به گزارش می متالز، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال ابلاغیه، اعلام کرد که مرحله سوم سامانه مدیریت ریسک، از سه شنبه ۲۵ تیرماه اجرایی می شود. این سامانه با اتصال به نرم افزار معاملات، راهکاری برای جلوگیری از ارسال سفارشهای بدون پشتوانه است.
در حال حاضر، سامانه مدیریت ریسک نامک صرفا منابع مالی سفارشاتی مشتریانی که از طریق سامانه نامک به هسته معاملات توسط معامله گران شرکت های کارگزاری ارسال می شود را طی ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱:۳۰ کنترل میکند و از روز سه شنبه این زمان تا ۱۲:۳۰ افزایش می یابد.
محمد عطایی با اشاره به اینکه فرآیند اطلاع رسانی در خصوص اجرایی شدن سامانه مدیریت ریسک بر روی سامانه معاملاتی نامک، از یکسال و نیم گذشته شروع شده، گفت: در دی ماه سال ۱۳۹۶ بخشنامه مدیریت نظارت بر کارگزاران مبنی بر فراهم شدن امکان دسترسی مدیریت ریسک به سامانه Back Office کارگزاران برای کلیه شرکت های کارگزاری ارسال شد. در خرداد ماه ۱۳۹۷ جلسه ای با حضور نمایندگان شرکتهای کارگزاری تشکیل و ابعاد کلی سامانه مدیریت ریسک و نحوه کارکرد آن تشریح شد.
مدیر نظارت بر کارگزاران ادامه داد: با توجه به مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر عملیاتی شدن سامانه مزبور و تفویض اجرای زمانبندی شدن این سامانه به کمیته پایش ریسک بازار، این کمیته راه اندازی آزمایشی این سامانه از تاریخ ۹۷.۰۷.۱۰ اعلام کرد که طی ابلاغیه شماره ۱۱۰۲۰۰۲۱۶ به اطلاع کلیه شرکت های کارگزاری رسید. در این مرحله جهت آشنایی بیشتر معامله گران شرکت های کارگزاری و کارگزاران مقرر شده بود صرفاً اطلاعات ارسالی و عملکرد سامانه مدیریت ریسک مورد آزمایش شرکتهای کارگزاری و معامله گران آنها قرار گیرد.
عطایی ادامه داد: پس از گذشت حدود ۳ ماه در دیماه ۹۷ باتوجه به بازخورد دریافتی، کمیته پایش ریسک بازار اجرای رسمی قطعی سامانه مدیریت ریسک را از تاریخ ۹۷.۱۱.۰۱ با زمان اجرایی صرفاً ۱۵ دقیقه از ساعت ۸:۳۰ الی ۸:۴۵ تصویب کرد که این تصمیم طی ابلاغیه ۱۱۰۲۰۰۲۲۲ به کلیه شرکتهای کارگزاری اطلاع رسانی شد. همچنین در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ نیز طبق تصمیم کمیته پایش ریسک بازار، مرحله دوم سامانه مذکور از ساعت ۸:۳۰ الی ۸:۵۵ و از روز ۹۸.۰۱.۰۵ طی ابلاغیه شماره ۱۱۰۲۰۰۲۲۵ نیز به کلیه شرکتهای کارگزاری اعلام شد.
مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مرحله سوم این سامانه که از ۲۸ خرداد ۹۸ عملیاتی شده و از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱:۳۰ است.
وی تصریح کرد: کمیته پایش ریسک بازار در پنجاه و دومین جلسه خود در تاریخ ۱۲ تیرماه جاری، ۲۵ تیرماه ۹۸ را تاریخ شروع اجرای مرحله نهایی فاز نخست سامانه مزبور اعلام کرد.
یادآور می شود: شروع عملیات اجرای این سامانه از یک سال و نیم گذشته شروع و اجرای آن بصورت پلکانی جهت آشنایی بیشتر معامله گران شرکتهای کارگزاری و کارگزاران صورت گرفته است. نامک، اطلاعات خود را از دو فیلد اطلاعاتی؛ مانده حساب مشتری نزد کارگزاری و همچنین مانده اعتباری که شرکت های کارگزاری به مشتری اختصاص میدهند دریافت می کند.
وی ادامه داد: حاصل جمع این دو عامل قدرت خرید یک مشتری را در سامانه نامک تشکیل میدهد که همانند سامانه معاملات برخط مشتریان است. اصولا خرید برای یک مشتری نمی تواند خارج از حاصل جمع این دو عامل باشد. در سامانه مدیریت ریسک نامک هر مبلغ اعتبار تخصصی به مشتریان که شرکت های کارگزاری در فیلد مربوطه به مشتریان خود قرار میدهند مورد قبول است و اینکه در هر مرحله زمانی کارگزار اگر بخواهد میتواند مبلغ این اعتبار را افزایش دهد که نتیجه آن در قدرت خرید مشتریان در سامانه مدیریت ریسک نامک منعکس میشود. بروزرسانی اطلاعات مانده مالی مشتریان طی ساعت معاملات نیز از موضوعاتی است که در حال حاضر در این سامانه از طریق Back Office شرکت های کارگزاری به طور منظم انجام می شود.