تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۴۸۴۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رشد ۱۵۰ درصدی زیان خالص «پست بانک» در سال ۹۷؛

همزمانی عجیب رشد زیان با افزایش قیمت سهام بانک/ سایه ماده ۱۴۱ قانون تجارت بر این بانک آمد

می متالز - زیان انباشته بانک تا پایان سال ۱۳۹۷ به بیش از ۱۱هزار و ۱۱۸میلیارد ریال و معادل ۳.۴۳۹ریال به ازای هر سهم رسیده و شرکت مشمول ماده ۱۴۱قانون تجارت بوده و به منظور ادامه فعالیت می‌بایست فرآیند‌های افزایش سرمایه را طی کند.
همزمانی عجیب رشد زیان با افزایش قیمت سهام بانک/ سایه ماده ۱۴۱ قانون تجارت بر این بانک آمد

به گزارش می متالز به نقل از واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس صورت‌های مالی ۱۲ ماهه حسابرسی شده، پست بانک ایران در سال مالی گذشته عملکرد بسیار ناامید کننده‌ای داشته و زیان خالص این بانک روند شتابانی به خود گرفته و با ۱۵۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۶، در سال مالی منتهی به پایان اسفند ۱۳۹۷ شاهد شناسایی زیان خالص ۴ هزار و ۴۲۹ میلیارد ریالی هستیم.

به این ترتیب زیان انباشته بانک تا پایان سال ۱۳۹۷ به بیش از ۱۱ هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال و معادل 3.439 ریال به ازای هر سهم رسیده و شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت بوده و به منظور ادامه فعالیت می‌بایست فرآیند‌های افزایش سرمایه را طی کند. بر اساس زیان انباشته فعلی حداقل میزان افزایش سرمایه بانک می‌بایست ۶۰۰ درصد باشد.

جمع سود تسهیلات شناسایی شده با ۷ درصد افزایش به ۷ هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال رسیده است. همچنین سود سپرده‌گذاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها نیز با ۴۶ درصد رشد نسبت به سال ۹۶ به ۳ هزار و ۹۸۳ میلیارد ریال رسیده است. با این حال سود پرداختی سپرده‌گذاران افزایش ۲۵ درصدی را تجربه کرده و به بیش از ۹ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال رسیده است.

شاید بتوان دلایل اصلی رشد شدید زیان خالص بانک در سال گذشته را افزایش عجیب و مبهم ۱.۱۰۰ میلیارد ریالی هزینه‌های پرسنلی و رسیدن آن به بیش از ۴ هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال عنوان کرد. دلیل دیگر را نیز می‌توان افزایش عجیب یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی هزینه کارمزد نسبت به سال ۹۶ و رسیدن آن به ۲ هزار و ۹۴۳ میلیارد ریال عنوان کرد. در خصوص این دو مورد توضیحات مدیریت و شفاف سازی علت رشد سنگین این دو سرفصل هزینه‌ای که منجر به افزایش سنگین زیان بانک در سال ۹۷ شده است، ضروری به نظر می‌رسد.

عناوین برگزیده