تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۵۳۹۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معاملات آلومینیوم با عرضه رقابتی، رونق یافت

می متالز - طی ماه‌های اخیر با تغییر شیوه عرضه از سوی شرکت آلومینیوم ایران، معاملات آلومینیوم در بورس کالا رونق فراوانی یافته است و هر هفته شاهد انجام چندین هزار تن معامله هستیم. این تغییر شیوه عرضه از سوی ایرالکو از آن جهت صورت گرفت که بارها و بارها شاهد مازاد عرضه آلومینیوم از سوی این شرکت بودیم و بسیاری از صنایع پایین‌دست و مصرف‌کننده نیز از شیوه عرضه شکایت داشتند.
معاملات آلومینیوم با عرضه رقابتی، رونق یافت

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای انجام معامله و ایجاد جذابیت در معاملات انجام داد، عرضه رقابتی در بورس کالا است. طی ماه‌های گذشته بازار آلومینیوم کشور به‌دلیل عدم رقابت در بورس و نیز عرضه‌های بدون جذابیت همواره با مازاد عرضه مواجه بود و بعضاً شاهد هفته‌های بدون معامله نیز بودیم. علاوه بر این، میزان عرضه نیز بسیار پایین بود و به‌دلیل اینکه حجم عرضه اندک بود و بهای آلومینیوم در حجم کم، بالاتر از قیمت بازار عرضه می‌شد، بسیاری از مصرف‌کنندگان و متقاضیان آلومینیوم در بورس کالا رغبتی برای خرید و انجام معامله نداشتند. بنابراین آلومینیوم در بورس کالا همواره با مازاد مواجه می‌شد.

اما با تغییر مدیریت شرکت آلومینیوم ایران، به‌تدریج نوع عرضه آلومینیوم نیز تغییر کرد و از عرضه با حجم پایین و قیمت غیر رقابتی به عرضه با حجم‌های بسیار بالا و قیمت رقابتی تغییر کرد. در مورد نوع عرضه نیز باید اشاره شود که پیش از این آلومینیوم‌سازان محصول خود را تنها به‌صورت نقدی در بورس کالا عرضه می‌کردند؛ این در حالی است که با عرضه‌های بیش از هزار تن از سوی شرکت آلومینیوم ایران، نوع عرضه به شیوه نقدی ـ اعتباری تغییر کرد تا مشتریان بتوانند با انتخاب نوع پرداخت و میزان پرداخت هزینه خرید خود، به انجام معامله بپردازند و زمینه رونق آلومینیوم را در بورس کالا فراهم سازند.

در حال حاضر رقابت در بازار آلومینیوم بسیار بالا است و برای عرضه‌های این فلز در بورس کالا تقاضای فراوانی وجود دارد. این موضوع در معاملات هفتگی به‌وضوح مشخص است. نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 14 تا 19 مرداد سال 1396، بیش از 4 هزار تن انواع محصولات آلومینیوم در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن رقم جالب توجه 9 هزار و 600 تن تقاضا وجود داشت. این یعنی هر تن عرضه آلومینیوم بیش از 2 تن تقاضا داشت که پیش از این در بازار آلومینیوم رخ نداده بود. در عین حال اندکی کمتر از 4 هزار تن از محصولات آلومینیوم مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

حدود 3 هزار تن از عرضه آلومینیوم به شمش اولیه اختصاص داشت که در مقابل آن 7 هزار و 900 تن تقاضا وجود داشت! در عین حال تمامی شمش عرضه شده به فروش رفت. در کنار آن یک هزار تن بیلت نیز عرضه شد که تقاضایی در حدود یک هزار و 700 تن داشت و تمامی این محصول نیز مورد معامله قرار گرفت. هر 2 محصول یاد شده توسط شرکت آلومینیوم ایران در بورس کالا عرضه شدند. اما حدود 40 تن شمش آلیاژی آلومینیوم نیز از سوی صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان در بورس کالا عرضه شد که با توجه به حجم پایین عرضه و احتمالاً قیمت غیر رقابتی، این محصول بدون متقاضی از بورس خارج شد.

عناوین برگزیده