تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۵۹
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۴۴۰۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تولید مس در پرو و پاناما افت تولید این فلز در زامبیا و اندونزی را جبران خواهد کرد

می متالز - گروه مطالعات بین المللی مس در پیش بینی اش برای بازار مس در سالهای 2019 و 2020 که روز دوشنبه منتشر شد گفت انتظار می رود تولید مس جهانی پس از رشد 2.5 درصدی در 2018 تغییر محسوسی در سال جاری نداشته باشد، اما تا 1.9 درصد در 2020 رشد خواهد کرد.
تولید مس در پرو و پاناما افت تولید این فلز در زامبیا و اندونزی را جبران خواهد کرد

به گزارش می متالز، این گروه در روزهای 9 و 10 ماه مه با سهامداران صنعت مس جهانی دیار کرد تا مسائل اصلی مؤثر بر بازار جهانی این فلز را به بحث بگذارد. تولید معدنی جهان در 2018، عمدتاً به خاطر محدود شدن تولید در 2017 و نیز پایین آمدن غیر معمول سطح وقفه های عرضه در 2018 تا 2.5 درصد افزایش یافت. علاوه بر بازگشاییمعدن کاتانگا در جمهوری دموکراتیک کنگو، هیچ ظرفیت معدنی مس جدید مهم دیگری در سال 2018 وارد خط تولید نشد. در سال جاری انتظارمی رود که تولید اضافی از محل راه اندازی معدن بزرگ کوبره دو پاناما در پاناما، توسعه معدن توکوئه پالا در پرو، و راه اندازی طیفی از معادن کوچک تا متوسط دیگر باعث جبران افت چشمگیر تولید در اندونزی، که در اثر انتقال عملیات روباز گراسبرگ به عملیات زیر زمینی و انتقال معدن باتو هیجائو به فاز هفتم—و مسائل قانونی و مالیات بندی که تأثیری منفی بر عملیاتهای زامبیا خواهند داشت—به وقوع خواهد پیوست، شود. گروه مطالعات بین المللی مس گفت برای سال 2020 عرضه اضافی از معادنی که ارتقاء یا توسعه آنها در 2019 آغاز شده، همراه با بهبود تولید در اندونزی رشدی حدوداً 1.9 درصدی را بوجود خواهند آورد.

تولید مس پالایش یافته

در این میان، انتظار می رود که تولید مس پالایش یافته حدود 2.8 درصد در سال جاری و حدود 1.2 درصد در سال 2020 افزایش یابد. در 2018، تولید مس پالایش یافته جهانی به خاطر وقفه های مکرر نا معمول کارخانه های ذوب و تعطیلی های موقتی ایجاد شده در اثر ارتقاء های فنی و مدرنیزه کردن ها با محدودیت روبرو شد. در سال جاری، ظرفیت الکترولیتی توسعه یافته در چین، ارتقاء تولید الکترووینینگ در جمهوری دموکراتیک کنگو و بهبود مسائل عملیاتی 2018 و عملیات نگهداری در کارخانه های ذوب در استرالیا، برزیل، اندونزی و لهستان، در کنار عوامل دیگر به نحوی چشمگیر باعث جبران کاهش پیش بینی شده تولید در بعضی از کارخانه ها در چین و اروپا، در اثر تعطیلی های برنامه ریزی شده نگهداری، و افت تولید در شیلی و زامبیا، به خاطر مسائل عملیاتی درکارخانه های ذوب، خواهد شد. رشدی 2.8 درصدی برای سال جاری انتظار می رود  اما در 2020 تولید مس پالایش یافته الکترولیتی برنامه ریزی شده احتمالاً در اثر کمبود کنسانتره محدود می شود و در نتیجه میزان رشد تولید پالایش یافته جهان تا سطح 1.2 درصد تنزل خواهد یافت.  انتظار می رود که تولید ثانویه از قراضه پس از کاهش اندکی که در 2018 داشت در 2019 و 2020 بهبود یابد. چین بیشترین سهم را در رشد تولید پالایش یافته جهان در سالهای 2019 و 2020 خواهد  داشت.

مصرف ظاهری مس پالایش یافته

گروه مطالعات بین المللی مس انتظار دارد مصرف مس پالایش یافته ظاهری جهان حدود 2 درصد در سال جاری و حدود 1.5 درصد در سال 2020 افزایش یابد. این گروه اظهار داشت که رشد پایدار در تقاضای مس ادامه خواهد یافت چون مس از ضروریات فعالیتهای اقتصادی ست و ضرورت آن برای فناوری های مدرن حتی بسیار بیش از پیش می باشد. توسعه زیر ساختها در کشورهای بزرگی نظیر چین و هند و گرایش جهانی به سمت انرژی پاکتر همچنان از عوامل پشتیبانی از رشد تقاضا باقی خواهند ماند. چین به عنوان بزرگترین عامل رشد جهانی مصرف مس نقش خود را حفظ خواهد کرد. اگر چه رشد تقاضای واقعی چین برآورد شده از سوی بعضی از تحلیلگران حدود 2.6 درصد در سال جاری می باشد، تقاضای ظاهری این کشور طبق پیش بینی ها رشدی 2 درصدی خواهد داشت. چشم انداز اتحادیه اروپا و ژاپن برای سالهای 2019 و 2020 چشم اندازی راکد خواهد بود، اما تقاضا در ایالات متحده در سال جاری به رشد خود ادامه خواهد داد در صورتی که در سال 2020 تغییر محسوسی نخواهد داشت. انتظار می رود که مصرف جهانی، به غیر از چین، حدود 1.7 درصد در سال جاری رشد داشته باشد و در سال 2020 این رشد عمدتاً بهه خاطر افزایش های مصرف در خاور میانه، هند و بعضی دیگر از کشورهای آسیایی تا 2 درصد دیگر افزایش یابد. پیش بینی های تراز مس پالایش یافته جهانی نشان می دهد که بازار در 2019 با کسری ای 190 هزار تنی و در 2020 با کسری ای 250 هزار تنی روبرو خواهد شد.

عناوین برگزیده