تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۶
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۵۴۱۴۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

راه هموار صادرات فولاد از کنسرسیوم تـا هایپرمارکت

می متالز - واحدهای فولادی این‌روزها با عرضه بیش از تقاضا روبه‌رو هستند؛ موضوعی که رکود را برای آنها به ارمغان آورده است.
راه هموار صادرات فولاد از کنسرسیوم تـا هایپرمارکت

به گزارش می متالز، از این‌رو این واحدها باید بیش از پیش به صادرات همت بگمارند تا بتوانند چرخ تولید خود را به چرخش درآورند. با توجه به شرایط سخت تحریم‌ها که محدودیت‌های صادراتی برای صادرکنندگان به‌وجود آورده است، باید به‌دنبال راهکارهایی بود که بتوان راه صادرات فولاد را هموار کرد. در این میان، کارشناسان حوزه فولاد برای صادرات بیشتر راهکارهایی چون ایجاد کنسرسیوم صادراتی تا هایپرمارکت‌های فولادی را پیشنهاد می‌دهند.

 

کنسرسیوم، راهی برای صادرات شرکت‌های کوچک

مدت‌هاست که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انسجام ‌بخشی به امر صادرات فولاد، پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم صادراتی مطرح بوده؛ کنسرسیومی که با هماهنگی بیشتر تولیدکنندگان می‌تواند در زمینه موضوع‌هایی چون کیفیت محصولات، نرخ‌گذاری، بازاریابی و صادرات فولاد با مدیریت واحد، انسجام بیشتری به این امور بخشد. برخی کارشناسان فولاد معتقدند، واحدهای فولادی در صورت ایجاد کنسرسیوم می‌توانند به صادرات بیشتری اهتمام ورزند. این مطلب را مجید محمودی، کارشناس فولاد بیان و تصریح کرد: ایجاد کنسرسیوم صادراتی در روزهای سخت تحریم، یکی از راهکارهایی است که صادرکنندگان فولاد باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. محمودی در ادامه خاطرنشان کرد: بحث این ‌روزهای تولیدکنندگان، فولاد است. صادرکنندگان بزرگ فولاد، محصول میانی تولید می‌کنند؛ این واحدها، واحدهایی چون فولاد خوزستان یا فولاد هرمزگان و... هستند که در زمینه صادرات با مشکل خاصی روبه‌رو نیستند. اما سایر تولیدکنندگان به‌طور عمده تولیدکنندگان بخش خصوصی کوچکی هستند که میلگرد تولید می‌کنند و در زمینه بازاریابی و صادرات به طور عمده ضعیف هستند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه این شرکت‌های کوچک که بیشتر خصوصی هستند، توانایی بازاریابی ندارند و دارای دفتر در خارج از کشور نیستند، بنابراین ایجاد کنسرسیوم صادراتی برای آنها بسیار ضروری به‌شمار می‌آید. وی در ادامه یادآور شد: ایجاد کنسرسیوم می‌تواند با چند مزیت همراه باشد؛ ازجمله می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این کنسرسیوم می‌تواند واحدها را برای صادرات تجمیع کند و در تعامل بیشتر با یکدیگر قرار دهد؛ چراکه با توجه به رکود داخل در زمینه ساخت‌وساز، اگر بخش خصوصی صادرات نداشته باشند با تعطیلی روبه‌رو خواهند بود و از آنجا که شرکت‌های کوچک بنیه مالی قوی برای تامین مواد اولیه ندارند و اگر قرار باشد محصول‌ آنها نیز تقاضایی نداشته باشد، این واحدهای کوچک زمین‌گیر می‌شوند.

 

هایپرمارکت، راهکاری برای صادرات

در مقابل برخی تولیدکنندگان فولاد فراتر از ایجاد کنسرسیوم معتقدند، با ایجاد هایپرمارکت فولاد می‌توان‌بازارهای صادراتی بیشتری را به تصرف صادرکنندگان درآورد.
در این‌باره محمد مهدی یارجانلی، مدیرعامل شرکت صنعت ورق آرین‌پاژ اظهار کرد: درحال‌حاضر توازنی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد و عرضه بیش از تقاضا بوده و این موضوع سبب رکود در بازار فولاد شده است. بسته شدن درهای صادراتی نیز لطمه بسیاری به صنایع مادر وارد کرده است. از این‌رو باید سیاست‌های صادراتی را در جهت تسهیل این امر پیش برد.
یارجانلی ادامه داد: شرکت ما ماهانه ۱۰هزار تن صادرات انجام می‌دهد که در سال ۱۲۰هزار تن می‌شود و این صادرات را به کشورهایی چون عراق، افغانستان، ترکمنستان و ترکیه و برخی کشورهای اروپایی انجام می‌دهد، اما موضوع این است که قوانین داخلی بیشتر سد راه صادرات شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با مشکل مواد اولیه روبه‌رو هستیم. به این دلیل دارای سهمیه‌ای در بورس کالا نیستیم و مجبوریم مواد اولیه خود را از بازار تهیه کنیم و مشکلات خاص خود را داریم. ما در برابر تامین‌کنندگان و در برابر صادرات مظلوم هستیم.
این فعال بازار با اشاره به ظرفیت تولید این شرکت تصریح کرد: ظرفیت اسمی شرکت، تولید ۲۱۰هزار تن ورق کیفی و بهبودیافته و تولید حدود ۱۰۰هزار تن انواع محصولات فولادی بوده که درمجموع با حدود ۱۰درصد ظرفیت مشغول تولید است. این درحالی است که این شرکت صادرات‌محور است، اما به‌دلیل سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با محدودیت‌های صادراتی روبه‌رو شده‌ایم.
یارجانلی در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم، در چشم‌انداز فولاد، ۵۵میلیون تن تولید ترسیم شده است که حدود ۳۰میلیون تن از این تولید باید صادر شود. این درحالی است که به‌هر حال رقیبان منطقه‌ای ما به‌شدت در حال فعالیت هستند. از سوی دیگر تصمیم‌گیری هیجانی و به دور از منطق از سوی دست‌اندرکاران در بخش صادرات فولاد سبب کشیده شدن ترمز صادرات فولاد ایران شده است.
وی در ادامه با بیان این موضوع که صادرات در صورت تجمیع بهتر می‌تواند انجام شود، گفت: ادغام شرکت‌ها به‌ویژه واحدهای فولادی صادراتی، درحقیقت به نوعی ادغام ایدئولوژی‌های صادراتی است.
 مدیرعامل شرکت صنعت ورق آرین‌پاژ افزود: لزومی ندارد که همه شرکت‌ها به هم متصل شوند، بلکه باید گروه‌ها و شرکت‌هایی ایجاد شوند تا محصولات فولادی را تجمیع کرده و با یک برند به جهان صادر کنند. بنابراین طرح ایده هایپرمارکت فولاد می‌تواند راهگشای مناسبی برای برون‌رفت از مشکلات فعلی صادرات صنعت فولاد باشد.

عناوین برگزیده