تاریخ: ۱۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۵۳
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۴۳۳۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مزاحمت‌های محلی مشکل جدی معادن کوچک

می متالز - مشکلات درون معادن، بسیار زیاد و متنوع هستند اما یکی از مشکلاتی که برخی به آن توجه نمی‌کنند و خیلی جدی گرفته نمی‌شود، مزاحمت‌های محلی است؛ مسئله‌ای که تازگی ندارد و خیلی مواقع معدنکاران را اذیت می‌کند.
مزاحمت‌های محلی مشکل جدی معادن کوچک

به گزارش می متالز، وقتی با معدنکاران صحبت می‌کنیم می‌بینیم که از مزاحمان محلی در عذاب هستند و همواره از این مسئله گله می‌کنند. وقتی این مسئله را عمیق بررسی کنیم می‌بینیم که چرا محلی‌ها به‌عنوان معارض شناخته می‌شوند و به این مهم برمی‌خوریم که توقع دارند معدنداران، فرزندان‌شان را بدون توجه به تحصیلات و توانمندی‌ها در معدن استخدام کنند.
مسئله دیگر اینکه اگر فردی از روستا به استخدام معدن درآمد باید با هر شرایطی سر کار خود بماند و معدندار حق اخراج او را ندارد. اگر معدندار این مسئله را رعایت نکند متاسفانه با مشکلات و برخوردهایی از طرف اهالی روبه‌رو می‌شود و اگر هم رعایت کند و تمام محلی‌ها را بدون توجه به تخصص، توانمندی و بدون حق اخراج استخدام کند، در روند بهره‌وری و ارتقای کیفیت معدن اختلال ایجاد می‌شود و معدنکاران را با ضرر و زیان‌هایی روبه‌رو می‌کند.
دراین‌بین انتظار از دولت این است که وقتی به فردی مجوز فعالیت در معدن داده می‌شود پیش از آن جلوی مزاحمت‌های محلی گرفته شود، آموزش‌های لازم داده شده و شرایط به گونه‌ای فراهم شود که محلی‌ها دیگر اعتراض‌های این‌چنینی نداشته باشند یا به عبارتی اگر اعتراضی هم هست به‌حق باشد. انتظار ما این است که دولت جلوی معترضان محلی که بیشتر مخاطب معادن کوچک هستند را بگیرد. دراین‌بین لازم است معادن کوچک از نظر قانونی در این زمینه بیشتر حمایت شوند.

لطفعلی بخشی / دبیر انجمن اقتصاددانان کشور

عناوین برگزیده