تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۴۷۱۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آرامش رخوتناک سهام در آستانه صعود؟

دیده‌بان بورس یکشنبه (6 مرداد)

می متالز - روز گذشته نماگرهای اصلی بورس در 2 مسیر متفاوت، هر کدام بیش از 500 واحد پیشروی کردند. شاخص کل به نیمه نخست کانال 252 هزار واحدی بازگشت و شاخص هم‌وزن تا نیمه کانال 60 هزار واحدی صعود کرد. اکنون بر گزارش‌های چشم‌نواز سود و زیانی فصل بهار شرکت‌ها، گزارش عملکرد تیر ماه نیز افزوده شده تا مبانی تصمیم‌گیری فعالان بورسی بیش از پیش مستحکم شود. از گزارش‌های ماهانه چه انتظاری باید داشت و این گزارش‌‌ها تا چه حد می‌توانند بر کم‌رمقی معاملات فائق شوند؟
دیده‌بان بورس یکشنبه (6 مرداد)

به گزارش می متالز، شاخص کل در معاملات نخستین جلسه معاملاتی هفته یک روند سینوسی ملایم را پشت سر گذاشت؛ دادوستدهایی که با رشد محدود شاخص آغاز شده بود با ورود نماگر بازار به محدوده منفی پیگیری شد و در معاملات انتهایی شاهد بازگشت کوتاهی در مسیر نزولی نماگر کلی بازار بودیم.

این روند را تا حدود زیادی می‌توان با توجه به انتظارات فعالان بورسی و مواجهه ‌آن‌ها با جو عمومی تجزیه و تحلیل کرد. صورت‌های مالی 3 ماهه پتانسیل‌های قدرتمندی برای صعود سهام به خصوص در گروه‌های شاخص‌ساز ارائه کرده‌اند؛ گزارش‌های ماهانه تیر نیز در رابطه با بسیاری از این نمادها موید امکان تکرار سودآوری فصل بهار است. مجموع این عوامل سبب شد تا بازیگران سهام دادوستدهای شنبه را با تقاضا برای این گروه‌ها آغاز کنند. با این حال قدم‌های احتیاطی معامله‌گران در جبهه تقاضا کاملا مشخص بود. به این معنی که در رابطه با شرکت‌هایی که گزارش عملکرد تیر را مطلوب و درخشان راهی کدال کرده بودند به ندرت می‌شد شاهد عقب‌نشینی تقاضا بود؛ اما در رابطه با سهام شرکت‌هایی که عملکرد تابستان خود را رونمایی نکرده بودند این تقاضای احتیاطی در فضای رخوت‌آمیز معاملات کم‌کم عقب نشست و نماگر بازار را به مدار منفی کشاند.

ارزیابی دوباره ارزش محدود معاملات

بارزترین ویژگی معاملات روز شنبه را می‌توان ارزش محدود معاملات خرد بورسی عنوان کرد. روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس تنها 487 میلیارد تومان بود که بعد از سپری کردن تعطیلات نوروزی ابتدای سال، در پایین‌ترین سطوح خود قرار گرفته است.

این 2 موضوع که ارزش محدود معاملات از چه عواملی ناشی می‌شود و نشان از چه چیزی دارد را باید در بستری مشترک سنجید. طی هفته‌های اخیر بحث بر سر منطقی بودن ادامه صعود سهام بین تحلیلگران بالا گرفته بود و این مساله سبب شد تا برخی از معامله‌گران رویه‌های احتیاطی را در پیش بگیرند و رفته‌رفته در حاشیه دادوستدها قرار بگیرند و نظاره‌گر باشند. اگر چه صورت‌های مالی منتشرشده رد فرضیه بالا را در بطن خود داشت با این وجود به نظر می‌رسد این دسته از بازیگران منتظر اتفاق جمعی بر سر صعود سهام‌اند. گزارش‌های ماهانه تیر می‌تواند تمایل به نقش نظاره‌گری را کمتر کند. به هر صورت این گزارش‌ها ادامه صعود سهام در برخی نمادهای ارزنده را ایجاب می‌کند. آن‌چه زمان رسیدن به سطوح مورد انتظار قیمتی را رقم می‌زند را باید در حصول این اتفاق جمعی جست‌جو کرد.

با این وجود حجم محدود معاملات در رویه‌های اصلاحی و در جا زدن‌های شاخص می‌تواند نشانه دیگری برای بازار سهام به دنبال داشته باشد و آن نشانه این است که سهامداران در گروه‌های بزرگ به ارزندگی سهام خود واقف‌اند و عجله‌ای برای خروج از سهام مزبور ندارند. به عبارتی اگر چه کمبود قدرت تقاضا مشهود است نشانه‌ای از عرضه قدرتمند نیز وجود ندارد و این مساله خود می‌تواند از شرایط مهیای سهام برای صعودی دوباره حکایت کند. در صورتی که خریداران قدرتمندی بار دیگر در سمت تقاضا فعال شوند به نظر می‌رسد روند صعودی شاخص در کوتاه‌مدت ملموس باشد.

نکاتی در رابطه با گزارش‌های ماهانه

با گذشت 5 روز نخست از مرداد ماه اکثر بنگاه‌های بورسی گزارش‌های عملکرد تیر ماه خود را بر روی کدال قرار داده‌اند. این گزاره تا حدود زیادی قابل تایید و تاکید است که گزارش‌های ماهانه عموما از ثبات رو به رشد مقادیر فروش و همچنین نرخ‌های فروش خبر می‌دهند.

از سوی دیگر گزارش‌های سود و زیان 3 ماهه مبنای قابل‌اتکاتری از هزینه بنگاه‌ها به دست می‌دهد که این موضوع امکان براورد سودآوری شرکت‌ها در ماه‌های باقیمانده از سال را ممکن‌تر می‌سازد. بنابراین در وهله نخست باید در نظر داشت که در رابطه با برخی شرکت‌ها حرکت بر مدار عملکردی بهار می‌تواند مهر تاییدی بر ارزندگی سهام باشد. با این حال در رابطه با برخی دیگر از نمادها و گروه‌های بازار با توجه به پیشوازی قیمت سهم از شرایط آینده، انتظار می‌رود که گزارش‌های ماهانه این روند بهبودی را به نمایش بگذارند. در غیر این صورت خارج شدن از مسیر صعودی قیمت سهم محتوم به نظر می‌ردسد.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: دیروز وزیر امور خارجه عمان با حضور در ساختمان وزارت امورخارجه با محمدجواد ظریف دیدار و گفتگو کرد. در رویدادهای داخلی هم اما در دیدار رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بازار متشکل ارزی با عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی تازه‌ترین اقدام‌ها و تست‌های انجام‌گرفته در مورد عملیاتی کردن این بازار مرور شد. در این جلسه مقرر شد در آستانه عید قربان فعالیت این بازار آغاز شود.

در همین حال با انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز نیمایی و دولتی توسط بانک مرکزی تا تیرماه، خودروسازان ۵ میلیارد دلار و سه شرکت قطعه‌سازی ۲۱۰ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده‌اند. این در حالی است که یک میلیون و ۱۵ هزار و ۳۵۵ تن انواع کالا از ابتدای سال‌جاری تا پایان تیرماه امسال در بندرشهید رجایی تخلیه و روانه بازارهای داخلی کشور شد. اداره بنادر و دریانوردی هرمزگان در این باره اعلام کرده، کالاهای یادشده در قالب هفت قلم شامل شکر، برنج، روغن‌نباتی و حیوانی، گندم، کود و سموم شیمیایی، کاغذ و دام زنده است که از طریق ۳۰ فروند کشتی اقیانوس پیما وارد بندر شهید رجایی شد.

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام علت اصلی بهبود بازار و زمان ابلاغ نتیجه تغییرات در دستوالعمل بازار پایه از عملی شدن ابزار فروش استقراضی با استفاده از ساز و کار وکالت خبر داد.

ب) صنایع: جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت با اعلام کنترل خام فروشی مواد معدنی از کاهش 20 دلاری هزینه ارزی تولید هر تن فولاد و نیاز 140 میلیون تن سنگ‌آهنی خبر داد.  همچنین عباسعلی کدخدایی، قائم مقام دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای به رئیس مجلس سه ایراد در خصوص طرح دو فوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران بانک‌ها را اعلام کرد.

انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران به آثار منفی افزایش ۱۹ درصدی قیمت خوراک روغن موتور که منجر به افزایش سود پالایشگاه‌ها می‌‍شود، هشدار داد. در رویداد دیگری اما انجمن جهانی فولاد با اعلام آمار تولید ۶۰ کشور در دو مقطع زمانی شش و یک ماهه از افزایش تولید ۶.۱ درصدی ایران خبر داد.

عبدالناصر همتی در نامه‌ای به حسن روحانی از ایفا نشدن یک میلیارد یورو ارز دولتی تخصیص داده شده به شرکت‌های دارویی، تجهیزات پزشکی و تامین کننده کالاهای اساسی خبر داده بود.

ج) شرکت‌ها: مرتضی علی اکبری معاون سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات در مقام سهامدار عمده شرکت بورسی کارخانه تولیدی شهید قندی درباره افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و برنامه فروش زمین ۱۰ هکتاری توضیح داد.

با رای مجمع گل گهر اعضای هیات مدیره این شرکت شامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن فلزات، فولاد مبارکه، توسعه معدنی و صنعتی صبا نور، سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری سپه انتخاب شد. در مجمع فوق‌العاده معدنی و صنعتی گل‌گهر به منظور تغییر اعضای هیات مدیره جدید، «معادن» و «فولاد» ۳ و «امید» ۲ کرسی را تصاحب کرد.

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!