تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۵۱۶۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در اجلاس مشترک روسای بانک‌های مرکزی جهان

رئیس بانک مرکزی انگلیس خواستار پایان دادن به سلطه دلار شد

می متالز - رئیس بانک مرکزی انگلیس در اجلاس مشترک روسای بانک‌های مرکزی جهان خواستار پایان دادن به سلطه دلار شد و گفت: کشورها باید روی این مسئله بهتر فکر کنند و به وابستگی پر ریسک خود به دلار خاتمه دهد.
رئیس بانک مرکزی انگلیس خواستار پایان دادن به سلطه دلار شد

به گزارش می متالز، رئیس بانک مرکزی انگلیس که به‌منظور شرکت در اجلاس مشترک روسای بانک‌های مرکزی جهان راهی وایومینگ آمریکا شده بود، از ضرورت اتحاد بانک‌های مرکزی جهان با یکدیگر برای تغییر ترکیب فعلی ذخایر ارزی سخن گفت و افزود: سلطه دلار بر نظام مالی جهان باعث افزایش آسیب‌پذیری کشورها در مقابل نرخ بهره پایین و رشد ضعیف آمریکا شده است.

به گزارش یاهو فاینانس، مارک کارنی که پیش‌تر نیز پیش‌بینی کرده بود یوان چین به‌زودی جای دلار را به‌عنوان ارز غالب جهانی خواهد گرفت، تصریح کرد: مفاد توافق کنفرانس برتون وودز از دهه ۱۹۷۰ رها شده است و دلار دیگر ارزی متکی به طلا نیست. وی که یکی از گزینه‌های هدایت صندوق بین‌المللی پول نیز به شمار می‌رود گفت مشکل نظام مالی جهان در حال حاضر مقابله با سیاست‌های پوپولیستی است.

کارنی نقش دلار را در مقطع کنونی، برهم زننده نظام مالی جهانی خواند و تأکید کرد کشورها برای پایان دادن به سلطه دلار باید یک نظام چندقطبی متشکل از ارزهای معتبر دیگر و حتی ارزهای دیجیتالی تشکیل دهند و منابع مالی صندوق بین‌المللی پول را تقویت کنند.

کارنی پیش‌تر گفته بود که دوره گذار از دلار به ارزی دیگر سریع نخواهد بود چراکه اقتصاد آمریکا در اواسط قرن 19 با پشت سر گذاشتن انگلیس به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شد اما دلار تا سال ۱۹۲۰ نتوانست جای پوند را به‌عنوان ارز غالب جهانی بگیرد.

رئیس بانک مرکزی انگلیس در بخش دیگری از سخنان خود گفت که وابستگی بالای کشورهای جهان به دلار باعث افزایش آسیب‌پذیری آن‌ها به نوسانات دلار خواهد شد و لازم است تا کشورها روی این مسئله بهتر فکر کنند و راه‌حلی برای آن بیابند.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد