تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۳
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۴۳۵۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
استراحتگاه موقت سهام؟

دیده‌بان بورس سه‌شنبه (11 تیر)

می متالز - شاخص کل بورس تهران روز گذشته افت نزدیک به 0.6 درصدی را تجربه کرد. افت دوباره دماسنج بازار سهام پس از رشدهای متوالی می‌تواند پیام‌های متفاوتی را برای معامله‌گران به دنبال داشته باشد. بار دیگر هراس از اصلاح ادامه‌دار و بعضا شدید قیمت سهام میان معامله‌گران مطرح می‌شود. برخی اما همچنان سهام را مستحق بازگشت به مسیر صعودی می‌دانند و انتظار پایان سریع اصلاح قیمتی را دارند.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (11 تیر)

به گزارش می متالز، بار دیگر سهام در مسیر اصلاحی گام گذاشت و اظهارنظرها نسبت به پایان روند صعودی پررنگ شده است. این در حالی است که همچنان عوامل حمایتی قدرتمندی از سهام بنیادی وجود دارند که می‌توانند به رشد شاخص کل نیز کمک کنند. قیمت جهانی کالاها در بهترین وضعیت خود نیستند اما حفظ این قمیت‌ها در سطوح کنونی نیز می‌تواند همچنان برای درخشش سودآوری شرکت‌های مرتبط در بورس تهران کافی باشد. بر این اساس ریسک مهم در شرایط کنونی نوسان قیمتی کالاها در بازار جهانی است. در این میان افت قیمتی مقاطع فولادی از نکات نگران‌کننده برای سهام شرکت‌های مرتبط است. البته اگر بنا به صدور سیگنال‌های مثبت از مذاکرات تجاری آمریکا و چین باشد احتمالا حمایت از بازار کالایی تشدید می‌شود.

نکته دوم به رشد ادامه‌دار نرخ نیما و کاهش محسوس فاصله نیمایی با نرخ آزاد است. البته این فاصله برای صنایع مختلف متفاوت بوده اما انتظار کاهش فاصله نیما با نرخ بازار آزاد از ماه‌های پایانی سال گذشته وجود داشت و به تدریج این روند در سه ماه نخست مشاهده شد. در تیر نیز این روند ادامه پیدا کرده است. کاهش هر چه بیشتر این فاصله می‌تواند پتانسیل‌های خفته بورس را به خصوص برای شرکت‌ها با درآمدهای ارزی آشکار می‌کند. علاوه بر این شرکت‌هایی که دارایی‌های مثبت ارزی دارند مانند بانک‌ها پس از شناسایی سود تسعیر در سال 97، بار دیگر با رشد نرخ نیمایی می‌توانند تقریبا معادل سود تسعیر سال گذشته را در سا ل98 تکرار کنند.

اثرات نرخ‌های نیمایی علاوه بر گزارش‌های ماهانه در صورت‌های مالی سه ماه نخست نیز قابل مشاهده خواهد بود. نرخ ارزی که پتروشیمی در نیمه دوم سال گذشته به بازار نیما عرضه می‌کردند بیشترین فاصله را از نرخ بازار آزاد داشت بر این اساس برای این شرکت‌ها احتمالا بیشترین اثر رشد نرخ ارز را شاهد باشیم. با این حال نکته‌ای که برای گروه پتروشیمی باید مورد توجه قرار گیرد افت محسوس قیمتی محصولات پتروشیمی نسبت به یک سال گذشته است. این موضوع می‌تواند بر حاشیه سود ناخالص شرکت‌ها فشار وارد کند.

همچنان مجامع جذاب شرکت‌های بزرگ را در پیش داریم که خود محرکی برای قیمت سهم محسوب می‌شوند. بر این  اساس در کنار سایر موارد انتظار حمایت از سهام این شرکت‌ها وجود دارد.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره اقدام‌های ایران در چارچوب برجام گفت: مرحله اول برنامه برجام، هم درباره ذخایر اورانیوم غنی شده و هم درباره ذخایر آب سنگین اجرا شده است، مرحله بعد نیز درباره سقف ۳.۶۷ درصد است که آن را هم اجرا خواهیم کرد. در همین حال البته اعلام رسمی عبور ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم و تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با واکنش‌های اولیه بریتانیا، روسیه و دبیرکل سازمان ملل همراه شد. همچنین رویترز به نقل از ۳ منبع آگاه نوشت اعضای اوپک با تمدید توافق کاهش تولید تا ماه مارس ۲۰۲۰ موافقت کردند.

در خبر دیگری، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد از تشکیل کارگروه ویژه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی برای بررسی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات خبر داد. عبدالناصر رحمانی فضلی، وزیر کشور هم از رسوب پنج میلیون تن انواع کالا در بنادر کشور و نبود مشکل در واردات این کالا‌ها خبر داد. حشمت‌اله فلاحت‌پیشه؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در اظهارنظری درباره وضعیت بررسی دو لایحه از لوایح ۴گانه مورد نظر گروه ویژه اقدام مالی (FATF)  گفت: امکان رای‌آوری دو لایحه پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود ندارد.

سعید محمد علیزاده، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس می‌گوید: بررسی مقررات بازار پایه فرابورس امروز در دستور کار شورای عالی بورس خواهد بود.مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس از تهیه مجموعه مصوبات این کمیته در حوزه صکوک به زبان عربی و ارسال آن به ۲۵ بورس عربی در کشورهای مختلف خبر داد.

ب) صنایع: خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به اقدام‌های انجام شده این سازمان از برنامه آماده‌سازی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه اکتشافات معدنی برای عرضه در بورس خبر داد. همچنین خبر رسیده که با افزایش انتقادها از دپوی خودروهای داخلی در پارکینگ خودروسازان، سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در تولید خودرو از «رشد تیراژ» به «تکمیل محصول‌های ناقص» تغییر کرد.

دیروز همچنین عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار از افزایش قیمت محصول‌های لبنی در راستای بالا رفتن قیمت شیر خام خبر داد. در هفته‌های گذشته و پس از ابلاغ این مصوبه، قیمت سه محصول پرلبنی مانند شیر، ماست و پنیر افزایش یافت.

ج) شرکت‌ها: زمان معارفه دارویی ره آورد تامین امروز اعلام شد تا این شرکت ۲۰ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۲۰ درصدی فردا در بازار دوم معاملات فرابورس شود. همچنین برخی شنیده‌ها از قطعی شدن عرضه پتروشیمی نوری در  اوایل هفته آتی و عرضه 300  میلیون  سهم  شرکت  به قیمت  3150 تومان در بازار خبر می‌دهند .گویا 225 میلیون سهم  توسط هلدینگ پتروشیمی فارس و باقی توسط سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین عرضه می‌شود. در رویداد دیگری مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این گروه خودروسازی هیچ برنامه و پروژه‌ای برای تغییر موتور محصول ساندرو یا هر محصول مشترک دیگری ندارد.

جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: طبق مصوبه مجلس و تلاش وزارت ورزش و جوانان و سازمان بورس، قرار است دو باشگاه سرخابی‌ تا شهریورماه در فرابورس برای کشف قیمت عرضه شوند.

عناوین برگزیده