تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۴۵۹۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحریم؛ مانعی برای رشد صادرات سنگ

می متالز - استان لرستان یکی از مراکز مهم تولید و فرآوری انواع سنگ‌های ساختمانی است و حدود ۱۲۰ معدن در حوزه سنگ در این استان فعالیت می‌کنند.
تحریم؛ مانعی برای رشد صادرات سنگ

به گزارش می متالز، هر چند این استان معادن دیگری هم دارد اما بیشترین معادن آن متعلق به حوزه سنگ طبیعی و ساختمانی است. در کل اگر به وضعیت و آمار این منطقه از کشور نگاه کنیم می‌بینیم که حدود ۲۵ درصد ذخیره سنگ کشور از استان لرستان تامین می‌شود، همچنین این استان حدود ۳ درصد ذخیره جهان را در اختیار دارد. این ارقام نشان می‌دهد که لرستان بیشترین ذخیره سنگ کشور را در اختیار دارد. با توجه به این آمار، ظرفیت صادراتی خوبی داریم که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها از این نعمت محروم مانده‌ایم. امیدواریم مشکل ارتباطی و صادرات ما در خارج از کشور حل شود تا بتوانیم این نعمت طبیعی را صادر و در روند رشد اقتصادی کشور حرکت کنیم.
البته معادن این استان به دلیل وقوع سیل‌های اخیر هم با مشکل روبه‌رو شدند. متاسفانه سیلی که بهمن ۹۷ و نوروز ۹۸ در این منطقه از کشور آمد و ناشی از وضعیت آبخیزداری، تجاوز به حریم رودخانه‌ها، اولویت دادن بیش از حد به سدها و دستکاری بشر در طبیعت بود، خسارت وسیع و ضرر زیادی را به این منطقه وارد کرد و آرایش معادن را بر هم زد. در پی این سیل، بیشتر صنایع و معادن این منطقه زیر گل رفتند. جاده‌هایی که به طور اختصاصی برای معادن ساخته شده بودند نیز از بین رفتند و ارتباطات هم قطع شد. پس از سیل، ۴۰۰ کارخانه‌ای که با معدن ارتباط داشتند و فرآوری محصولات معدنی را انجام می‌دادند دچار مشکل شدند. امیدواریم در این حوزه شاهد حمایت‌های بیشتر دولت باشیم.

رضا خواجوی / رئیس خانه صنعت و معدن لرستان

عناوین برگزیده