تاریخ: ۱۵ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۴۳۷۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برگشت شتابان بورس

نقشه نیمروز بورس شنبه(15 تیر)

می متالز - شاخص بورس تهران پس از تجربه هفته‌ای کم‌نوسان، در معاملات امروز با میدان‌داری فروشندگان عقب‌نشینی شتابانی را از خود به نمایش گذاشت. عدم همراهی بازار جهانی با انتظار اهالی بورس تهران در کنار موجی از اخبار نامساعد سیاسی، سهامداران را ترغیب به عرضه سهام و صبوری و انتظار برای صورت‌های مالی شرکت‌ها در فصل بهار کرد و در جای خالی خریداران زمینه را برای سنگین‌ترین افت شاخص از میانه اردیبهشت‌ فراهم کرد.
نقشه نیمروز بورس شنبه(15 تیر)

به گزارش می متالز، معاملات امروز با فشار عمومی فروش در قریب به اتفاق گروه‌های بورسی آغاز شد. جای خالی خریداران و فقدان تقاضای موثر برای سهام سبب شد تا شاخص کل ضمن کاهش بیش از 1.3 درصدی، سنگین‌ترین افت خود را از میانه اردیبهشت‌ماه تجربه کند. دو ماه قبل، اوج‌گیری تنش‌های سیاسی و بروز تلاطم‌های شدید در بازار جهانی به عامل خروج معامله‌گران از موقعیت سهامداری مبدل شد و قیمت‌ها را به صورت گسترده وادار به عقب‌نشینی کرد. اما در معاملات امروز، بازار سهام از حیث اطلاعات و شفافیت و عملکرد در موقعیت دیگری قرار دارد. قیمت‌ها طی این مدت در پی انتقال آخرین موج‌های تورم به حوزه فروش بنگاه‌های بورسی و انتظار برای بهبود جو منفی بازار جهانی رشدهای شتابانی را تجربه کرده بودند و سهام را برای عرضه در موقعیتی جذابی قرار دادند. به این ترتیب، پس از تبلور عملکرد ماهانه و سالانه در قیمت‌ها، خریداران در انتظار ایجاد موج دیگری از گزارش‌ها(عملکرد فصلی شرکت‌ها) از هفته قبل گارد احتیاطی گرفتند و رغبت چندانی به خرید از خود نشان ندادند و برآیند تقریبا صفری برای نماگر بازار رقم زدند.

با وجود این، در معاملات امروز فروشندگان میدان‌دار معاملات شدند و در گروه‌های مختلف-اعم از کالایی و غیرکالایی- قیمت‌ها را تحت فشار شدید قرار دادند. بخش عمده عقب‌نشینی بیش از 3 هزار واحدی دماسنج اصلی بورس تهران در معاملات امروز نتیجه مستقیم فشار عرضه در غول‌های کالایی اعم از پتروشیمی و فلزات بود. «فارس» و «فولاد» به عنوان نمایندگان دو صنعت بزرگ بازار سهام بیشترین فشار را بر شاخص کل وارد کردند و دیگر نمادهای این دو گروه نیز همسو با جریان عمومی بازار در وضعیت منفی قرار گرفتند. بالطبع، در فضای منفی امروز کوچک‌ترهای این گروه افت‌های شدیدتری را تجربه کرده و حتی برخی از نمادهای این صنایع مشغول دادوستد در محدوده صف فروش شدند.

شناسایی محرک‌های عرضه

خبرهای سیاسی ناگواری در پایان این هفته به تالار معاملات بورس تهران مخابره شد. از یک طرف، نگرانی پایدار از ضعف تقاضا و فشار دلار بر قیمت کالاها در بازار جهانی موجب برگشت قیمت فلزات از سطوح روانی شد و سیگنال عرضه را به سهام وابسته در بورس تهران ارسال کرد. از طرف دیگر، خبر توقیف محموله نفتی ایران در تنگه جبل‌الطارق و همچنین حرکت فضای سیاسی به سمت کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران سبب شد تا احتیاط بر معاملات سهام نقش غالب را بازی کند و در نتیجه‌، قیمت‌ها در مسیر نزولی به‌شتاب برگردند.

علاوه بر مخالف‌خوانی مولفه‌های بیرونی، در درون بازار نیز فضای خاصی حاکم است که در تغییرات امروز شاخص موثر ارزیابی می‌شود. در واقع، به نظر می‌رسد بخشی از فشار عرضه امروز نتیجه انتظار سهامداران برای انتشار گزارش‌های فصلی شرکت‌ها باشد که سبب تحمیل موضع احتیاطی به بازار شده است. در دو هفته پیش‌رو سیلی از گزارش‌های سه ماه منتهی به خرداد منتشر خواهد شد و از رهگذر موجی از اطلاعات مالی کامل‌تر قیمت‌ها را دستخوش تغییرات قابل توجهی خواهد کرد. طی این مدت، شرکت‌ها با انتشار جهش نرخ‌های فروش نقش موثری در تحریک تقاضا داشتند و اکنون نوبت رونمایی از تحولات سمت هزینه و عنصر سودآوری در صورت‌های مالی سه‌ماهه است که می‌تواند در نحوه تصمیم‌گیری سهامداران تاثیرگذار باشد.

خودنمایی تورم از سمت هزینه

علاوه بر موضع احتیاطی حاکم بر بازار، به نظر می‌رسد عدم همراهی برخی از گزارش‌های عملکرد در بروز چنین شرایطی در معاملات امروز بی‌تاثیر نبود. اواخر هفته گذشته یکی از شرکت‌های سیمانی، یکی از اولین صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی در فصل بهار را منتشر کرد. کاهش قابل توجه سود خالص این شرکت در سه ماه گذشته در حالی رقم خورد که سهامداران روی موج تورم، به طور متناسب، انتظار رشد سودهای اسمی شرکت‌ها را در سر داشته و دارند. اما گزارش مزبور روی دیگر تورم را در معرض دید فعالان بورسی قرار داد و موجب شد تا تصویر اهالی سهام نسبت به تحولات اخیر واقعی‌تر شود.

عناوین برگزیده