به گزارش می متالز، مدیرکل راهآهن شمال ۲ (مستقر در رشت) گفت: از اردیبهشت ماه امسال تاکنون ۱۴ هزار و ۶۱۱ تن کالا در راهآهن شمال ۲ تخلیه شده است.
علی خدایی اظهار داشت: اواسط اردیبهشت امسال محموله نخستین قطار باری در این اداره کل تخلیه شد که عمده کالاهای تخلیه شده در ایستگاه راهآهن رشت شامل ذرت و شمشآهن بوده است.
وی با اشاره به اینکه مصرف سوخت ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جادهای یک هفتم است، ادامه داد: حمل کالا و جابهجایی مسافر توسط ناوگان حمل و نقل ریلی علاوه بر کاهش مصرف سوخت، باعث کاهش میزان تصادفات و سوانح جادهای میشود.
خدایی ضمن اشاره به اینکه راهآهن یکی از عوامل توسعه است، گفت: با تکمیل پروژه راهآهن رشت_انزلی و رشت_آستارا و همچنین تکمیل سایر زیرساختها نقشآفرینی راهآهن در سطح استان و حتی منطقه افزایش خواهد یافت.
نیمه اسفندماه سال گذشته راهآهن قزوین-رشت با حضور رئیس جمهوری و هیأتهایی خارجی، بهطور رسمی افتتاح شد. راهآهن قزوین - رشت به صورت یک خطه، از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران-تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرینسو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستمآباد و امامزادههاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت میرسد.
راهآهن قزوین-رشت ۵۳ تونل بهطول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راهآهن کشور بهطول یکهزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خطآهن گیلان تکمیل نوستراک شمال-جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راهآهن رشت-قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.
اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه جاری از مبدأ خوزستان به رشت رسید.