تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۵۸
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۵۲۷۹۰
گامهای بلند تولید در ذوب آهن اصفهان:

ریل تولید شده در نورد 650

می متالز - ذوب آهن برای احداث خط ریل گامهای اساسی برداشت و بعد از انقلاب جزو مهمترین استراتژیهای خودکفایی کشور در حمل و نقل ریلی میباشد و جدای از اینکه سالیانه از خروج بیش از 300 میلیون دلار ارز جلوگیری مینماید.
ریل تولید شده در نورد 650

به گزارش می متالز، بیش از 90 سال از ورود قطار و خطوط حمل و نقل ریلی به کشور میگذرد و همیشه آرزوی دیرینه ما به عنوان اولین و بزرگترین تولید کننده مقاطع کشور تولید ریل بود به همین خاطر از حدود 25 سال پیش در طی چندین مرحله برای تولید ریل اقدام نمودیم منتهی پس از کش و وقوسهای فراوان و حتی عدم حمایت جدی، تا سال 93 طول کشید. همیشه این آرزو را داشتیم که یک روز شاهد تولید ریل در ذوب آهن باشیم و توانسته باشیم گامی جدی در راستای خودکفایی و عدم وابستگی در جدی ترین بخش حمل و نقل کشور داشته باشیم. بالاخره  سال 93 با حمایت و پشتیبانی جدی مدیرعامل و هیات مدیره وقت اقدام به خرید تجهیزات مورد نیاز تولید ریلهای خطوط حمل و نقل ریلی براساس  استاندارد DIN  EN13674-1 2011 از کشور آلمان نمودیم  که توانایی تولید ریل تا وزن 100 کیلوگرم برمتر را دارا میباشد.

 استاندارد مورد اشاره از دقت و سخت گیری بسیار بالایی برخورد میباشد و برای ریلهای با سرعت بالای 150 تا 300 کیلومتر برساعت طراحی شده است و هم اینک بخش NDT نورد 650 که قلب اصلی کنترل ریل براین اساس میباشد از پیشرفته ترین تجهیزات HIGH TEC. دنیا برخوردار است که در هیچکدام از تولید کنندگان ریل منطقه وجود ندارد. این استاندارد از سال 2011 به این طرف در اتحادیه اروپا اجباری شد و این درحالی است که هنوز در کشورهای زیادی کماکان ریل را براساس FISH UIC860 و توافقی تولید میکنند که تمامی پارامترهای کیفی از تولید فولاد تا ابعاد عمدتا براساس توافق مشتری می باشد.

ما برای دستیابی به دقت بالای تولید از روش تاندم میل به اضافه قفسه FINISHING استفاده میکنیم که آخرین ورژن تولید ریل براساس الگوی شرکت معتبرSMS میباشد با این برتری که ما یک قفسه FINISHING مازاد را هم برای بالابردن دقت ابعادی بعد از تاندم میل داریم. ریل تولیدی از مرحله تحویل شمش تا بسته بندی نهایی بصورت تمام  اتوماتیک ردیابی و کنترل میشود وضمن طی مراحل مهم آزمایشی براساس پروتوکول این استاندارد، در طی فرایند نورد در سه مرحله ابعاد و اندازه های آن کنترل میشوند که شامل:

کنترل اولیه پروفیل بعد از قفسه نهایی و توسط دستگاه لیزیHPM با دقت 0.01 میلیمتر و در حالت گرم انجام میشود و بعد ازآن  بلافاصله از محصول نوردی نمونه گرفته در روی میز نمونه هم اندازه گیریهای دستی با وسایل اندازه گیری و شابلنهای مربوطه انجام میشود و در نهایت ریل تولید شده با ورود به مرکز کنترل NDT چه از لحاظ ساختار داخلی و چه از لحاظ ابعاد نهایی با دقت میکرون کنترل و بعد از برش به طول مورد نیاز بسته بندی و تحویل راه آهن جمهوری اسلامی ایران میشود. درحال حاضر با توجه به سفارشهای دریافتی از مشتریان مختلف پروفیلهای زیر درحال تولید هستند:

  1. ریل UIC60  اصلی ترین ریل خطوط حمل و نقل ریلی کشور
  2. ریل S49 مخصوص مترو
  3. ریل UIC54 مخصوص مترو
  4. ریل U33  مربوط به خطوط قدیم کشور
  5. انواع ریل معادن

لازم به ذکر است هیچگونه محدودیتی در تولید هیچگونه ریل که وزن واحد متر آنها تا 100 کیلوگرم برمتر میباشد، در هرکدام از استانداردهای جهانی وجود ندارد. بدون شک گامی که  ذوب آهن برای احداث خط ریل برداشت بعد از انقلاب جزو مهمترین استراتژیهای خودکفایی کشور در حمل و نقل ریلی میباشد و جدای از اینکه سالیانه از خروج بیش از 300 میلیون دلار ارز جلوگیری مینماید در نوع خود حرکتی بسیار هوشمندانه در توسعه حمل ونقل ریلی  و بخصوص در شرایط سخت تحریمی اخیر میباشد.

عناوین برگزیده