به گزارش می متالز، در دهههای اخیر توجه به مسئولیتهای اجتماعی و دغدغههای حفاظت از محیطزیست در بخشهای مختلف اقتصادی همچون صنعت مالی، بانکی، بیمه و تامین اجتماعی به نحو چشمگیری افزایش یافته است. در این بین «بانکداری اخلاقی» یکی از مهمترین و جدیدترین مصادیق این حرکت است که هر ساله ابعاد نظری و کاربردی آن در نظام بانکداری جهان گستردهتر میشود.
با توجه به تفاوت دیدگاهها، ایدئولوژیها، فرهنگها و باورهای جوامع مختلف، تعریف واحدی از بانکداری اخلاقی ارائه نشده است؛ اما در یک نگاه کلی میتوان گفت بانکداری اخلاقی نوعی از بانکداری است که علاوهبر داشتن اهداف معمول نظام بانکی:
- تلاش دارد تا در ارایه خدمات بانکداری به حقوق مشتریان، کارکنان و سهامداران بانک و حتی عموم افراد جامعه که در طبقه مشتریان بانک نیستند اما از فعالیتهای بانک اثرپذیری دارند، احترام بگذارد؛
البته گمان نکنید که کلیه فعالیتهای بانکداری اخلاقی غیرسودآور است؛ بلکه بسیاری از بانکهای اخلاقی در ضمن توجه به ارزشها و اصول اخلاقی، دارای فعالیتهای سودآوری هستند. افزونبراینکه صرف وجود «برند و شهرت بانکداری اخلاقی» برای یک بانک میتواند به فرصتهای بهتر بازاریابی و جذب بیشتر مشتری در آن بانک منتج شود.
یادمان نرود بانکداری اخلاقی الگویی است که با آنکه از ورود آن به ادبیات متعارف بانکی مدت زمان زیادی نمیگذرد، اما به سرعت در حال رشد و توسعه در بین بانکهای کشورهای پیشرفته جهان است.