تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۴۳۱۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پاکستان برای توسعه تجارت با ایران نقشه راه جدیدی آماده کرده است

می متالز - یک روزنامه پاکستانی نوشت: دولت این کشور در راستای گسترش دیپلماسی اقتصادی و افزایش تجارت با کشورهای مهم منطقه از جمله ایران، چین و ترکیه نقشه راه جدیدی را آماده کرده است.
پاکستان برای توسعه تجارت با ایران نقشه راه جدیدی آماده کرده است

به گزارش می متالز، روزنامه اردو زبان 'دنیا' امروز گزارش داد: براساس طرح جدید دولت اسلام آباد، دیپلماسی اقتصادی با کشورهای جمهوری اسلامی ایران، چین و ترکیه توسعه می یابد. پاکستان علاوه بر این روی تعمیق تجارت با هند و افغانستان نیز کار خواهد کرد.
این روزنامه با عنوان آماده سازی نقشه راه برای تقویت دیپلماسی اقتصادی، به نقل از منابع دولتی افزود: تحریم های آمریکا جلوی گسترش همکاری های تجاری پاکستان با ایران را گرفته است اما با کاهش و یا لغو این ممنوعیت ها، ظرفیت های فراوانی برای تجارت میان دو کشور ظهور خواهد کرد.
روزنامه دنیا نوشت: پاکستان همچنین برای تقویت تجارت با هند به رغم تنش های فعلی در روابط دو کشور، سیاست جدیدی را طرح ریزی می کند همچنین برای توسعه همکاری های اقتصادی با افغانستان نیز گذرگاه مرزی تورخم در خاک پاکستان مجهز به امکانات پیشرفته برای فعالیت های تجاری و بازرگانی می شود.
'اسد عمر' وزیر دارایی پاکستان اخیرا با تاکید بر مزیت تقویت روابط و همکاری های اقتصادی بین کشورهای منطقه گفت که پاکستان خواهان تقویت همکاری های تجاری خود با ایران است.
گزارش سازمان های مرتبط حاکی از آن است که میزان صادرات کالا از ایران به پاکستان طی یکسال گذشته، افزایش 38 درصدی داشته است.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان ، حجم مبادلات دو کشور در یازده ماه سال گذشته به یک میلیارد و 128 میلیون دلار افزایش یافته و این صادرات از لحاظ وزنی هم با رشد 28 درصدی نسبت به مدت مشابه به هزار و 489 تن رسید.
به اعتقاد کارشناسان با وجود مناسبات خوب سیاسی ایران و پاکستان و تعلقات فرهنگی و تاریخی دو کشور در حوزه اسلامی و فرهنگی و مشترکات دو ملت، فضای حاکم بر تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان چندان متناسب با این همه همسانی نیست.
پاکستان به عنوان کشوری با جمعیت بیش از 220 میلیون نفر اگر چه خود، صادر کننده مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی است، اما می تواند به عنوان مقصد صادراتی محصولات ایران در زمینه های مختلف به ویژه لوازم ساختمانی، کاشی، سرامیک و سیمان مطرح شود.
مواد غذایی بسته بندی یا کنسرو شده، انواع محصولات لبنی و گوشتی، انواع خشکبار، مواد شوینده و بهداشتی، نوشیدنی های مختلف، انواع میوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشی از کالاهای وارداتی قابل دسترس و پرطرفدار ایرانی در فروشگاه های پاکستان است که البته مشابه پاکستانی همه آنها با کیفیتی به نسبت پایین تر و بسته بندی های نه چندان مناسب در بازارهای این کشور وجود دارد.

عناوین برگزیده