در این نمایشگاه، فعالان صنعت سنگ از کشورهای ایتالیا، چین، ترکیه، آلمان، هند، اسپانیا، افغانستان و لهستان حضور داشتند و دستاوردهای خود در این صنعت را ارائه کردند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این نمایشگاه به صمت گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی از نظر کیفیت و تعداد غرفهها داشته است. جعفر سرقینی، درباره اینکه نمایشگاه تا چه اندازه میتواند روی رشد و از رکود خارج شدن صنعت سنگ اثرگذار باشد نیز گفت: نمایشگاه همیشه محلی برای ارائه توانمندی تولیدکنندگان داخلی است. در صنعت سنگ نیز ۲دسته از افراد فعال هستند؛ یک دسته تولیدکنندگان سنگ در صنعت و معدن و دسته دوم تولیدکنندگان تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز برای صنعت سنگ. اکنون شاهد حضور این ۲گروه در نمایشگاه هستیم که میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و در نهایت نیاز هم را شناسایی کرده و در رشد بخش معدن نقش داشته باشند. وی درباره حمایت دولت از این صنعت نیز گفت: دولت مانند دیگر بخشهای معدنی، از صنعت سنگ حمایت ویژهای خواهد کرد. زیرا سنگ یکی از مواد توسعهای است و میتواند بر رشد اقتصادی کشور اثرگذار باشد. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در زمینه ذخایر فراوان سنگ ایران گفت: صنعت سنگ روبه جلوست و باوجود تمام سیاهنماییهایی که میشود در سال ۹۵ تولید سنگ تزئینی ۱۸درصد رشد داشته و میزان سنگ استخراج شده از معادن نیز با رشد ۶ درصدی همراه بوده است.به گفته وی، تعطیلی برخی از کارخانههای فرآوری و معادن کوچک در این صنعت مانند دیگر بخشها به دلیل نوسان بازار بوده است. با این حال شاهد بودیم در سال ۹۵ حدود ۱۵/۵میلیون تن سنگ تزئینی تولید شده و در مقایسه با سال ۹۴، رشد ۱۸ درصدی داشته است. از طرفی صادرات سنگ تزئینی در سال ۹۵، ۲۷۰ میلیون دلار بوده که بازهم نسبت به سال ۹۴ حدود ۳۵ درصد رشد داشته است.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید میزان ارزش صادرات سنگ کشور برازنده این صنعت باشد در ادامه گفت: در ۳ ماه نخست امسال، حدود ۹۰ میلیون دلار صادرات سنگ تزئینی داشتیم که اگر به همین منوال پیش برویم تا پایان سال میتوانیم شاهد صادرات سنگ تزئینی به میزان ۳۶۰ میلیون دلار باشیم.
وی به شورای سیاستگذاری صنعت سنگ که در سال ۹۴ ایجاد شده، اشاره کرد و گفت: بر اساس پیشبینی و برنامهریزی انجام شده در این شورا باید صادرات ۲ میلیارد دلاری در بازه زمانی ۱۰ ساله محقق شود. در ۲ سال اخیر حدود ۲۰۰میلیون دلار صادرات داشتیم و اگر صادرات به همین میزان پیش برود امسال این رقم به طور تقریبی ۲ برابر خواهد شد.وی ابراز امیدواری کرد اگر این ۲ میلیارد دلار محقق نشود حداقل نصف آن محقق شود. به گفته سرقینی، یکی از آفتهای صادرات سنگ تزئینی، خامفروشی بوده اما اکنون تا حدودی فروش سنگ کار شده از سنگ خام بیشتر شده است. برای نمونه در سال ۹۱، ۷۰ درصد صادرات ایران از محل صادرات سنگ خام بوده اما امروز تنها ۵۰درصد از صادرات سنگ تزئینی ایران خام است و۵۰درصد دیگر به سنگهای کارشده اختصاص دارد. وی در ادامه، نگاهی به نمایشگاه سنگ داشت و گفت: در این نمایشگاه بهترین کارخانههای فرآوری سنگ و بهترین نوع ماده معدنی دیده میشود. سرقینی در ادامه گفت: رکود ساختوساز، آسیب بسیاری به بخش معدن به ویژه به مصالح ساختمانی و سنگ تزئینی وارد کرده؛ اما نسخهای که برای توسعه صنعت سنگ کشور توصیه میشود توسعه بازار صادرات است زیرا بازار صادراتی بسیار وسیع و متنوعتر از بازار داخلی است. برای نمونه اگر یک نوع سنگ از مد بیفتد میتوان یک سنگ دیگر را جایگزین کرد. بنابراین تنها نباید به بازار داخلی سنگ تزئینی بسنده کرد و باید چشم به بازار جهانی داشت. وی افزود: برای نمونه در یک بازه زمانی، سنگ چینی در بازار داخلی خریدار داشت و مورد توجه بود اما زمانی که از مد افتاد فعالیت معادن این نوع سنگ متوقف شد؛ این اتفاق برای سنگ گرانیت کشور نیز رخ داد در حالی که هنوز بسیاری از کشورها مشتری این نوع از سنگها هستند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره سرمایهگذاری خارجی در صنعت سنگ کشور گفت: تمهیداتی که برای سرمایهگذار خارجی در دیگر صنایع وجود دارد بر این بخش نیز حاکم است اما تمرکز ما برای جذب سرمایهگذار در صنعت سنگ بیشتر بر توسعه معادن کشور است. وی افزود: حمایتهای دولت برای جذب سرمایهگذار خارجی در حوزه معدن، معافیتهای مالیاتی و تضمین سرمایه آنهاست. شرکتکنندگان خارجی که در این نمایشگاه حضور دارند در سالهای گذشته نیز حضور داشته و فعالیتهای مشترکی با معادن داشتند؛ البته آنها بیشتر به دنبال بردن سنگ خام از ایران هستند که باید سعی کنیم سنگ فرآوری شده را به آنها بفروشیم.وی در زمینه جلوگیری از کاهش واردات سنگ تزئینی به کشور نیز گفت: باوجود تمام هیاهویی که سال گذشته مبنی بر اینکه دولت تعرفه مناسبی وضع نکرده وجود داشت، باید گفت تعرفههای مناسبی برای این موضوع گذاشته شد. کل آمار واردات سنگ تزئینی در گمرک ۱۰میلیون دلار بوده که در مقابل ۲۷۰ میلیون دلار صادرات سنگ از ایران یا در برابر تولید ۱۵/۵ میلیون دلار سنگ تولید شده در کشور رقم کوچکی است. با این حال برای اینکه از صنعت سنگ در داخل کشور دفاع کنیم تعرفه وارداتی در نظر گرفته شده است.