تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۹
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۴۷۴۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون اقتصادی مطرح کرد:

بررسی سودآوری، بازدهی سرمایه و سهام "فولاد" و برنامه های جدید

می متالز - معاون اقتصادی فولاد مبارکه درخصوص جزئیات تولید و فروش، سودآوری، بازدهی سرمایه و سهام در سال گذشته و سه ماهه ۹۸ و برنامه های جدید این شرکت بزرگ فولادی توضیحاتی داد.
بررسی سودآوری، بازدهی سرمایه و سهام "فولاد" و برنامه های جدید

به گزارش می متالز، طهمورث جوانبخت درخصوص جزئیات تولید و فروش، سودآوری، بهره وری و بازدهی سرمایه، بازدهی سهام و برنامه های جدید فولاد مبارکه به گفت و گو پرداخت که بدین شرح است:

 

عملکرد فولاد مبارکه در سال ۹۷ را چگونه ارزیابی می کنید؟

جوانبخت: سال ۹۷ یکی از موفق ترین سال های عملکردی شرکت بود و توانستیم به رکوردهای تازه ای در زمینه های مختلف دست پیدا کنیم که از جمله آنها می توان به موارد کسب رکورد در تولید محصول نهایی کلاف گرم با تولید ۶.۳۴۳ هزار تن و تولید کلاف سرد به میزان ۱.۵۵۵ هزار تن، بیشترین سطح فروش به میزان ۲۳.۴ هزار میلیارد تومان، بیشترین سطح سودآوری با خلق سود ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی در گروه (تلفیق) و سود ۱۲.۲ هزار میلیارد تومانی در شرکت اصلی، تبدیل شدن به بزرگترین شرکت بازار سرمایه در مجمع سالانه با ارزش بازاری بالغ بر ۵۵.۸ هزار میلیارد تومان اشاره کرد.

 

عملکرد تولید به تفکیک زنجیره ارزش در سال ۹۷ و سه ماه ابتدایی سال ۹۸ چگونه بوده است؟

جوانبخت: در سال ۹۷ شاهد رشد ۵ درصدی تولید تختال بوده ایم به گونه ای که از ۷.۲۵۰ در سال ۹۶ به بیش از ۷.۵۸۶ هزار تن در سال ۹۷ رسید. در کلاف گرم نیز شاهد رشد ۶ درصدی تولید بوده ایم و سطح آن از ۵.۹۶۸ به بیش از ۶.۳۴۳ هزار تن رسید. همچنین در تولید کلاف سرد شاهد رشد ۴ درصدی بوده ایم و توانستیم تولید این محصول را به ۱.۵۵۵ هزار تن برسانیم.

وضعیت تولید محصولات پوشش دار نیز شامل تولید ۹۸ هزار تنی محصولات قلع اندود و کاهش هزار تنی در مقایسه با سال ۹۶، تولید ۲۰۲ هزار تنی محصولات گالوانیزه و کاهش ۳ درصدی در مقایسه با سال ۹۶ و تولید ۱۲۰ هزار تنی محصولات رنگی و افزایش ۵ درصدی در مقایسه با سال ۹۶ بوده است. طی سه ماهه سال جاری نیز میزان تولید محصول نهایی شرکت به بیش از ۲ میلیون تن رسیده که ۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

 

عملکرد در حوزه فروش چگونه بوده است. به نظر می رسد سال گذشته بخشی از فروش صادراتی کاهش یافته است؟

جوانبخت: در سال ۹۷ با افزایش تقاضای داخلی برای محصولات مواجه بودیم به همین دلیل میزان فروش صادراتی با کاهش همراه بود اما به دلیل افزایش نرخ ارز از منظر ریالی این کاهش مقداری جبران شد. اما در مجموع مبلغ فروش محصولات نهایی با رشد ۴۸ درصدی از ۱۵.۸ به بیش از ۲۳.۴ هزار میلیارد تومان رسید و شاهد افزایش قابل توجه ۷.۶ هزار میلیارد تومانی در میزان فروش بوده ایم.

طی سه ماهه سال جاری نیز میزان فروش محصولات نهایی به بیش از ۱.۹ هزار تن رسیده که ۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.مبلغ فروش محصول نیز با رشد ۱۰۳ درصدی از ۴.۷ به ۹.۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. امیدوارم طی ماه های جاری شاهد رشد فروش محصولات باشیم.

علاوه بر افزایش قابل توجه در فروش، خبرهای خوبی از رشد سودآوری فولاد مبارکه شاهد بوده ایم.

جوانبخت: بله. در سال ۹۷ درآمدهای عملیاتی تلفیقی با رشد ۴۴ درصدی به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. سود عملیاتی تلفیقی نیز با رشد ۹۸ درصدی از ۷.۶ به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید و در نهایت به واسطه کاهش هزینه های مالی و استفاده از معافیت مالیاتی حاصل از افزایش سرمایه، شاهد رشد ۱۲۷ درصدی در سود خالص تلفیقی بوده ایم.

در سطح شرکت اصلی نیز درآمدهای عملیاتی با رشد ۴۸ درصدی به بیش از ۲۳.۴ هزار میلیارد تومان رسید و عمدتاً به دلیل سود ناشی از تسعیر یا تسویه دارایی ها و بدهی های ارزی عملیاتی، سود عملیاتی با رشد ۷۷ درصدی از ۶.۷ به بیش از ۱۱.۹ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین سود خالص با رشد ۱۰۳ درصدی از ۶ به بیش از ۱۲.۲ هزار میلیارد تومان رسید.

نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که طی سال ۹۷ با برنامه ریزی های به عمل آمده سعی شد سوداوری شرکت های فرعی و وابسته بطور دایم رصد شده تا به مرور شاهد افزایش سودآوری شرکت های زیرمجموعه باشیم به طوری که میزان سود عملیاتی تلفیقی در سال ۹۶ حدودا ۱۳ درصد بیشتر از شرکت اصلی بوده و این ضریب در سال ۹۷ به حدود ۲۶ درصد و در سود خالص به بیش از ۳۶ درصد رسیده است.

با رشد سودآوری،حاشیه سود عملیاتی از ۴۳ به ۵۱ درصد در سال ۹۷ رسیده است. همین طور در حاشیه سود خالص شاهد رشد ۳۷ درصدی بوده ایم و از ۳۸ به بیش از ۵۲ درصد رسیده است.از مهمترین دلایل رشد حاشیه سود می توان به افزایش نرخ فروش محصولات و جلوگیری از افزایش سطح هزینه ها به نسبت افزایش سطح عمومی قیمت ها، کاهش هزینه های مالی و استفاده از معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه اشاره کرد.

در سال مالی ۹۷ در مجموع شاهد رشد ۶۴ درصدی بهای تمام شده محصولات تولیدی بوده ایم که عمدتا منتج از افزایش نرخ مواد مستقیم مصرفی خصوصا افزایش نرخ خرید سنگ و گندله از یک طرف و افزایش هزینه های سربار خصوصا افزایش نرخ الکترود مصرفی از طرف دیگر است. با این افزایش قیمت ها سهم مواد مستقیم مصرفی از بهای تمام شده با رشد ۲۲ درصدی به ۶۷ درصد رسیده است.

از این رو، خرید و مشارکت در معادن موجود جهت تامین پایدار سنگ و انجام اکتشافات گسترده در این خصوص و همچنین برنامه ریزی جهت تامین الکترود از طریق بهره برداری از شرکت تولید الکترود در داخل و خرید به موقع این ماده استراتژیک یکی از مهمترین اقدامات عملیاتی سال جاری است.طی سه ماهه سال جاری نیز با وجود افزایش ۱۰۳ درصدی فروش شاهد رشد حدود ۱۳۰ درصدی سود خالص بوده ایم که نویدبخش سالی پرسود برای سهامداران است.

 
وضعیت بهره وری دارایی ها و بازده دارایی ها در سال ۹۷ چگونه بوده است؟

جوانبخت: شاهد رشد ۴۹ درصدی ارزش دفتری دارایی ها در فولاد مبارکه و رشد ۵۸ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۶بوده ایم. با این رشد، ارزش دفتری دارایی های گروه به حدود ۵۴.۱ هزار میلیارد تومان و در شرکت فولاد مبارکه به ۳۸.۷ هزار میلیارد تومان رسیده که مقایسه این ارقام با ارزش بازاری شرکت یعنی ۵۵.۸ هزار میلیارد تومان قابل توجه است.

به دلیل رشد بیش از ۱۰۰ درصدی سود خالص و افزایش کارایی و افزایش گردش فعالیت دارایی های، بازده دارایی ها با رشد ۴۵ درصدی از ۲۶ به ۳۸ درصد رسیده و در گروه هم شاهد رشد ۴۷ درصدی بازده دارایی ها بوده ایم.گردش دارایی ها ۶ درصد رشد یافته که دلیل اصلی آن افزایش ۵۲ درصدی گردش دارایی های ثابت بوده، اما از طرف دارایی های جاری شاهد کاهش گردش فعالیت بوده ایم که عمدتا به دلیل افزایش دوره وصول مطالبات منتج از شرایط کلان اقتصادی و افزایش سطح موجودی ها و پیش پرداخت ها جهت تامین الکترود مصرفی سال جاری و سال های آتی بوده است.

به دلیل شرایط کلان حاکم، دوره وصول مطالبات از ۷۸ روز در سال ۹۶ به ۸۵ روز در سال ۹۷ رسیده (یعنی رشد ۹ درصدی) و از طرف دیگر به دلیل فشار شرکت های تامین کننده، شرکت ناچار به خرید نقدی و پرداخت پیش پرداخت به تامین کنندگان شده به گونه ای که دوره تعویق حساب های پرداختنی از ۴۶ به ۳۳ روز کاهش یافته و دوره تبدیل موجودی ها نیز با یک روز افزایش به ۱۹۸ روز رسیده است.

در برگزاری مجمع عنوان شد، فولاد مبارکه به بزرگترین شرکت بازار سرمایه از نظر ارزش بازاری تبدیل شده است. لطفا در این خصوص و بازده سهام شرکت توضیح بیشتری بفرمایید.

جوانبخت: بله. در مجمع سال گذشته (۳۰ تیرماه ۹۷) ارزش بازاری شرکت ۲۸.۴ هزار میلیارد تومان بود و در مجمع سال جاری (۳۰ تیرماه ۹۸) با افزایش ۲۷.۵ هزار میلیارد تومانی به عدد ۵۵.۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

طی یک سال بین دو مجمع شاهد انجام بزرگترین افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان ۵.۵ هزار میلیاردتومان بوده ایم که با این تصمیم درست و جلوگیری از خروج نقدینگی، شاهد افزایش ثروت سهامداران بوده ایم. ضمن اینکه حدود ۱.۹ هزار میلیارد تومان هم سود نقدی بین سهامداران توزیع شد و در مجموع بازده سهم فولاد مبارکه از مجمع سال قبل تا مجمع سال جاری ۱۱۰ درصد بوده که بسیار بیشتر از بازده بازارهای موازی همچون بازار ارز و طلا بوده است. توضیح اینکه برای نمونه بازده سالانه ارز یورو ۴۱ درصد و بازده سکه امامی نیز ۴۲ درصد بوده است.

در تواتر زمانی دوساله نیز بازده سهم فولاد مبارکه ۴۳۸ درصد بود که در مقایسه بازارهای موازی بازده بسیار مناسبی بوده است. قابل توجه اینکه در بازه زمانی ۱۰ ساله بازدی سهم بیش از ۴۴۲۰ درصد بوده است که منعکس کننده این واقعیت است، سهامداری در شرکت های بنیادی و پیشرو همچون فولاد مبارکه همواره بازده مناسبی را نصیب سرمایه گذاران می کند.

مقایسه بازده سهم بزرگترین شرکت بازار سرمایه با بازده بازارهای موازی همچون طلا و ارز در تواترهای زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیز نشان از برتری بازده سرمایه گذاری در این سهم در مقایسه با سایر بازارها دارد. اگرچه هنوز هم ارزش واقعی با ارزش بازار کنونی شرکت فاصله معناداری دارد که امیدواریم با بازارگردانی مناسب تر و حمایت سهامداران عزیز شاهد تحقق ارزش واقعی سهام باشیم.

 
برنامه های اصلی شرکت برای سال جاری چیست؟

جوانبخت: از اصلی ترین برنامه های سال جاری می توان به برنامه ریزی مدون جهت برخورداری از منابع پایدار سنگ آهن از طریق تملیک طرح های موجود و اکتشاف، تلاش جهت بهره برداری و تسریع در اجرای کلیه طرح های مصوب به منظور افزایش سود و خلق ارزش افزوده از جمله طرح خط نورد گرم ۲، تامین الکترود مصرفی مورد نیاز به عنوان استراتژیک ترین ماده اولیه شرکت حداقل برای ۲ سال، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر خصوصا شرکت های معدنی، تامین مالی از طریق افزایش سرمایه، انتشار اوراق بدهی و ورود شرکت های گروه به بازار سرمایه اشاره کرد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده