تاریخ: ۱۰ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۳۱
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۴۳۳۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
امیدهای «جهانی» بورس تهران

دیده‌بان بورس (دوشنبه 10 تیر)

می متالز - معاملات بورس تهران در روز گذشته با خروج فروشندگان خرد و عقب‌نشینی نسبی تقاضا همراه بود. وقوع این دو رویداد که در توقف رالی صعودی شاخص کل تبلور یافت، به نوعی، احتیاط حاکم بر تالار شیشه‌ای طی تعطیلات بازار جهانی را به نمایش گذاشت. اما بازگشایی مثبت معاملات بازار جهانی و روی خوش قیمت‌ها به شروع دوباره مذاکرات تجاری به امید اصلی بورس تهران برای حرکت رو به رشد در معاملات امروز تبدیل شده و احتمال صعود شاخص پس از وقفه دیروز را بالا برده است.
دیده‌بان بورس (دوشنبه 10 تیر)

به گزارش می متالز، تجربه 5 صعود متوالی و شکستن 15 کانال پی‌درپی توسط شاخص کل کافی بود تا سهامداران طی روز گذشته با اتخاذ موضعی محافظه‌کارانه و به انگیزه شناسایی سود در سمت عرضه فعال شوند و نقش موثری را در استراحت نماگر اصلی بازار رقم زنند. بازتاب این رفتار را می‌توان در افت نسبی ارزش معاملات خرد و نحوه آرایش معامله‌گران حقیقی و حقوقی و در نهایت، خروج سهامداران خرد از بازار دید.

شماری از اهالی تالار شیشه‌ای فشار عرضه‌ها را با در نظر گرفتن رشدهای اخیر طبیعی تلقی کردند و در نقطه مقابل، شمار دیگری از فعالان سهام در چشم‌انداز مثبت بازار جهانی، آرامش مجدد فضای سیاسی و شفافیت قابل قبول عملکرد بنگاه‌ها، انتظار ادامه سیر صعودی شاخص را داشتند. با وجود این، تعطیلی بازار جهانی سبب شد تا غول‌های کالایی بورس تهران فاز احتیاطی بگیرند و در انتظار برای نحوه بازگشایی هفتگی بازار جهانی، جو عمومی معاملات را متاثر از رفتار خود کنند. کاهش نسبی جریان نقدینگی در گروه‌های کالایی، خروج سهامداران خرد از این صنایع و در نقطه مقابل، تحرکات عمده در گروه‌هایی چون سیمان انعکاسی از نحوه بازی بورس‌بازان در روز گذشته بود.

نشانه‌های صلح در بازار جهانی

سقوط طلا، جهش شاخص‌های سهام جهانی، افزایش قابل ملاحظه بهای نفت و همچنین رشد قیمت فلزات رنگین در بازگشایی بازار جهانی از جمله آثار مثبت مذاکرات تجاری و گفت‌وگوی نیروهای تعیین‌کننده در حاشیه اجلاس سالانه گروه ۲۰ بود. در واقع، شروع مجدد مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و تعلیق طرح رئیس جمهوری آمریکا برای بستن تعرفه 25 درصدی بر 300 میلیارد دلار از کالاهای چینی مهمترین رویداد نشستی بود که نه تنها بهای طلا را به زیر 1400 دلار کشید، بلکه زمینه را برای تقویت قیمت فلزاتی چون مس و روی و آلومینیوم فراهم کرد. بورس فلزات لندن امروز شاهد رشد یک درصدی قیمت مس و روی و همچنین تقویت بهای آلومینیوم است. در چین نیز خبرها از جهش بیش از 2 درصدی قیمت سنگ‌آهن حکایت می‌کند. تاثیر گشایش‌های تجاری از چنان قدرتی برخوردار بود که ضعف شاخص مدیران خرید صنعتی چین وزن چندانی در معادلات بازارها نیافت.

از طرف دیگر، بازار نفت هم به حواشی نشست گروه 20 واکنش درخوری نشان داد. با وجود اینکه تولید نفت اوپک برای هفتمین ماه متوالی در ژوئن به 30 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، اما عزم اعضای این گروه و متحدانش برای ادامه محدویت عرضه تا دست‌کم پایان سال 2019  در جهش بیش از 2 درصدی بهای نفت طی معاملات امروز نقش موثری ایفا کرد.

گوش به اخبار مجامع

علاوه بر قیمت‌های جهانی که می‌تواند در معاملات امروز به عنوان محرک سهام کالایی بورس تهران عمل کند، متغیرهای داخلی نظیر برگزاری رو به تزاید مجامع و انتشار گزارش‌های فصلی شرکت‌های بورسی از مهمترین منابع تعیین‌کننده حرکت بورس در روزهای آتی به شمار می‌روند. علاوه بر جذابیت سودهای تقسیمی در مجامع، چانه‌زنی سهامداران برای ارتقای ارزش سهام خود در این جلسات نیز دارای اهمیت است. در همین راستا، می‌توان به مجمع غول سنگ‌آهنی بازار، یعنی «کگل» اشاره کرد که آثار آن بر سهام فولادی و معدنی در معاملات امروز می‌تواند جالب توجه باشد.

با وجود یکه‌تازی بورس در عرصه بازدهی طی سه ماه اخیر و احتمال اصلاح قیمت در برخی از سهم‌ها، بسیاری از اهالی بازار بر این اعتقادند که طیفی از سهام بنیادی که طی این مدت در چارچوب ظرفیت‌های عملیاتی خود حرکت کرده‌اند، همچنان واجد رشد از محل تحولات ارزی، عملکرد قابل قبول در زمینه فروش و بهبود اخیر قیمت‌های جهانی هستند. این چشم‌انداز به معنی گردش محور تقاضا به روی سهامی است که در رالی اخیر به دور از هیجان مسیر متعادل خود را سپری و بازدهی‌های متناسب و معقولی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند.

رویدادهای داخلی از نگاه«دنیای بورس»

الف) کلان: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از عملیاتی شدن اینستکس گفته است ایران حتی اگر برجام را نقض کند اروپا قصد ندارد فورا تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند. پیش‌تر ترامپ هشدار داده بود که اگر ایران تهدید خود برای غنی‌سازی اورانیوم بیشتر از مقررات مربوط به توافق هسته‌ای 2015 را عملی کند، تلافی‌جویی نامشخصی در پیش خواهد بود. این درحالی است که نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، اینستکس را همچون ماشینی بسیار زیبا اما بدون بنزین توصیف کرده و گفت که وضعیت فعلی اینستکس کافی نیست.

حسن روحانی رئیس‌جمهور، قانون مصوب مجلس را درباره مالیات‌‌های مستقیم برای اجرا به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ کرد. همچنین دیروز در هیات دولت آیین‌نامه اعطای مجوز اقامت 5ساله به اتباع خارجی باهدف تشویق سرمایه‌گذاری و جذب منابع مالی خارجی تصویب شد. در همین حال علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز تاکید کرد: برای جذب سرمایه خارجی به سرمایه گذارانی که در کشور معادل ۲۵۰ هزار یورو سرمایه گذاری کنند اجازه اقامت در ایران داده می‌شود.

محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد نیز از ارسال امروز لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به دولت در صورت تامین نظر وزیر اقتصاد خبر داد و گفت: بسته رونق تولید هم شامل ۱۰ برنامه و راهبرد به دولت ارائه شده است.

ب) شرکت‌ها: حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس‌کالای ایران با اشاره به محدودیت صدور مجوز جدید تاسیس صندوق‌های سرمایه گذاری از اقدام برای انتشار اوراق بهادار مبتنی بر محصول‌های کشاورزی مانند زیره، پسته، خرما و طلای آب شده خبر داد.

عناوین برگزیده