تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۴۷۱۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ضرورت بهبود نرخ‌های فروش

نگاهی به عملکرد خودرویی‌ها در تیر ماه

می متالز - در این گزارش عملکرد خودروسازان و قطعه‌سازانی که گزارش فعالیت خود در تیر ماه را منتشر کرده‌اند مورد بررسی قرار گرفته است. این بنگاه‌ها طی سال مالی گذشته و بهار سال جاری با فشار ملموس در روند سودآوری مواجه بوده‌اند. روند عملیات در بسیاری از شرکت‌ها مختل شده و نرخ‌های محدودشده فروش مانع از پوشش مناسب هزینه‌هاست. با این وجود به نظر می‌رسد وضعیت قطعه‌سازان در تیر ماه با بهبود نسبی همراه بوده است.
نگاهی به عملکرد خودرویی‌ها در تیر ماه

به گزارش می متالز، بسیاری از بنگاه‌های گروه خودرو و قطعات در فصل بهار با زیان خالص مواجه بودند و در رابطه با برخی نمادها، زیان‌آوری از سرفصل سود عملیاتی آغاز می‌شود. به عبارتی بهای تمام‌شده در رابطه با برخی شرکت‌ها بیش از درآمدهای حاصل از فروش است. این مساله به خصوص در رابطه با خودروسازان بزرگ بورسی کاملا مشهود است. در این شرایط (ثبات نرخ‌های فروش)، افزایش حجمی تولید و فروش تنها گسترده‌تر شدن دامنه زیان را به بار خواهد آورد.

از این منظر رشد قابل‌توجه مبلغ فروش سایپا در تیر ماه نسبت به 3 ماه نخست سال، چندان نمی‌تواند در روند سودآوری به کمک این شرکت بیاید. در رابطه با عملکرد دو خودروساز بزرگ بیش از هر چیز لازم به شفاف‌سازی است که افزایش نرخ‌های فروش که در پیش‌فروش‌های فوری این شرکت‌ها اعمال می‌شود چرا همچنان در صورت‌های مالی این بنگاه‌ها رونمایی نمی‌شود؟

با توجه به مبالغ دریافتی از ثبت‌نام‌کنندگان و رویه‌های ثبت حسابداری، در صورتی که این خودروها در موعد تحویل مقرر به مشتریان سپرده شده باشد باید نرخ‌های دریافتی در گزارش‌های مالی ثبت شود. با گذشت بیش از 6 ماه از پیش‌فروش‌های فوری این دو خودروساز بزرگ، همچنان نرخ‌های فروش در محدوده‌های قبلی گزارش‌ می‌شود و حتی در برخی موارد روندی نزولی داشته که بسیار سوال‌برانگیز است.

به هر تقدیر سرنوشت قطعه‌سازان نیز به خودروسازان گره خورده است و به نظر می‌رسد برای بهبود وضعیت عمومی این صنعت لازم است تا عملکرد خودروسازان شفاف‌تر باشد.

با توجه به توضیحاتی که داده شد بار دیگر تاکید می‌شود که برای شرکت‌هایی که در فصل بهار با زیان عملیاتی مواجه بوده‌اند، افزایش‌ نرخ‌های فروش اهمیت بیش‌تری از رشد مقادیر تولید دارد تا این بنگاه‌ها بتوانند به محدوده سودآوری باز گردند.

جدول زیر عملکرد تیر ماه این بنگاه‌ها را در قیاس با ماه خرداد و میانگین عملکرد بهار نشان می‌دهد. در رابطه با داده‌های این جدول دو نکته دیگر لازم به ذکر است: اول آن‌که روند تغییرات حاصل شده باید در کنار صورت‌های مالی فصل بهار سنجیده شود و به تنهایی نمی‌تواند مبنای تعیین وضعیت نمادهای این گروه باشد. نکته دوم نیز به زمین بازی این گروه باز می‌گردد که کمتر به روند عملیات وابسته است و بیشتر تحت تاثیر مسائلی همچون تجدید ارزیابی دارایی‌ها چیده می‌شود. در این رابطه به نظر می‌رسد زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو و نماد «خودرو» جذابیت بیشتری برای فعالان بازار داشته باشند.

 

دانلود جدول با کیفیت عملکرد تیرماه بنگاهها در انتهای صفحه

عناوین برگزیده