تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۴۶۲۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مجمع سالانه سایپا برگزار شد

چهار اولویت سایپا برای سودآوری/ تحقق ۸۶ درصدی تولید

می متالز - مدیرعامل سایپا ضمن اشاره به مهمترین مشکلات سال ۹۷ از چهار اولویت مجموعه جهت افزایش سودآوری ، افزایش ۳۱ درصدی تولید محصول‌ها و تحقق ۸۶ درصدی برنامه تولید در سه ماهه نخست سال خبر داد.
چهار اولویت سایپا برای سودآوری/ تحقق ۸۶ درصدی تولید

به گزارش می متالز، مجمع سالانه سایپا دیروز با اکثریت سهامداران و حضور رحیم اسماعیلی دانا به‌نمایندگی از سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا به‌عنوان رییس مجمع، یوسف ندیلی به‌عنوان دبیر مجمع، نماینده سازمان گسترش و نوسازی صنایع و نمایندگان سازمان‌ حسابرسی و بورس در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

در این مجمع پس از قرائت گزارش عملکرد هیأت‌مدیره مربوط به سال 97 و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت‌های مالی به تصویب رسید. همچنین با اکثریت آرا، سرمایه‌گذاری رنا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد، گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا و شرکت توسعه سرمایه رادین به‌عنوان اعضای حقوقی هیأت‌مدیره انتخاب شدند.

جواد سلیمانی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت این خودروساز در سال گذشته گفت: گفت: سایپا در سال جاری چهار اولویت اصلی شامل افزایش تولید، توسعه سبد محصولات، ارتقای کیفی و مدیریت هزینه‌ها را در دستور کار قرار داده که با اجرای آنها بهره‌وری و سودآوری این گروه افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به تلاش‌های چندماه اخیر برای خروج از بحران ادامه داد: در چندماه گذشته، اقداماتی از قبیل افزایش میانگین تولید محصولات، رشد عرضه خودرو به بازار، پاسخ‌گویی به تعهدات برجای مانده از گذشته، تکمیل خودروهای دارای کسری قطعات، مدیریت اعتراضات مشتریان و بسیاری اقدامات دیگر برای خروج سایپا از وضعیت بحرانی سال گذشته به اجرا درآمده و موفقیت‌آمیز بوده است.

این مقام مسئول گفت: علی رغم افزایش ۱۰۸ درصدی قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، تلاش کردیم تولید محصولات مذکور را ادامه دهیم تا پاسخ‌گوی نیاز بازار باشیم.ابتدای این هفته سایپا توانست برای طراحی و ساخت ۳۲ قطعه پیشرفته، قراردادهایی به ارزش بیش از ۷۴۰ میلیارد تومان با شرکت‌های داخلی منعقد کند که زمینه رشد ارزش افزوده و کاهش هزینه تمام‌شده تولید را فراهم خواهد کرد.

مهم‌ترین مشکلات سال ۹۷

سلیمانی با اشاره به مشکلات سال گذشته صنعت خودرو گفت: تحریم‌های بین‌المللی، خروج شرکای خارجی سایپا نظیر رنو و برلیانس، کاهش شدید تیراژ تولید محصولات، افزایش بی‌سابقه هزینه‌های تولید و دشواری تأمین مواد اولیه مورد نیاز از جمله مهم‌ترین مشکلات سال ۹۷ بوده است.

تحقق ۸۶ درصد برنامه تولید در سه ماهه

وی با اشاره به برنامه رونق تولید در سایپا در سال جاری گفت: قصد داریم با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و بهره‌‎گیری از توان و ظرفیت داخلی، علاوه بر افزایش تیراژ تولید محصولات فعلی، پروژه‌های مختلف توسعه محصولات جدید را نیز به سرانجام رسانده و تولید آن‌ها را با تکیه بر امکانات آغاز کنیم.تولید محصولات در سال جاری ۳۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در سه ماهه نخست، ۸۶ درصد برنامه تولید محقق شده که بیشتر از سایر خودروسازان بوده است.

همچنین اسماعیلی دانا در این مجمع اظهار کرد: هیأت‌مدیره سایپا در چندماه گذشته تلاش‌های زیادی برای خروج از بحران انجام داده و توانسته از منافع این سازمان در حوزه‌های مختلف دفاع کند.بحران تولید در سال گذشته، وجود تعهدات معوقه پیشین در بخش تحویل خودرو به مشتریان و بدهی به قطعه‌سازان و بانک‌ها، کمبود نقدینگی مورد نیاز تولید و رشد شدید تورم از جمله مسائلی بوده که مدیران ارشد سایپا در ماه‌های گذشته با آن مواجه بوده‌اند.

 برنامه‌های گسترده در دستور کار

وی با بیان اینکه مدیریت ارشد سایپا، حفظ منافع سهامداران و ذینفعان را تکلیف خود می‌داند، ادامه داد: برای کمک به ایجاد ثبات در امر اشتغال و جلب رضایت ذینفعان، اقدامات زیادی تاکنون انجام شده که تا پایان سال نتایج آن آشکار خواهد شد. هیأت‌مدیره سایپا در سال جاری برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه رونق تولید، داخلی‌سازی قطعات خودرو، توسعه سبد محصول، طراحی و ساخت خودروهای جدید و تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار دارد که با اجرای آن‌ها بخش زیادی از مشکلات و موانع را پشت سر خواهد گذاشت.

به گفته اسماعیلی دانا در شرایط دشوار اقتصادی، سایپا و ایران‌خودرو با کمک و تلاش تمامی نیروهای فعال به ادامه تولید و حرکت صنعت کمک کرده و باید توسط همه نهادها و مجموعه‌های ذی ربط مورد حمایت قرار گیرد.

عناوین برگزیده