تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۱
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۴۷۴۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گندله را صادر نکنیم

می متالز - یکی از مشکلات این روزهای واحدهای فولادسازی کمبود گندله است، مشکلی که باعث شده برخی از واحدها با تمام ظرفیت خود کار نکنند. با وجود تعداد واحدهایی که در کشور گندله تولید می‌کنند، ظرفیت اسمی گندله حدود ۳۲ میلیون تن است.
گندله را صادر نکنیم

به گزارش می متالز،  اما فولادسازان همواره از کمبود گندله شکایت دارند. این در حالی است که برای تولید ۵۵ میلیون تن شمش فولاد در افق ۱۴۰۴ این زنجیره نیازمند ۱۶۵میلیون تن سنگ‌آهن، ۸۰میلیون تن کنسانتره، ۸۰میلیون تن گندله و ۵۸میلیون تن آهن اسفنجی است. از این‌رو برای رسیدن به چنین چشم‌اندازی، ایجاد توازن در زنجیره فولاد اولویت نخست و اساسی به‌شمار می‌رود، چراکه طرح‌های مختلفی در کشور راه‌اندازی شده و در نوبت راه‌اندازی قرار دارند که آهن اسفنجی تولید می‌کنند یا خواهند کرد، از این‌رو تولید آهن اسفنجی به یقین نیازمند گندله، کنسانتره و سنگ آهن خواهد بود و در همین راستا نیز باید بتوانیم واحدهایی ایجاد کنیم و تا حد امکان از صادرات سنگ آهن تا گندله نیز بپرهیزیم تا بتوانیم در راستای چشم‌انداز گام برداریم و نیاز واحدها نیز برآورده شود.
هرچند این روزها در جهان گندله از مزیت‌های صادراتی برخوردار است و برخی تولیدکنندگان به جای تامین داخل میل به صادرات دارند اما تامین داخل باید در اولویت قرار گیرد تا این زنجیره به درستی در مسیر تولید قرار گیرد.

سارا اصغری / روزنامه‌نگار

عناوین برگزیده