به گزارش می متالز، روز گذشته نیز گزارشهایی در تایید این خبر منتشر شد که این توقیف را در پی درخواست یک بانک آلمانی میدانستند. بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک «نورد البی» که دفتر مرکزی آن در هانوفر آلمان قرار دارد، ماه گذشته اسنادی مبنی بر عدم بازپرداخت یک قرارداد وام ۳۰ میلیون دلاری از سوی مالک چینی این دو نفتکش به دادگاه عالی سنگاپور ارائه کرده است تا این کشتیها را توقیف کند. این بانک آلمانی در اسناد خود همچنین مدعی است که کلوپ بیمهای P&I واقع در لندن اعلام کرده که بیمه این نفتکشها از اواخر ماه ژوئن به دلیل حمل محمولههایی از ایران منقضی شده است.
این دو کشتی با نامهای گس اینفینیتی و گس دیگنیتی تحریمهای آمریکا علیه ایران را نقض کردهاند. آنها زمان بارگیری، فرستندههای خود را خاموش کرده بودند تا موقعیت آنها در نزدیکی تنگه هرمز شناسایی نشود و از چند روز پس از اینکه پر از سوخت شده بودند، دوباره آنها را روشن کردند. این بانک آلمانی به یک نفتکش دیگر حاوی گاز مایع ایران اشاره میکند که متعلق به شرکت تجاری کنولن چین بود. برخی گزارشها از آزاد بودن کنونی این نفتکشها دلالت دارند و برخی نیز اعلام میکنند که یکی از آنها در راه ایران است و دیگری همچنان در آبهای سنگاپور بهسر میبرد.طبق اسناد دادگاه، بانک «نورد البی» اعلام کرده مالکان نفتکش گسدیگنیتی حضور در آبهای ایران را رد کردهاند، ولی اطلاعات مکانی روزهایی که در دسترس نبودند با زمان خاموش شدن فرستندههایشان تطابق دارد. این بانک همچنین مدعی است گزارش روزانه سفر این کشتیها که توسط مالکانشان تهیه شده ناخوانا بوده و نام کشتی را مشخص نکرده است.