تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۴۹۹۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دومین سقوط تاریخی روزانه بورس در یک روز

ریزش 48 درصدی شاخص کل بورس آرژانتین

می متالز - روز دوشنبه و با شروع به کار بازارهای مالی دنیا شاهد ریزش 48 درصدی شاخص کل بورس آرژانتین موسوم به S&P Merval بودیم. این میزان ریزش به عنوان دومین ریزش تاریخی شاخص بورس یک کشور در تاریخ بازارهای مالی در یک روز به شمار می‌آید.
ریزش 48 درصدی شاخص کل بورس آرژانتین

به گزارش می متالز، نتیجه غافلگیر کننده دور نخست انتخابات آرژانتین و متزلزل شدن جایگاه رییس جمهور فعلی این کشور به عنوان یک ریسک سیاسی بزرگ برای سهامداران این کشور عمل کرد و باعث کاهش نزدیک به نیمی از ارزش بازار سهام این کشور در یک روز شد. همزمان با این خبر، ارزش پزو آرژانتین نیز ریزش بیش از 20 درصدی نسبت به دلار آمریکا را در یک روز به ثبت رساند تا ارزش دلاری بازار سهام این کشور در طول یک روز کاری نزدیک به 60 درصد افت نشان دهد که به معنای کاهش متوسط 60 درصدی قدرت خرید دارایی‌های سهامداران است.

روز یکشنبه و در جریان انتخابات اولیه ریاست جمهوری آرژانتین، ماریسیو مکری با اختلافی بیش از حد انتظار نسبت به رقیب خود، رقابت را به وی واگذار کرد و همین موضوع شک و تردیدهای جدی در مورد انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور این کشور در ماه اکتبر را به وجود آورد.

رییس جمهور فعلی آرژانتین که موافق تجارت آزاد است، قول داده بود تا در صورت انتخاب مجدد در سال بعد، رویکرد ریاضتی اقتصادی را ادامه دهد. او امیدوار بود که عملکرد درخشانش در مورد نجات اقتصاد این کشور مشوق رأی دهندگان به رعایت برنامه اصلاح بازارهای آزاد شود. هرچند رکود اقتصادی و تورم 55٪ در این کشور هنوز پابرجاست.

لازم به ذکر است روز سه‌شنبه شاخص بورس آرژانتین با رشد 10 درصدی، توانست بخشی از زیان سهامداران خود را جبران کند. ضعف شدید پزو آرژانتین به علت ساختار بسیار شکننده این کشور به عنوان یک اقتصاد در حال توسعه، در کنار نا امیدی از بهبود ساختار اقتصادی به عنوان علت اصلی فرار سرمایه‌ها از بازار سهام این کشور به حساب می‌آید.

عناوین برگزیده