تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۵۱۵۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گشایش‌های معدنی با اعتماد به بخش خصوصی

می متالز - دولت تدبیر و امید در ۶ سال گذشته در بخش صنایع معدنی؛ چه در حوزه فلزی و چه غیرفلزی کارنامه به‌نسبت خوبی از خود به‌جا گذاشته است.
گشایش‌های معدنی با اعتماد به بخش خصوصی

به گزارش می متالز، در صنایع معدنی به‌ویژه در صنعت فولاد طرح‌های بسیاری تکمیل، جانمایی و آغاز شده است. در حوزه صنایع معدنی غیرفلزی با وجود رکود بر بازار مسکن و نبود تقاضا در این حوزه اما صنایعی چون سیمان، گچ، کاشی و سرامیک، آجر و شیشه رشد تولید و صادرات قابل‌توجهی را به ثبت رسانده‌اند. اما موضوع قابل‌توجه اینکه دولت باید در این راستا گام بردارد و حوزه صنایع معدنی را به‌طور کامل به بخش خصوصی واگذار کند؛ چراکه این بخش خصوصی است که موتور محرک اقتصاد به‌شمار می‌آید، از این‌رو باید در وهله نخست واحدهای تولیدی به معنای واقعی به بخش خصوصی واگذار شوند و از سوی دیگر در ادراه امور بخش خصوصی نیز کمترین دخالت را داشته باشد. براساس تجربه در صنایع معدنی، بخش‌هایی که صد درصد ازسوی بخش خصوصی اداره شده‌اند، در بلندمدت نتیجه بهتری داشته‌اند. امروز فعالان بخش خصوصی معتقدند، نبود قوانین شفاف در حوزه معدن و صنایع معدنی دست آنها را برای فعالیت بیشتر بسته است. از سویی، دخالت سازمان‌ها و جلوگیری از فعالیت‌های اجرایی توانسته تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران معدنی فعال در بخش خصوصی را به دلسردی بکشاند. از این‌رو امروز دولت باید این اطمینان را در بخش خصوصی ایجاد و بیشتر امور را به آنها واگذار کند. بدون‌شک فعالان بخش خصوصی با ارتباط‌هایی که با فعالان بخش خصوصی کشورهای دیگر دارند، می‌توانند دروازه‌های ورود بخش خصوصی به بخش معدن را بگشایند تا در شرایط سخت تحریم‌ها سبب رونق معدن و صنایع معدنی شوند.

سارا اصغری / روزنامه‌نگار

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد