تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۴۶۶۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ضرورت توجه به روسازی‌های بتنی با افزایش تولید سیمان در کشور

می متالز - رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: با افزایش تولید سیمان در کشور، لزوم توجه به روسازی‌های بتنی در کشور بیشتر از پیش احساس می‌شود و این در حالی است که ما در اجرای رویه‌های بتنی با غفلتی ۷۰، ۸۰ ساله مواجه هستیم.
ضرورت توجه به روسازی‌های بتنی با افزایش تولید سیمان در کشور

به گزارش می متالز، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در آیین افتتاح سومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی که صبح روز گذشته در محل دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: استمرار برگزاری کنفرانس رویه‌های بتنی نشان‌دهنده اهمیت این حوزه برای متخصصان و دست‌اندرکاران است و باید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در عرصه تولید، سازندگی و اجرا، رشد پروژه‌های ملی و استفاده روزافزون از بتن به عنوان ماده‌ای بسیار پرمصرف در ساختمان‌ها، راه‌ها، اسکله‌ها، بنادر و انواع ابنیه، همگی بیانگر نقش بتن در توسعه کشور و اهمیت آن نزد صاحبنظران و متخصصان به این امر می‌باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در سال ۱۳۱۰ با تاسیس اولین کارخانه سیمان، روزانه ۱۰۰ تن سیمان تولید می‌شد و با رشد و توسعه این صنعت در کشور، در حال حاضر شاهد تولید یک میلیون تن سیمان در روز از سوی کارخانه‌های تولیدی هستیم. بخش عمده سیمان تولیدی در پل‌ها و راه‌ها استفاده شده است اما رویه‌های بتنی سهم اندکی از آن را به خود اختصاص داده است.

شکرچی‌زاده ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت قیر در سنوات گذشته میزان صرف اعتبارات تخصیصی وزارت راه و شهرسازی از ۱۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی نزدیک به ۱۲۰ تن قیر و هر کیلومتر بزرگراه ۲۴۰ تن قیر لازم است. کاملاً مشخص است که این هزینه ساخت به دلیل بالا رفتن قیمت قیر، در نهایت به کاهش نرخ رشد ارزش افزوده حمل و نقل در اقتصاد کلان، کندشدن سرعت توسعه راهسازی و نبود توازن در توسعه کشور می‌انجامد.

وی افزود: با توجه به افزایش تولید سیمان در کشور، لزوم توجه به روسازی‌های بتنی در کشور احساس شد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز با اقدامات به موقع، توجه صنعت راهسازی را به این موضوع سوق داد و وزارتخانه نیز با ابلاغ مسئولیت نظارت بر پروژه‌های روسازی بتنی و تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط به مرکز تحقیقات، حمایت همه‌جانبه خود را در این زمینه آغاز کرد. در همین رابطه این نوع رویه‌ها در سطح مدیران ستادی و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها معرفی گردید و بسترسازی لازم در خصوص کاربرد انواع روسازی‌های بتنی صورت گرفت. در این راستا ویرایش اول دستورالعمل اجرا و کنترل کیفی روسازی‌های بتن غلتکی که توسط مرکز تدوین شده، از طرف وزارتخانه ابلاغ گردید.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی گفت: روسازی‌های بتنی، در بسیاری از کشورهای توسعه‌‌یافته بطور موفقیت‌آمیزی اجرا گردیده است و در حال حاضر نیز تحقیقات وسیعی در این رابطه در حال انجام است. با توجه به وضعیت تولید سیمان در کشور و شرایط اقلیمی، این نوع روسازی‌ها می‌توانند در بسیاری از راه‌های اصلی و فرعی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

سیاست‌های راهبردی بر این اساس خواهد بود که بتوانیم طی چند سال آینده، حدود ۱۰ درصد از روسازی‌های راه‌های کشور را به روسازی‌های بتنی اختصاص دهیم و البته این مهم باید به موازات کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در این زمینه باشد تا کیفیت اجرای این نوع روسازی‌ها تضمین گردد و در صورت نتایج مطلوب بتوانیم با سهم بیشتری از روسازی‌های بتنی، در توسعه اقتصادی راه‌ها و به تبع آن توسعه حجم پروژه‌های راهسازی کشور کمک نماییم.

معاون وزیر راه وشهرسازی ضمن درخواست همکاری وزارت راه و شهرسازی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، و ورود همه‌جانبه صنعت سیمان، توجه ویژه کلیه محققان و متخصصان در زمینه‌های تحقیقاتی و آموزشی شامل معرفی انواع روسازی‌های بتنی مورد استفاده در احداث راه‌ها، روش‌های اجرا و کاربردهای آن، بررسی مشکلات و معضلات احتمالی استفاده از انواع روسازی‌های‌ بتنی در شرایط اقلیمی مختلف کشور، ارائه راهکارهای اجرایی استفاده از بتن در اجرای روسازی‌ها در شرایط اقلیمی مختلف در کشور و تدوین دستورالعمل‌های خاص اجرا و کنترل کیفی روسازی‌های بتنی در کشور را خواستار شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در معرفی مهمترین پروژه‌های اجرا شده و در دست اقدام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه روسازی‌های بتنی، پروژه بهسازی باند ۲۹ راست فرودگاه بین‌‌المللی مهرآباد و تاکسیوی‌های ارتباطی،‌ پروژه توسعه اپرون غربی شهر فرودگاهی امام خمینی، پروژه روسازی بتنی قطعه اول آزادراه اصفهان – شیراز و پروژه روسازی بتنی آزادراه تهران – شمال را مورد اشاره قرار داد.

شکرچی‌زاده در بخش پایانی خاطرنشان ساخت: ما امروز در کشور به طور جدی با مشکل قیر مواجه هستیم. به نظر می‌آید اگر بتوانیم رویه‌های کامپوزیت و مرکب را مورد توجه قرار دهیم، به طور قابل ملاحظه‌ای در کاهش مصرف قیر تاثیرگذار خواهد بود و هزینه‌های تمام شده را نیز کاهش خواهد داد.

خاطرنشان می‌شود، سومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی که صبح امروز آغاز شده است با برگزاری کارگاه‌های تخصصی در بعدازظهر امروز و فردا در محل دانشگاه علم و صنعت ادامه خواهد یافت.

عناوین برگزیده