تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۴۷۹
کد خبر: ۴۶۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحلیل آماری وضعیت گروه معدن و صنایع معدنی در سال 1395

می متالز - تازه‌ترین تحلیل آماری نشان می دهد، وضعیت صادرات اقلام شاخص گروه معدن و صنایع معدنی طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ درقیاس با مدت مشابه سال قبل با رشد ۸.۵ درصدی از لحاظ ارزشی ۳۹.۳ درصدی از لحاظ وزنی همراه بوده است.
تحلیل آماری وضعیت گروه معدن و صنایع معدنی در سال 1395

بر اساس این گزارش ، ذخائر معدنی کشور به حجم ۵۸ میلیارد تن و به ارزش ۷۷۰ میلیارد دلار بخش اعظم صنایع و خصوصا صنایع مادر در کشور را پوشش داده است . معدن و صنایع معدنی در برگیرنده کلیه اقلام خام و فرآوری شده فلزی، غیر فلزی، مصالح ساختمانی و غیره با ماهیت معدنی است.

صادرات کشور در سال95  در مقایسه با سال قبل در گروه کالایی معدن و صنایع معدنی از لحاظ ارزشی ۸.۵ و از لحاظ وزنی ۳۹.۳ درصد رشد داشته است .

 از جمله مهم‌ترین  بازارهای صادراتی کشورمی توان به چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، ایتالیا، افغانستان، تایوان، عمان، تایلند، هند، ترکمنستان و اسپانیا، پاکستان، جمهوری کره و کویت اشاره کرد. در سال جاری صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، ایتالیا، ترکمنستان کاهش یافته است و نرخ رشد به بازارهای چین، ترکیه، عمان، تایلند و تایوان چشمگیرتر است وکشور چین مهم ترین بازار صادراتی مواد خام معدنی ایران محسوب می‌شود.

صادرات سنگ آهن  ۷۷۵ میلیون دلار و به وزن ۲۰۲۳۵ هزار تن در سال 95  و ارزش  ۵۲ میلیون دلار به وزن ۱۳۶۳۳ هزار تن در سال 94 گزارش شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۸ درصد از لحاظ ارزشی و از لحاظ وزنی نیز ۴۸ درصد رشد یافته است و و بخش اعظم آن  کنسانتره (هماتیت) بوده است. قیمت جهانی سنگ آهن در سال 95 به حداقل ۲۵ دلار و حداکثر ۵۰ دلار رسید که در مقایسه با قیمت‌های سال ۹۴  حداقل ۲۰ دلار و حداکثر ۵۷ دلار بوده است.

صادرات سنگ تزئینی کار نشده (خام) در سال ۱۳۹۵  به رقم ۱۴۳ میلیون دلار به وزن ۷۲۶ هزار تن بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن از لحاظ ارزش ۴۲.۵ درصد و از لحاظ وزنی نیز ۴۲.۸ درصد افزایش یافته است. بازارهای عمده جهانی سنگ خام ،کشورهای چین، هند، ایتالیا بوده اند.

صادرات چدن، آهن و فولاد در سال ۱۳۹۵ به ۲۴۵۹ میلیون دلار و وزن ۶۳۶۷ هزار تن بالغ گردیده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ از لحاظ ارزشی ۲.۷ درصد و از لحاظ وزنی ۴۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. بیشترین صادرات مربوط به محصولات فولادی نورد گرم غیرآلیاژی بوده است. براساس اعلام بورس لندن قیمت جهانی شمش فولاد در سال 95 به کمتر از ۴۰ دلار رسید اما سپس روند صعودی را طی کرده و اینک به حدود ۳۰۰ دلار بالغ گردیده در حالی که طی دوره مشابه سال ۱۳۹۴ قیمت از حداکثر ۳۰۰ دلار در ابتدای سال به حدود ۸۰ دلار کاهش یافته بود.

صادرات مصنوعات چدن، آهن و فولاد در سال ۱۳۹۵ به ۴۹۰ میلیون دلار به وزن ۳۳۸ هزار تن بالغ شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از آن از لحاظ ارزشی ۷.۳ درصد و از لحاظ وزنی با ۰.۳۴ درصد رشد همراه بوده است. بیشترین رقم صادرات مربوط به انواع ورق‌های فولادی به ارزش ۷۴۰ میلیون دلار می‌باشد که این میزان نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۴ حدود ۴۰ درصد کاهش ارزشی و ۲۳ درصد کاهش وزنی را نشان می‌دهد.

صادرات مس در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۵۱۸ میلیون دلار به میزان ۱۷۵ هزار تن است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از آن ۱۴۶ درصد از لحاظ ارزشی و ۳۳۹ درصد از لحاظ وزنی افزایش نشان می‌دهد. عامل اصلی رشد، بهبود شرایط فعالیت شرکت ملی صنایع مس ایران در تولید و صادرات نسبت به سال گذشته است. قیمت جهانی مس از ۴۵۰۰ دلار تا ۵۲۰۰ دلار در سال ۱۳۹۵  در نوسان بوده و در مقایسه با سال ۱۳۹۴ از ۴۵۰۰ دلار تا ۶۴۰۰ دلار متغیر بوده است.

پس از فولاد فلز آلومینیوم بیشتری حجم صادرات فلزی کشور را تشکیل می‌دهد. صادرات درسال ۱۳۹۵ بالغ بر ۲۳۷ میلیون دلار به وزن ۱۳۷ هزار تن است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۵.۳ درصد از لحاظ ارزشی و ۱۳.۳ درصد از لحاظ وزنی رشد را نشان می‌دهد. علی‌ رغم افزایش قیمت جهانی آلومینیوم از دلایل کاهش صادرات در این گروه باید به کشش در داخل کشور در برخی صنایع اشاره داشت، لذا تقاضا در سطح بازار داخلی از یک سو و از سوی دیگر شرایط رقابتی در بازارهای خارجی تولید کنندگان را ناچار به تمرکز بر بازار داخلی ساخته است.قیمت هر تن آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن در سال ۱۳۹۴، ۱۴۲۰- ۱۹۵۰ دلار روند نزولی و در سال ۱۳۹۵ از ۱۵۷۰ تا ۱۷۳۰ دلار با روند صعودی گزارش شده است. قیمت جهانی آلومینیوم آلیاژی در سال ۱۳۹۵ کاهش شدیدی نسبت به سال گذشته داشته است.پایین ترین قیمت ۱۵۰۰ دلار و بالاترین قیمت ۱۵۸۰ دلار گزارش شده است. قیمت در سال ۱۳۹۴ بین ارقام ۱۶۰۰ دلار تا ۱۸۷۰ دلاربوده است.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید