تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۴۶۶۵۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

درخواست تمدید مهلت پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان

می متالز - دبیر انجمن قطعه‌سازان می‌گوید: درخواست کرده‌ایم که مهلت پرداخت تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی به قطعه‌سازان تمدید شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
درخواست تمدید مهلت پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان

به گزارش می متالز، دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: توافق خودروسازان و قطعه‌سازان برای پرداخت تسهیلاتی که مدنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده است، همان ۸۴۴ میلیون یورو یا ۷۰۰۰ میلیارد تومان باقیمانده از تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی است که قرار است بانک مرکزی به قطعه‌سازان پرداخت کند.

مازیار بیگلو ادامه داد: با توجه به اینکه اعتبارنامه این تسهیلات در ۳۱ خردادماه سال جاری منقضی شده است؛ در جلسه‌ای که در مجلس برگزار شد، درخواست کرده‌ایم که این مدت توسط بانک مرکزی تمدید شود اما تاکنون پس از گذشت یک هفته از برگزاری این جلسه، هنوز دستوری برای تمدید صادر نشده است. توافق بر این است که به مدت ۶ ماه تمدید شود، اما پیشنهاد قطعه‌سازان ۲۷ بهمن مصادف با تاریخ صدور مصوبه است.

او افزود: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد این است که دستورالعمل ابلاغ شده به بانک‌های عامل از سوی بانک مرکزی، به نحوی تهیه شده که تمام خطر عدم پرداخت بازپرداخت یا تغییر نرخ ارز را متوجه بانک‌های عامل و متعاقباً متوجه خودروساز و قطعه‌ساز کرده است؛ بنابراین بانک‌های عامل نیز تمایلی برای انجام این کار ندارند. به همین دلیل است که بعد از گذشت هفت ماه از ابلاغ مصوبه پرداخت تسهیلات، هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت ۷۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات باقیمانده صورت نگرفته است.

بیگلو با بیان اینکه ما درخواست کردیم که اصلاحیه‌ای در دستورالعمل صورت گیرد تا برای بانک‌های عامل مشوقی در نظر گرفته شود، گفت: اما تاکنون برای تغییر در دستورالعمل نیز اتفاقی نیفتاده است. اما چنانچه این تسهیلات کارپردازی شده، ۸۴۴ میلیون یورو به نسبت موازی بین دو خودروساز بزرگ تقسیم شود؛ هرکدام می‌توانند به نسبت ارزبری خود یا زنجیره تأمین خود همچون ۴۰۰۰ میلیارد تومان اولیه، مابقی را توزیع کنند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: به این دلیل که پرداخت مابقی تسهیلات قرار است به‌صورت ارزی باشد؛ ممکن است خود خودروسازان برای تأمین مواد اولیه موردنیاز خود بخشی را احتیاج داشته و مابقی را بین زنجیره تأمین خود توزیع کنند.

او در رابطه با موضوع توزیع ۱۰ میلیارد دلار قطعات وارداتی بین شرکت‌های قطعه‌سازی برای داخلی‌سازی، گفت: روی رقم ۱۰ میلیارد فعلاً نمی‌توان نظر داد، چراکه ۱۰ میلیارد دلار حجم بسیار بالایی است. کل مصرف ارزبری ما در بیشترین حالت در زنجیره تأمین دو خودروساز، به سه میلیارد دلار رسیده است. بنابراین باید منتظر باشیم تا ببینیم این ۱۰ میلیارد دلاری که وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرده است؛ بر اساس چه مبنایی محاسبه شده است.

بیگلو اظهار کرد: اما در کل در رابطه با خودکفایی، هدف‌گذاری‌های تعیین شده اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر هدف اصلی این است که مصرف ارزی به حداقل ممکن برسد. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این رقم هیچگاه به صفر نخواهد رسید؛ چراکه به‌هرحال در مواد و قطعات استاندارد لازم است که واردات داشته باشیم. ضمن اینکه فرآیند خودکفایی فرآیندی زمان‌بری است اما هدف از این نهضت این است که ارزبری در کوتاه‌ترین زمان به حداقل ممکن برسد تا بتوانیم تولید را حفظ کنیم.

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت