تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۶
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۵۱۵۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اکتشاف نیازمند حمایت دولت

می متالز - ریسک اکتشاف معدن در کشور ما بالاست؛ از این رو دولت باید با ایفای نقش حاکمیتی خود، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.
اکتشاف نیازمند حمایت دولت

به گزارش می متالز، پس از انقلاب، بخش خصوصی نتوانست آن‌طور که باید در حوزه اکتشاف فعالیت کند. این مسئله نشان می‌دهد که اکتشاف برای بخش خصوصی صرف ندارد و برای رشد در این حوزه به حمایت و ورود دولت نیازمندیم.
با قیمت‌ها و هزینه‌هایی که بخش خصوصی در شرایط فعلی با آن روبه‌رو است، حفاری عمیق برای این فعالان اقتصادی بسیار گران تمام می‌شود. برای بخش خصوصی، فعالیت معدنی در بسیاری از مناطق کشور نه‌تنها پاسخگوی نیازهای‌شان نبوده بلکه تنها هزینه‌بر بوده و به عبارتی می‌توان گفت در توان مالی آن نمی‌گنجد؛ بنابراین به دلیل نیازمندی به سرمایه‌گذاری کلان و هزینه‌های بالا، دولت باید به کمک بخش خصوصی بیاید و اکتشافات عمیق را بر عهده گیرد. گفتنی است پس ‌از اینکه دولت وارد حوزه اکتشاف شد و این مسئولیت مهم را بر عهده گرفت، لازم است مشارکت بخش خصوصی را جلب و به‌عنوان یک بازیگر از آن استفاده کند.
به‌جز دغدغه مالی، مسئله دیگری که بخش خصوصی با آن روبه‌رو است، ضعف داخلی است. وقتی فعالیت و برنامه‌های شرکت‌های داخلی را با شرکت‌های خارجی مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که شرکت‌های داخلی کار را جدی نمی‌گیرند یا امکانات لازم را در اختیار ندارند. این در حالی است که شرکت‌های خارجی علاوه بر داشتن این مسائل با تضمین اعلام آمادگی می‌کنند و ضمانت پس از خدمات ارائه می‌دهند.
متاسفانه در ایران کار اکتشافی در عمق هیچ‌گاه به‌درستی انجام نشده است. در این حوزه هیچ‌گاه به جواب نرسیده‌ایم چراکه دانش و فناوری لازم را نداریم؛ بنابراین در این حوزه نیازمند بازآموزی و سرمایه‌گذاری دولت هستیم.

محمدعلی رحیمی‌پور انارکی / مشاور مدیرعامل سنگ‌آهن مرکزی ایران

عناوین برگزیده