«شهرام سعید» مدیر فروش و بازاریابی شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این مطلب و تأکید بر اینکه حوزۀ فروش، حلقۀ پایانی زنجیرۀ فعالیت شرکت است که از طریق آن، ثروت تولید میشود، درباره اهمیت کاهش هزینههای عملیاتی فروش بنگاههای اقتصادی و صادراتمحور گفت: «اهمیت بازاریابی و فروش بر کسی پوشیده نیست؛ اما هرچه بنگاهها بزرگتر شوند حساسیت این حوزه بیشتر شده و برنامهریزیها و پایش برنامهها بااهمیتتر میشود. این موضوع از آنجا حساس میشود که شرکت مس از بودجۀ کشور استفاده نمیکند و تمام منابع مالی ارزی و ریالی مورد نیاز هزینههای جاری و مخارج سرمایهای خود را از محل درآمد حاصل از فروش محصولات تأمین میکند.»
وی تصریح کرد: «از اینرو، چنانچه شرکت از تأمین منظم منابع مالی خود از محل فروش محصولات مطمئن نباشد، اجرای برنامههای تولیدی، توسعهای، زیربنایی و... بسیار دشوار یا با هزینههای مالی زیاد ممکن میشود؛ زیرا برای اجرای هریک از برنامههای یادشده، شرکت ناگزیر از تأمین مالی از طریق وام و روشهای پرهزینه خواهد بود.»
شرکتهای تولیدکننده یا مصرفکنندۀ دنیا عمدتاً بالغ بر 90درصد محصول و یا مادۀ اولیۀ خود را بهصورت قراردادهای بلندمدت به فروش رسانده و تأمین میکنند تا با اطمینان کامل و براساس برنامهریزی دقیق، فعالیتهای خود را عملیاتی کنند
مدیر فروش و بازاریابی شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه برای یک بنگاه اقتصادی نظیر شرکت مس با انبوه برنامههای تولیدی، توسعهای، اجتماعی و... هم تأمین مالی و هم نظم تأمین اهمیت پیدا میکند، اظهار داشت: «این بدان معناست که باید محصولات در چارچوب یک برنامۀ منظم و بر پایۀ بهترین شرایط قابل حصول با توجه به مقتضیات زمانی فروخته شوند تا جریان نقدینگی (Cash Flow) بهصورت منظم برقرار شود. در غیر این صورت، شاهد افزایش هزینهها خواهیم بود که بهتبع آن، قیمت تمامشده هم افزایش مییابد.»
سعید با تأکید بر اینکه قراردادهای بلندمدت ریسک کمتر و البته هزینههای عملیاتی پایینتری دارند، گفت: «شرکتهای تولیدکننده یا مصرفکنندۀ دنیا عمدتاً بالغ بر 90درصد محصول و یا مادۀ اولیۀ خود را بهصورت قراردادهای بلندمدت (Long term) به فروش رسانده و تأمین میکنند تا با اطمینان کامل و براساس برنامهریزی دقیق، فعالیتهای خود را عملیاتی کنند.»
وی با بیان اینکه فروش یا خرید نقدی (spot) برای تناژهای پایین و بهمنظور استفاده از تغییر شرایط بازار و بهره جستن از نوسانات بهکار میرود؛ اظهار داشت: «ولی هیچ شرکت موفقی در دنیا وجود ندارد که عمدۀ محصول یا مادۀ اولیۀ خود را از طریق Spot فروخته یا تأمین کند؛ چون این عمل با ریسک بسیار همراه است و علاوه بر اینکه برنامهریزی و تحقق انجام فعالیتهای شرکت را ناممکن میسازد، بهدست نیامدن شرایط بهتر یا نبود امکان وجود مشتری مناسب میتواند مشکلات متعددی بهوجود آورد که همگی باعث افزایش قیمت تمامشده میشوند.»
مدیر فروش و بازاریابی شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان درباره دیگر دلایل ایجاد یک برنامه منظم و بلندمدت فروش در شرکت مس، گفت: «از سوی دیگر، با توجه به توسعههای صورتگرفته و در دست انجام و افزایش تناژ محصولات شرکت مس، لازم است عملیات فروش براساس یک برنامۀ منظم و بلندمدت صورت پذیرد؛ زیرا نگهداری محصولات در فضاهای محدود موجود، ممکن نیست. در صورت عدم فروش بر بستر یک برنامۀ منظم، علاوه بر اینکه نگهداری محصولات ناممکن بوده و از کیفیت آنها کاسته میشود، حمل دفعهای آنها هم بسیار پرهزینه و پرریسک بوده و در فصول سرد بسیار دشوار خواهد شد.»