به گزارش می متالز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، درخصوص آخرین وضعیت نصب تجهیزات کارتخوان جدید در جایگاههای سوخت اعلام کرد که قرار نیست کارتخوان جدیدی در جایگاههای سوخت نصب شود و سوختگیری با کارتهای سابق به همان روال گذشته انجام خواهد شد. همچنین بهروزرسانی سامانه هوشمند نیازمند تجهیزات اضافی نیست و صرفاً نرمافزار است که تماماً در داخل کشور انجام میشود.
در این میان، به دنبال تعداد جایگاههای سوخت در پایتخت کشور رفته و مطلع شدیم که استان تهران دارای ۲۴۷ جایگاه سوخت است که ۱۴۱ جایگاه برای پایتخت و مابقی برای توابع استان تهران است و آنطور که شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی اعلام کرده است، ۱۷ جایگاه در مرکز تهران، ۲۶ جایگاه در شمال تهران، ۳۵ جایگاه در جنوب تهران، ۳۳ جایگاه در غرب تهران و ۳۰ جایگاه در شرق تهران وجود دارد. همچنین در دماوند، پاکدشت و اسلامشهر هر کدام ۹ جایگاه، فیروزکوه سه جایگاه، ری ۲۵ جایگاه، ورامین ۱۱ جایگاه، رباط کریم ۱۴ جایگاه و شهریار ۲۶ جایگاه وجود دارد.
در کل کشور نیز حدود ۶۸۰۰ جایگاه سوخت در کشور وجود دارد که در این جایگاهها بین ۷۰ میلیون لیتر بنزین و ۳۰ میلیون مترمکعب گاز عرضه میشود اما علیرغم اینکه ۹۰ درصد محصولات مربوط به جایگاه سوخت از طریق شرکتهای داخلی تأمین میشود، طبق گفتههای رضا رضایی - قائممقام مرکز مطالعات و برنامهریزی جایگاههای سوخت - ۷۵ درصد از جایگاههای سوخت کشور بالای ۳۵ سال سن دارد.
اما عطاپور نایب - رئیس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاهداران سوخت - درباره آمادگی جایگاهها برای اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت هوشمند گفت: در حال حاضر جایگاهها تقریبا آماده اجرای این طرح هستند اما تاکنون در مورد این طرح هیچگونه مشورتی با جایگاهداران نشده است ولی با توجه به اینکه اجرای این طرح اجباری است، قطعا جایگاهها تمکین میکنند.
وی ضمن انتقاد از نحوه اجرای این طرح اظهار کرد: به اعتقاد من، با انجام این کار، ثروت ملی از بین خواهد رفت و بهتر بود به جای صدور کارت مجدد سوخت، از همان طرح قبلی یعنی استفاده از کارت بانکی برای انجام این کار استفاده میشد یا اینکه کارت ملی و کارت خودرو را برای این کار تجهیز میکردند.
او با بیان اینکه تا حدودی مشکلات و دردسرهای این طرح پشت سر گذاشته شده بود، تصریح کرد: قرار بر این بود که مردم بتوانند با کارت اعتباریشان فرآیند سوخترسانی را انجام دهند و نیازی به کارت سوخت جداگانه نبود که اجرایی نشد. اکنون نیز تعداد زیادی از افراد نتوانستند کارت سوخت جدید را دریافت کنند که همین مسئله نیز مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
وی با تاکید به این موضوع که عمر سیستمهای هوشمند جایگاههای سوخت بیش از ۱۰ سال است گفت: برخی از قطعات موجود برای این سیستمها در داخل کشور وجود ندارد و در حال حاضر بخشی از این سیستمها فعال نیستند و مشکلات زیادی را در این حوزه داریم چراکه بعضا دیده میشود پس از بازسازی قطعه کهنه، مجددا دچار مشکل میشویم.
عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاهداران سوخت درباره مشکلات احتمالی اجرا نشدن درست این طرح، گفت: قطعا مشکلاتی را شاهد خواهیم بود و بهتر بود برای کسب اطلاع از میزان مصرف سوخت در ایران که مد نظر وزیر نفت است، آمار تولیدی پالایشگاهها مورد بررسی قرار میگرفت.
این صحبتها در شرایطی است که فاطمه کاهی - سخنگوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی - در این باره گفت: در حال حاضر تمامی جایگاههای سوخت آماده پذیرش کارت هوشمند سوخت هستند و هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد و همانند روال سابق فرایند سوخترسانی انجام خواهد شد.