به گزارش می متالز، ریزش قیمت خودرو درست در اواخر تیرماه سوژه داغ بحث ایرانیها در فضای مجازی شد. جهشهای عجیبوغریب قیمت خودرو در سال ٩٧ قدرت خرید بسیاری از مشتریان را پایین آورد، بهطوری که فعالان بازار به رسانهها گفتند دوباره بازار پراید و خودروهای تصادفی و دست دوم داغ شده است، زیرا توان خرید بسیاری از مشتریان ایرانی ریزش داشته است.
در پایان نخستین ماه تابستان ٩٨، اما قیمت خودرو ناگهان ریزشی شد و بهای برخی از انواع خودروهای داخلی حتی بین ١٠ تا ٣٠میلیون تومان کاهش را تجربه کرد. رضا رحمانی، وزیر صنعت اعلام کرد که علت کاهش قیمت خودرو تکمیل و عرضه خودروهای ناقص کف کارخانه به بازار است.
پیش از این اعلام شده بود که چیزی حدود ٢٠٠هزار خودروی ناقص کف کارخانهها وجود دارد که تا پایان تابستان امسال تکمیل و به بازار عرضه میشود. او گفته بود عرضه این خودروها به بازار نقش مهمی در کاهش قیمتها خواهد داشت. در این میان ایران خودرو پیشروتر از سایپا چیزی حدود ٧٠ تا ٨٠درصد خودروهای ناقصش را به بازار عرضه کرد و به همین دلیل ریزش قیمت درباره بهای خودروهای ایرانخودرو شدیدتر بود.
با این حال ریزش قیمتها دیری نپایید و درست از اواسط هفته گذشته قیمتها دوباره افزایشی شد. خبرها حاکی از آن بود که قیمت کارخانهای انواع خودرو بالا رفته است و همین موضوع روی قیمت بازار آزاد تاثیرگذار بوده است؛ موضوعی که البته خودروسازها زیر بار آن نرفتند.
این در حالی است که تمام جداول منتشر شده از قیمت کارخانهای خودرو در هفته گذشته نشان میدهد که سیر افزایش قیمتها از اواسط هفته گذشته اتفاق افتاده است، اما خودروسازان جداول منتشر شده در رسانهها را تکذیب کرده و اعلام میکنند که قیمت هایشان همان آخرین قیمتهای اعلامی موجود در سایت شان است و این نرخها هیچ گونه افزایشی نداشته است.
آنها تفاوت قیمتها در ابتدا و انتهای هفته را به اختلالات سایت اطلاع رسانی شان نسبت میدهند. این در حالی است که بازار آزاد مبنا را به افزایش قیمت گذاشته و بدون توجه به توضیح خودروسازان دوباره قیمتها را بالا برده است.
در هفته آخر تیرماه، قیمت انواع خودرو تا حدود ٣٠درصد کاهش داشته است. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اعلام این موضوع گفته بود: «در هفته آخر تیرماه خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۳۵میلیون به ۸۸میلیون رسیده و ۲۰۶ v ۸ صندوقدار به ۸۸.۵، ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۷۷میلیون تومان، سمند lx به قیمت ۷۵میلیون تومان عرضه شده است.»
او درخصوص قیمت خودروهای مونتاژی در بازار هم گفته بود: «چانگان به قیمت ۱۷۰میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ به قیمت ۳۰۵میلیون تومان و سراتو سایپا ۲۹۰میلیون تومان به فروش رسیده است.»
موتمنی همچنین توضیح داده بود: «اگر عرضه به شکل فعلی ادامه یابد تا یک ماه آینده به قیمتهای دی ماه سال ۹۷ خواهیم رسید، درحالیکه با اعلام تعیین قیمت خودرو ۵درصد کمتر از حاشیه بازار، شرکتهای خودروساز ورودی بازار را بسته و با کاهش عرضه سبب افزایش قابل توجه قیمت این کالا شدهاند.»
او با اشاره به اینکه شرکتهای خودروساز نیز باید قیمت پایه خودروهای خود را کاهش دهند، ادامه داد: «خودروسازان بدون دلیل قیمت خودروهای خود را افزایش دادهاند، بنابراین باید آن را دوباره به قیمتهای تعیین شده در دی ماه بازگردانند.»
اما این اتفاق دیری نپایید و قیمت خودرو دوباره از اواسط هفته گذشته سیر صعودی گرفت. تسنیم درهفته گذشته نوشت: براساس تصمیم جدید ایرانخودرو قیمت چهار محصول این شرکت افزایش یافت. در قیمتهای جدید محصولات ایرانخودرو برای دنا پلاس تیپ یک قیمت ١٢٠میلیون و ١١٩هزار تومان درنظر گرفته شده است.
قیمت جدید رانا lx هم ٧١میلیون و٣٣٠هزار تومان تعیین شده است. این محصول هم پیش از ٦٧میلیون و ٤٤٠هزار تومان به فروش میرسید. البته برای مشتریان خودروی رانا lx که این محصول را به صورت پیشفروش با موعد تحویل اردیبهشت ٩٨ ثبتنام کرده بودند هم ٣میلیون و ٧٥٠هزار تومان تخفیف در نظر گرفته شده که این میزان تخفیف برای ماههای بعد (خرداد و تیرماه) کمتر خواهد شد.
علاوه بر این قیمت جدید پژو ٢٠٦ صندوقدار هم از ٨٠میلیون و ٧٥٠هزار تومان به ٨٧میلیون و ٨٠٠هزار تومان رسیده است، البته برای مشتریانی که این محصول را به صورت پیشفروش با موعد تحویل اردیبهشتماه ٩٨ ثبتنام کردهاند هم، ٦میلیون و ٦٠٠هزار تومان تخفیف درنظر گرفته شده که این میزان تخفیف برای ماههای بعد (خرداد و تیرماه) کمتر خواهد شد.
پژوپارس هم از ٧٨میلیون و ٣٣٨هزار تومان به ٨٦میلیون و ١١٠٠هزار تومان رسیده است. براساس اعلام شرکت برای مشتریانی که این محصول را به صورت «پیشفروش» با موعد تحویل اردیبهشتماه ٩٨ ثبتنام کردهاند، مبلغ ٧میلیون و ٣٠٠هزار تومان تخفیف درنظر گرفته شده که این میزان تخفیف برای ماههای بعد (خرداد و تیرماه) کمتر میشود.
گفته شد سایپا هم قیمت انواع خودروهای خود را بین ٥٠٠هزار تا دومیلیون تومان افزایش داده. این موضوع قیمت انواع خودرو را در بازار آزاد دوباره جهشی کرد.
در یکی دوهفته اخیر شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد بودیم. این اتفاق نوید این را میداد که قیمت خودروها منطقی میشوند و آرامش و ثبات به این بازار برمیگردد. این درحالیست که چند روز پیش خبری مبنی بر گرانشدن دوباره محصولات سایپا و ایرانخودرو منتشر شد.
همین موضوع تأثیر خود را روی قیمتهای بازار آزاد گذاشت و خودرو باز هم گران شد. البته ساعاتی بعد از انتشار خبر گرانشدن دوباره محصولات ایرانخودرو، هر دو کارخانه خودروسازی با انتشار اطلاعیهای گرانشدن خودروهای کارخانهای را تکذیب کردند.
شرکت ایرانخودرو اعلام کرد با توجه به مکانیزهبودن صدور دعوتنامه در ایرانخودرو به علت به وجود آمدن ایراد نرمافزاری، تعداد اندکی از دعوتنامههای ارسالشده با بهایی مغایر با قیمت مصوب شرکت صادر شده که این تعداد دعوتنامه نیز در اسرعوقت اصلاح و مجددا ارسال خواهد شد. شرکت سایپا هم اعلام کرد هیچکدام از محصولات خود را گران نکرده و قیمتها طبق روال گذشته خواهند بود.
حسینی، مسئول روابط عمومی کارخانه ایرانخودرو درباره گرانشدن محصولات این کارخانه میگوید: «همان روزی که خبر گرانشدن محصولات ایرانخودرو منتشر شد، ما با صدور اطلاعیهای این موضوع را تکذیب کردیم. در واقع هیچ افزایش قیمتی نداشتیم و باز هم تأکید میکنیم که خبر منتشرشده خطای سیستم بود، نه چیز دیگر. محصولات ایرانخودرو با همان قیمت قبل به فروش میرسند و اگر تغییری در قیمت خودروهای بازار آزاد اتفاق افتاده، ربطی به افزایش قیمت محصولات کارخانهای ندارد، چون قیمت محصولات ما افزایش نداشته است.»
از طرف دیگر، لطفینیا، مسئول روابط عمومی کارخانه سایپا هم بالارفتن قیمت محصولات این کارخانه را تکذیب کرده و میگوید: «همانطور که هفته گذشته تأکید کردیم هیچ افزایش قیمتی نداشتهایم، باز هم اعلام میکنیم که محصولات سایپا گران نشده و با همان قیمت سابق به فروش میرسند. هیچ مستنداتی برای اینکه نشان دهد کارخانه سایپا محصولات خود را گران کرده، وجود ندارد و ما رسما اعلام میکنیم که هیچ افزایش قیمتی نداشتهایم.»