به گزارش می متالز، مدیرکل حفاظت ایمنی و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه «آبگرفتگی» عامل اولیه غرق شدن کشتی شباهنگ است، گفت: کل خدمه این کشتی 9 نفر شامل هفت نفر ایرانی و دو نفر هندی هستند که دچار مصدومیت خاصی نشدند.
علیرضا خجسته در تشریح آخرین جزئیات غرق شدن کشتی شباهنگ در دریای خزر اظهار داشت: یک کشتی متعلق به بخش خصوصی با نام «شباهنگ» که حامل 900 تن سرامیک بود، در آبهای خزر منطقه لنکران در نزدیکی سواحل جمهوری آذربایجان غرق شد.
مدیرکل حفاظت ایمنی و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: کشتی شباهنگ که ظرفیت آن یکهزار تن بود، جزو کشتیهای بزرگ محسوب نمیشود.
وی بیان کرد: مسیر این کشتی باری حامل سرامیک، از بندر انزلی ایران به سمت بندر ماخاچ قلعه یا مخاچ کالا روسیه بود.
خجسته درباره علل وقوع این حادثه برای شباهنگ توضیح داد: علت اولیه حادثه، آبگرفتگی اعلام شده است اما اگر بخواهیم دقیقتر علت وقوع حادثه را بررسی کنیم، ضرورت دارد حتماً کمیته بررسی حادثه سازمان بنادر و دریانوردی با خدمه کشتی مصاحبه کند تا کل ابعاد حادثه بررسی شود و پس از آن نسبت به اعلام علت بروز حادثه، اقدام میشود.
مدیرکل حفاظت ایمنی و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سؤال که آیا علت وقوع این حادثه کاملاً فنی بوده است و آیا برخورد با شناور دیگر و غیره مطرح نیست؟ تصریح کرد: علت بروز این حادثه کاملاً فنی بوده است و چیز خاص دیگری گزارش نشده است، به هر حال در دریای خزر، بدی آب و هوا و یا نقص فنی شناور میتواند موجب بروز حادثه برای این نوع کشتیها شود.
وی تأکید کرد: همانطور که گفتم علت اولیه وقوع این حادثه آبگرفتگی اعلام شده است و برای بیان علت دقیقتر فنی و تخصصی، باید حتما مصاحبه با خدمه کشتی انجام شود تا به نتیجه درست دست یابیم.
خجسته درباره خدمه این کشتی ایرانی اظهار داشت: کل خدمه این کشتی 9 نفر شامل هفت نفر ایرانی و دو نفر هندی هستند که بعد از وقوع آبگرفتگی، درخواست کمک کردهاند، در این راستا نیروهای امداد و نجات کشور جمهوری آذربایجان که به محل حادثه نزدیکتر بودند، برای کمک به خدمه وارد عمل شدند.
مدیرکل حفاظت ایمنی و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در این حادثه هیچیک از خدمه این کشتی دچار مصدومیت خاصی نشدهاند و همگی سالم هستند.
خجسته اظهار کرد: خدمه این شکتی ابتدا در کشور مقصد معاینه و سپس تحویل سفارت ایران میشوند و هماهنگی لازم برای انتقال آنها به ایران انجام میشود و پس از آن به طریق زمینی یا هوایی به ایران وارد میشوند، البته نماینده شرکت کشتیرانی که بخش خصوصی هم هست در آن کشور پیگیری امور را انجام میدهد.
مدیرکل حفاظت ایمنی و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: پیشبینی میشود خدمه این شناور ظرف یکی دو روز آینده وارد کشور شوند.