تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۴۵۴۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
صادرات ۳۰ درصد کریستال ایران به بازار هدف

ظرفیت‌های صنعت شیشه‌ خالی مانده است

می متالز - کریستال‌های تولید داخل، ارزش صادراتی بسیار بالایی برای کشور دارند. ازاین‌رو انتظار می‌رود دولت، بستر صادرات این نوع محصولات را فراهم کند.
ظرفیت‌های صنعت شیشه‌ خالی مانده است

به گزارش می متالز، سهم بازار داخلی از صنعت کریستال کشور حدود ۷۰درصد است و مابقی آن نیز به کشورهای هدف صادر می‌شود.


ظرفیت خالی

مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده کریستال عنوان کرد: درحال‌حاضر، تنها ۵۰درصد ظرفیت تولید و اشتغال در این صنعت مشغول به کار هستند، در حالی که ظرفیت اشتغال در این صنعت بیش از ۲ برابر رقم فعلی است که اگر تمام ظرفیت تولید و اشتغال این صنعت به‌کار گرفته شود، علاوه بر اشباع بازار داخلی می‌توان بازارهای صادراتی بیشتری را در اختیار گرفت.
داوود نوده فراهانی درباره پیشینه صنعت کریستال در جهان و جایگاه آن در ایران خاطرنشان کرد: شکل‌گیری صنعت کریستال از انگلیس آغاز شد و پس از آن در اروپایی شرقی و در کشور چک با ایجاد کارخانه‌ها و کارگاه‌ها تولید انبوه کریستال ادامه یافت؛ هرچند امروز فعالیت بسیاری از کارخانه‌های تولید کریستال در چک متوقف شده است، اما همچنان به عنوان مهد کریستال در جهان شناخته می‌شود. وی در ادامه عنوان کرد: در کشور ما نیز صنعت کریستال در ۲ دوره ایجاد شد؛ دوره نخست مربوط به قبل از انقلاب بود که این صنعت وارد کشور شد اما عمر چندانی نیافت و پس از مدت کوتاهی متوقف شد. دوره دوم آن نیز مربوط به بعد از انقلاب بود و با ایجاد یک کارخانه در قزوین شکل گرفت اما این کارخانه امکان فعالیت نیافت و متوقف شد.
وی تاکید کرد: کریستال‌های تولید داخل، ارزش صادراتی بسیار بالایی برای کشور دارند و به همین دلیل انتظار می‌رود دولت بستر صادرات این نوع محصولات را فراهم کند، چراکه فعالیت در این صنعت در رده اس‌ام‌ای‌ها (بنگاه‌های کوچک و متوسط) قرار می‌گیرد و از آنجا که این بنگاه‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند نقشی در صادرات داشته باشند، لازم است دولت بسترسازی لازم را برای صادرات در این صنعت انجام دهد.

 

مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان

این تولیدکننده کریستال درباره مشکلات و چالش‌های پیش‌روی صنعت کریستال کشور تصریح کرد: مشکلاتی که در صنعت به‌طور عام و در صنعت کریستال به‌طور خاص وجود دارد، در چند حوزه قابل‌بررسی است: حوزه نخست مربوط به آموزش است؛ در نظام آموزشی کشور، آموزش هدفمند تکنیسین و افراد دارای دانش فنی که در صنعت کاربرد دارند، وجود ندارد و حلقه پیوند بین دانش فنی و صنعت بسیار گسسته است. حوزه دوم در این صنعت که جزو صنایع دستی است، مربوط به نرخ بیمه تامین اجتماعی است که بسیار بالاست، در حالی که خدمات بیمه‌ای متناسب با آن نیز به نیروی کار ارائه نمی‌‌‌شود و تولیدکننده مجبور است برای جبران هزینه‌های بیمه‌ای نیروی کار، هزینه دیگری را در قالب بیمه تکمیلی اختصاص دهد. نوده فراهانی در ادامه افزود: موضوع دیگر مالیات ارزش‌‌افزوده است که برای تولیدکننده این صنف مشکل ایجاد کرده است؛ از یک جنبه آن سازمان امور مالیاتی با فشار بر تولیدکننده مالیات خود را وصول می‌کند، در حالی که براساس قانون ارزش‌افزوده، این مالیات متوجه مصرف‌‌کننده است تا از این راه بتوان فرهنگ مصرف را در جامعه کنترل کرد و هر شخص متناسب با مصرف خود مالیات بپردازد، اما جنبه دیگر آن مربوط به تناقض در قانون است؛ چراکه از یک‌سو براساس قانون خاص صنایع دستی، این صنایع به دلیل سرمایه‌‌گذاری پایین و ایجاد اشتغال بالا از مالیات معاف شده‌‌اند، اما در قانون ارزش‌افزوده فقط فرش دستباف را جزو صنایع دستی قرار داده‌ایم که این تناقض قانونی به فرصتی برای واردات صنایع دستی کشورهایی همچون چین، هند و ترکیه تبدیل شده است. به همین دلیل انتظار می‌‌رود این تناقض قانونی در مجلس رفع و اصلاح شود.

 

مشکلات مالی

مشکلات دیگر مربوط به نظام بانکی است که این تولیدکننده به آن اشاره کرد و افزود: نظام بانکی حاضر نیست از تولید کشور حمایت کند و از نظر بانک، کارخانه‌‌ای که تولید در آن انجام می‌شود ارزش به‌شمار نمی‌رود و با درنظر گرفتن سود بالا برای تولیدکنندگان زمینه واردات بی‌رویه و قاچاق در کشور فراهم شده است. نوده فراهانی افزود: براساس آمار سایت سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۶) حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار صادرات انواع شیشه به ایران که بیشتر آن کریستال بوده، انجام شده درحالی‌که در سایت گمرک این رقم حدود ۶۰۰ هزار دلار اعلام شده است، بنابراین این نوع محصولات از راه‌های دیگری همچون قاچاق وارد شده است. وی گفت: ‌برخی مشکلات نیز مربوط به بی‌‌ثباتی قوانین، نرخ ارز و سیاست‌های اقتصادی است که فشار مضاعفی به تولیدکننده وارد می‌کند و به همین دلیل، یک تولیدکننده نمی‌‌تواند برنامه‌ریزی هدفمند و مناسبی برای تولید خود داشته باشد.

عناوین برگزیده