به گزارش می متالز، جایگزین کردن خودروهای فرسوده با توجه به حجم مصرف بالای سوخت و کاهش ایمنی آنها، همواره از دغدغه دولتها در ادوار مختلف بوده است. این مساله در ارتباط با خودروهایی که در حمل و نقل عمومی فعال هستند، با توجه به مساله حفظ ایمنی و جان مسافران از اهمیت دوچندانی برخورداراست.
اما ونهای موجود در کشور از طریق واردات CKD و مونتاژ در یک شرکت خصوصی وارد سیستم حمل و نقل شدند. حال آنکه بعد از چندی روند مونتاژ آنها متوقف شد. بر این اساس دو شرکت بزرگ خودروساز کشور نیز دستی در تولید ون داشتهاند که در شرایط حاضر یا تولید آنها متوقف مانده یا انگشت شمار شده است.
بنابراین جایگزین کردن ونها تبدیل به چالشی شده است. در این ارتباط دو پیشنهاد برای رفع این مشکل مدنظر دستاندرکاران قرار دارد؛ بهطوریکه مرتضی ضامنی، رئیس سازمان تاکسیرانی پیشنهاد واردات را برای جایگزین کردن این تعداد ون فرسوده مطرح کرده است. این در شرایطی است که بر اساس مصوبه دولت واردات انواع خودرو به کشور ممنوع است.
در نقطه مقابل داود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان پیشنهاد داده به جای هزینه برای واردات، این مبلغ را در اختیار خودروسازان و چرخه تولید قرار دهند. میرخانی دلیل کاهش شدید تولید خودروهایی مانند ون را بیرغبتی خریداران خاص آنها مانند سازمان تاکسیرانی عنوان میکند. این در شرایطی است که تولید این خودرو به حداقل رسیده است.