به گزارش می متالز، معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بنادر کوچک، بنادری هستند که امکان پهلودهی شناورهای بین ۵۰۰ تا هزار تنی را دارند، گفت: این بنادر مجهز به موجشکن، محوطه نگهداری کالا و مواردی ازایندست بوده و مجموعه عوامل حاکمیتی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک در آنجا مستقرند.
محمدعلی حسنزاده ادامه داد: حدود ۵۰ بندر کوچک در کشور وجود دارد که از این تعداد، بنادر کوچکی که مالکیت آنها به سازمان بنادر و دریانوردی اختصاص دارد و یا در حال انتقال مالکیت هستند حدود ۳۳ بندر است و در سراسر کشور و بهویژه جنوب ایران توزیع شدهاند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان طبق بررسی آماری سال ۱۳۹۴، بنادر کوچک ازنظر وزنی حدود ۷, ۵ درصد از کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص دادهاند، عنوان کرد: ازنظر ارزشی نیز این رقم نیز بیش از ۹ بوده است و این بدان معناست که بیش از ۹ درصد از ارزش کل کالاهای تجاری کشور به بنادر کوچک اختصاص دارد.
حسنزاده افزود: طی چند سال اخیر نقش بنادر کوچک در تجارت دریایی کشور بیشتر شده و سرمایهگذاری بیشتری در این بنادر در دستور کار قرار گرفته است که بر همین اساس تصور میکنیم سهم این بنادر در میزان کالاهای مبادلاتی افزایش یافته باشد.
وی با اشاره به اینکه دولت با هدف افزایش سهم و نقش بنادر کوچک در اقتصاد محلی و حملونقل دریایی شیوهنامهای را برای ساماندهی کالاهای ملوانی تهیه و تدوین کرد و این مسئله باید از طریق سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدنظر قرار گیرد، گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت این شیوهنامه لازمالاجراست و ۳۱ بندر کوچک در سطح استانهای جنوبی کشور شناسایی شدهاند که میتوانند مجهز به رویه ملوانی شوند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: صاحبان کالایی که تصمیم بگیرند کالای خود را از طریق شناورهای کوچک به این بنادر منتقل کنند مشمول ۲۰ درصد تخفیف در حقوق گمرکی و ورودی به این بنادر میشوند که این اتفاق مشوق بسیار خوبی برای فعالیت هرچه بیشتر در این بنادر است و درعینحال ملوانان نیز میتوانند از مزیتهای قانونی که برای کالاهای ملوانی در نظر گرفته شده بهرهمند شوند.
حسنزاده ادامه داد: از جمله نقشهایی که بنادر کوچک میتوانند در سطح شهرستانها داشته باشند ایجاد اشتغال است که با رونق این بنادر موضوعی دستیافتنی است و موجب جلوگیری از مهاجرت بومیان مناطق ساحلی به مناطق مرکزی کشور میشود و ازنظر راهبردی نیز برای حاکمیت از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با تأکید بر اینکه نکته دیگر حائز اهمیت برای سازمان بنادر و دریانوردی بهعنوان مرجع حاکمیتی دریایی کشور نقش این بنادر در شبکهسازی حملونقل دریایی است که از طریق آنها بار از پسکرانه بنادر به بنادر کوچک منتقل میشود، گفت: امکان انتقال کالا از طریق این بنادر به بنادر متوسط و سپس به بنادر هاب یا به بنادر خارجی وجود دارد و این شبکهسازی موجب کاهش قیمت تمامشده حمل کالا میشود و رونق در شهرهای کوچک بندری را رقم میزند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه به استناد قانون برنامه ششم توسعه سازمان بنادر و دریانوردی این مجوز را دارد که نسبت به واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی و غیردولتی ذیصلاح و دارای مجوز اقدام کند، اظهار کرد: خوشبختانه مطالعات مربوطه در این رابطه انجام، مدلهای واگذاری شناسایی و مصوبات لازم درونسازمانی اخذ شده است و طی ماههای آتی فرایندهای شناسایی اشخاص حقوقی ذیصلاح را برای واگذاری بنادر کوچک و سرمایهگذاری در بنادر کوچک و افزایش سهم و نقش آنها در اقتصاد محلی و حملونقل دریایی کشور مدنظر قرار میگیرد.