این باتریها در ساخت ابزار هایتِک مانند گوشیهای تلفن همراه، لپتاپ، تبلت، خودروهای برقی و ابزاری از این دست کارآیی دارند و از آنجا که تولید و استفاده از این ابزار رو به توسعه است، استفاده از باتریهای لیتیومیون در آنها نشان از نیاز روزافزون بازار آینده به لیتیوم دارد. علاوه بر ابزار هایتِک صنعت انرژیهای تجدیدپذیر نیز برای توسعه، نیاز به باتریهای لیتیومیون دارد. در همین راستا بیبیسی انگلیسی خبر از ساخت بزرگترین باتری لیتیومیون جهان میدهد. به گزارش می متالز به نقل از بیبیسی انگلیسی شرکت کانادایی خودروساز تِسلا به دنبال ساخت بزرگترین باتری لیتیومیون در استرالیاست و الون ماسک میلیاردر ۴۶ ساله کانادایی امریکایی که رئیس این شرکت است با نیوئن، شرکت برق فرانسه وارد مشارکت شده تا بزرگترین باتری لیتیوم یون را برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر در استرالیای جنوبی بسازد. این مگاپروژه دربردارنده یک باتری ۱۲۹ مگاواتی است که در یک مزرعه بادی مستقر شده و انتظار میرود بتواند عرضه برق را در سراسر جنوب استرالیا با ثبات و کیفیت بهتری همراه کند. این ایالت به تازگی از قطعیهای متعدد برقی متاثر شده که برآمده از بادها و توفانهای گرم منطقه است. بدترین مورد از این سری توفانها در سال گذشته به یک خاموشی ۸ساعته انجامید که به مدت ۲ هفته به صنایع کشور آسیب رساند و باعث نارضایتی عمومی شد. جِی ویتِریل نخست وزیر این ایالت استرالیا نیز جمعه گذشته از قطعیت این قرارداد خبر داد و آن را جزئی مهم و کلیدی از طرح ۵۵۰ میلیون دلاری دولت در زمینه توسعه انرژی عنوان کرد. تِسلا بر این باور است که میتواند مشکلات استرالیای جنوبی در زمینه انرژی را حل کند. این ادعایی است که ماسک ۳ ماه پیش در پستی در توییتر منتشر کرد. وی میگوید این پروژه برای او بیش از ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد و باید تا ۱۰۰ روز آینده به انجام برسد. این باتری ۳ برابر قدرتمندتر از انواع مشابه و کنونی آن است.
براساس برنامهریزیهای انجام شده، این پروژه باید تا پایان امسال میلادی (اواسط دی امسال خورشیدی) این توانایی را داشته باشد که به ۳۰۰ هزار ساختمان مسکونی برقرسانی کند. همچنین انتظار میرود در جریان فاز ساختوساز آن برای بسیاری از افراد محلی فرصتهای شغلی ایجاد شود، هر چند پس از پایان ساختوساز از آنجایی که این سیستم به طور خودکار طراحی شده، چندان اشتغالزا نیست. در همین راستا گفتنی است تسلا به راحتی یک مزرعه باتری در مقیاس شبکه ۸۰۰ مگاواتساعتی را در کالیفرنیای جنوبی تکمیل کرده که این پروژه را در ۹۰ روز به انجام رساند و به طور تقریبی ۱۰۰ میلیون دلار برای آن هزینه کرد.
ماده لیتیوم که در ساخت باتریهای لیتیوم یون کاربرد دارد، فلز قلیایی نقرهای سفید و نرم است که در شرایط استاندارد دما و فشار، سبکترین فلز و کم چگالیترین عنصر جامد به شمار میآید و مانند دیگر فلزهای قلیایی بسیار واکنشپذیر و آتشگیر است که به دلیل واکنشپذیری بالا هرگز نمیتوان آن را به شکل عنصر آزاد در طبیعت پیدا کرد و همواره در بخشی از یک ترکیب شیمیایی که بیشتر یونی است، یافت میشود. لیتیوم در چند مورد از کانیهای پگماتیتی یافت میشود، اما از آنجایی که قابلیت حل در آب را دارد، به صورت یون در آب اقیانوسها و به شکل نمک در آبها و رس دیده میشود. در رویکرد تجاری، لیتیوم را از برقکافت آمیختهای از لیتیوم کلرید و پتاسیم کلرید بهدست میآورند. علاوهبر ساخت باتری، لیتیوم و ترکیبهای آن کاربردهای دیگری دارند که از جمله آن ساخت در شیشه و سرامیک پایدار در برابر گرما و آلیاژهای با مقاومت بالا نسبت به وزن است که در فضاپیماها کاربرد دارد. این ماده معدنی همچنین نیروی کششی بسیاری دارد و به دلیل وزن کم، گزینه بسیار مناسبی برای باتریهای کموزن و پرانرژی شمرده میشود. لیتیوم همراه با سرب، آلیاژی را تولید میکند که در ساختن بلبرینگ چرخهای قطار بهکار گرفته میشود و در صنایع داروسازی نیز به کار میآید.