله نخست از ۱۸ اردیبهشت‌ آغاز شد و مرحله دوم نیز از ۱۶ تیر آغاز می‌‌شود.  پس از سقوط پهپاد جاسوسی امریکا در آب‌های ایران که با واکنش‌های متعدد و متضاد در دولت امریکا مواجه شد اما در پایان همه موضع‌گیری‌ها دونالد ترامپ در تازه ترین موضع گیری خود گفت: واشنگتن بدون هیچ گونه پیش‌شرطی آماده مذاکره با تهران است. سرگئی ریابکوف؛ معاون وزیر خارجه روسیه نیز از آمادگی این کشور برای کمک به ایران در زمینه صادرات نفت و تسهیل مبادلات مالی خبر داده است. در رویداد دیگری اما دیروز عصر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اعلام کرد تصمیم گرفته است که به تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران ادامه بدهد.

رئیس کل بانک مرکزی، در یادداشت اینستاگرامی خود، در سه بخش نکاتی درخصوص نحوه سیاست‌گذاری، راه‌های جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه و همچنین تخصیص ارز به کالاهای اساسی ارائه کرد. همچنین علی ربیعی؛ سخنگوی دولت اعلام کرد که سیاست تامین کالاهای اساسی با ارز 4200 تومان در سال ۱۳۹۸ ادامه دارد و تغییری در تصمیم دولت رخ نداده است.

فرشاد مقیمی؛ معاون وزیر صمت تاکید دارد برنامه‌ای در دست است که بر مبنای آن در فرابورس کسانی که باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند شناسایی و فعالیت آن‌ها محدود می‌شود.

ب) صنایع: شورای هماهنگی بانک‌ها اعلام کرد: هیچ گونه مصوبه جدیدی مبنی بر افزایش هزینه سالانه ارسال پیامک‌های بانکی نداشت.

طبق آنچه خودروسازان بزرگ کشور به بورس ارائه داده‌اند، تولید محصول‌های سواری آن‌ها در دو ماه ابتدایی امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تقریبا نصف شده است.آمار تولید خودرو را همواره وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار انجمن خودروسازان ایران می‌گذارد؛ اما این ماه این اتفاق رخ نداده و از همین رو آمار ارائه‌شده از سوی خودروسازان به بورس، ملاک محاسبه قرار گرفته است.

همچنین به گفته مهدی طباطبایی؛ مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم شرکت فیات زمینی برای استقرار واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان خریداری کرده است. همچنین این شرکت سوله‌ای در این منطقه اجاره و در حال وارد کردن تجهیزات خودروسازی بوده و به زودی سواری فیات در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تولید خواهد شد.

ج) شرکت‌ها: مهیار بلوچستانی؛ مدیرعامل داروسازی سبحان انکولوژی از کاهش حدودا 120 میلیارد تومانی هزینه داروهای بیماران سرطانی کشوردر چند سال اخیر ناشی از عرضه چند داروی ضد سرطان تولید این شرکت خبر داد. همچنین گزارش‌ها حکایت از این دارد که افق کوروش در حال بررسی افزایش سرمایه است اما تاکنون تاییدیه‌ها گرفته نشده است.

ذوب آهن در خصوص شروط پنج گانه برای دریافت مجوز تامین سنگ آهن دست به شفاف‌سازی زد. همچنین توسعه معادن روی ایران که به تازگی با تغییر مدیرعامل خود همراه بود (محمود علی‌پور جدی و این اتفاق در مدت کمتر از یک ماه از برگزاری مجمع سال ۹۷ رخ داد) پروژه‌های خود را با اولویت قرار دادن پروژه‌های استحصال روی از کیک و احداث واحد خردایش شرکت ذوب و احیا روی قشم دسته‌بندی کرده است.

درهمین حال با راه اندازی ایستگاه گاز یوتیلیتی یک گام تا نهایی شدن فاز اول، (یوتیلیتی) در پتروشیمی لردگان برداشته شد. همچنین پتروشیمی شیراز در نظر دارد در زمینه تامین مواد، تکنولوژی و تامین قطعات واحدهای پایین دستی سبد محصول‌های پتروشیمی شیراز برنامه‌ریزی کند. همچنین با توجه به تقاضای بالا برای ABS در داخل کشور، میزان صادرات تولیدات پتروشیمی قائد بصیر 10 درصد بود که در سال 98 با توجه به نیازهای ارزی این مقدار افزایش خواهد داشت. این در حالی است که برنامه افزایش سرمایه حداقل 50 درصدی تا انتهای سال 98 در دستور کار شرکت قرار دارد.

عناوین برگزیده